Laden...
Nieuws

Anonieme medewerker: ''Microsoft heeft de beste intenties''

0

Het lijkt wel of Microsoft in de ogen van gamers niets meer goed kan sinds het bekendmaken van de Xbox One. Dit terwijl Microsoft, volgens een anonieme bron, niet minder dan de beste bedoelingen had voor gamers, uitgevers en de game-industrie in het geheel.

Deze bron geeft aan dat Microsoft bij het ontwikkelen van het gehekelde always online principe een voorbeeld nam aan Steam. Het gigantische digitale distrubutieplatform kon bij aanvang ook rekenen op een flinke lading kritiek van gamers, maar ondertussen hebben deze het met alle liefde omarmt.

Het probleem ligt volgens de anoniem software enigneer dan ook niet zo zeer bij de features van het apparaat, maar in Microsofts communicatie erover naar de consument. Hij hoopt dat de topmensen van Xbox leren van de ''E3 Clusterfuck'' en hun houding aanpassen. De arrogantie waarmee enkele uitspraken gedaan hebben het probleem namelijk flink opgeblazen, waardoor duizenden gamers nu mogelijk de overstap van Xbox naar PlayStation gaan maken. Het volledige bericht van de bron is hieronder te lezen. Maar wees gewaarschuwd, het is erg lang, en zal veel mensen tegen het hoofd stoten.

''Hetgeen waar wij als Microsoft slecht in zijn is ons verklaren. Het idee achter de DRM en de focus op online was om disc swapping, krassen, het meeslepen van games, slechte prijzen bij inleveren van je game en de hoge kosten die hierdoor niet terugverdient werden door uitgevers en ontwikkelaar van de kaart te vegen. Als jij een game voor minder dan €60 wilt, dan moet daar een tweedehandssysteem achterzitten, vergelijkbaar met hoe steam het doet.

DRM is in essentie dan nauwelijks anders dan steam. Je kan overal inloggen om je games te spelen en dit kan je delen met de family setting. Het enige verschil is dat je moet inloggen en dat je de online verbinding een keer per dag voor je wordt gemaakt, in het midden van de nacht.

Het is een riskante strategie, net als Steam destijds was. Steam had ook problemen in het begin, mede door DRM. Voor digitale downloads was destijds nauwelijks concurrentie, men nam het op tegen retail. Iedereen was negatief over Steam, met name op 4Chan. Pas toen ze een digitale marketplace werden met geweldige aanbiedingen veranderde dat.

Denk er maar eens over na: op Steam betaal je echt voor de game, ergens tussen de vijf en dertig euro. Op de console is het duurder, niet alleen vanwege distributie, maar ook om tweedehands verkoop een beetje op te vangen. Als een Gamestop nu zou zeggen" jongens verkoop het voor veertig, voor elke game die wij aannemen krijgen jullie een tientje van de twintig die wij verdienen," dan zou dat een goed model zijn. Microsoft krijgt een deel van iedereen die de game aankoopt nieuw of tweedehands. Competitie is gezond. Dus kom maar op Steam! :D.''

Na de E3 show van Sony was er natuurlijk veel reactie op het kantoor van Microsoft. Immers is Sony hun grootste concurrent, aangezien Nintendo weer vrolijk doet waar ze zin in hebben en zich niet in deze oorlog willen mengen. Ook over deze reacties werd door de bron het een en ander uitgelaten.

''Ja. we hadden het erover op het kantoor van Xbox. De meeste hadden zoiets van ''Mooi gespeeld Sony, mooi gespeeld.'' Maar dat ter zijde, ze rijden gewoon mee op de hype die nu over ons heerst. De hype van OMG ZE PROBEREN ONS TE NAAIEN ZONDER REDEN. Ze denken niet eventjes gewoon na over hoe makkelijk het is dat je geen discs kan kwijt raken. Het zijn gewoon simpele zieltjes die het grote plaatje niet zien. Het PS4 PR-team riep keihard JULLIE JATTEN ONZE DISCS en als kuddedieren riep iedereen mee.

Iedereen én hun moeder klaagt erover hoe GameStop klanten naait met de inkoopprijzen. Je krijgt misschien $5 voor je ingeruilde game. Wij proberen het geld bij GameStop weg te halen en te plaatsen waar het hoort: de ontwikkelaars. Zo hopen we jullie goedkopere games te kunnen bieden, maar dan gaan jullie naar Microsoft zitten bitchen. Nou als je de shit van GameStop wilt koop je toch lekker een PlayStation 4.

Het doel is over te gaan op digitale downloads, maar GameStop, Walmart, Target en Amazon zijn zo fucking vastgeroest in de industrie. Ze hebben een hoop macht en invloed en de overgang moet dan ook geleidelijk gaan. Op de lange termijn willen wij een Steam op console worden. Als je wilt blijven bij wat altijd was dan blijf je bij de vorige generaties of een PS4. Wij proberen vooruitgang te boeken, richting digitale downloads. Maar dat blijkt een hobbelige weg.

Uitgevers hebben enorm veel macht. Microsoft probeert de balans tussen uitgevers en consumenten te bewaren. Als je te ver naar een kant neigt heb je een flop. De Wii U neigt te veel naar consumenten, met als gevolg armoedige third party support. De PS4 blijft staan zoals het staat, netjes in het midden. Xbox One probeert vooruitgang te boeken, desnoods gaan we over lijken. We hebben een visie, laten we zien of die werkt de komende jaren.

Wij willen je woonkamer. In elke woonkamer moet een Xbox One staan, als centraal apparaat. Het geeft het signaal aan je TV, want ook die hoort er maar bij. De toekomst waar games, TV, internet en telephonie magischerwijs gebeurd met hand- en stemgebaren, dat is ons doel.

Google TV + PS4 + dingen uit Minority Report, dat is een zieke ervaring. Games zullen hetzelfde zijn, maar Microsoft heeft nu meer exclusives dan PlayStation. Bovendien laat de Kinect 2 de Kinect verbleken.

Standaard staat de Xbox op standby, luisterend naar ''Xbox On''. Je kunt hem wel gewoon helemaal uitzetten, dit is verplicht in landen als Duitdsland. Gewoon naar de instellingen je kunt ervoor zorgen dat uit ook echt uit is. Zie het als de vliegtuig mode op je iPhone.

In plaats van om de tien minuten moet je eens per 24 uur inloggen op je console. Eens per een of twee uur bij een vriend. Het gros van de mensen heeft toch wel een klein beetje internet in die periode. Zo niet, dan moet je geen Xbox One kopen. Net zoals je geen Xbox Live moet hebben met een gammele verbinding en een Xbox 360 niet zo goed is op een ouderwetse TV. Met nieuwe tech komen nieuwe eisen. Hierdoor kunnen we coole dingen doen, omdat we weten dat je Kinect en internet hebt.

Het huidige idee is dat je genaaid bent na 24 uur. Ja ik weet het, zuigt nogal. Ik verwacht ook wel dat ze de periode gaan aanpassen of misschien de manier waarop het gecontroleerd wordt. Ik weet het niet, op dit moment is daar nog geen plan voor.''

Als laatste wilt de man ook nog wat kwijt over de extra cloud van Xbox One.

''De cloudmogelijkheden is het beste aan Xbox One. We hebben een enorm netwerk, welke gratis voor iedereen is. Wat je hiermee kunt doen is best wel cool. Origineel wilden we multiplayer servers hieraan koppelen, zodat we niet zoiets krijgen als EA die een server sluit om kosten te besparen. Maar we realiseerden dat we zoveel meer konden en ontwikkelaars zoveel meer konden doen met cloud. Alles wat geen frame berekening nodig heeft en geen last heeft van 100 miliseconden vertraging kan naar de cloud. Dat is fantastisch.

Eigenlijk moet je het zo zien. Wil je enkel en alleen games spelen, haal een PS4. Anders is Xbox One de beste keuze.

PS: Ik ga mijn baan niet op het spel zetten door te bewijzen die ik ben. Ik werk in Studio A, 40th Ave in Redmond. Het Thaise restaurant tegenover serveert op woensdag double punch. Bel ze als je bevestiging nodig hebt.''

Reacties (0)

Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers

Plaats een reactie

Reacties laden...