Over hoe absurd sommige optionele aankopen in games worden, is al een hele hoop gezegd en geschreven. De Horse Armor van Oblivion, de extra save slots van Metal Gear Survive en de boosters van recente Assassin's Creed zijn hier goede voorbeelden van. Activision zag echter de lat en besloot de limbo te doen.
Om te begrijpen waar dit om gaat, is eerst echter wat context nodig, daar niet iedereen even geïnteresseerd in de techniek achter games. Spatial Audio of 3D Audio is een techniek waarbij de game geluid op zo'n manier afspeelt dat je het rondom je heen kunt horen. Met een surround sound set of geschikte koptelefoon kun je dan bijvoorbeeld horen vanuit welke richting geweerschoten komen, hetgeen wel zo handig is voor een competitieve game als Call of Duty: Black Ops 6.
Middels een Enhanced Headphone Mode krijgen spelers in de game toegang tot 3D Audio met een universeel HRTF-profiel voor de gemiddelde user. En dat is zeker een leuke toevoeging, maar niet optimaal. Door hoe 3D Audio werkt, zijn er een hoop dingen die invloed hebben op diens werking, zoals de vorm van je oorschelp. Het is de reden waarom bij de reveal van de originele PlayStation 5 een groot deel van de babbel van Mike Cerny hierover ging en waarom de PlayStation 5 uitgebreide opties heeft voor het opzetten van een custom 3D Audio-profiel dat nauw aansluit op jouw gehoor.
Het is deze optie die Activision heeft besloten achter een betaalmuur te zetten. Spelers kunnen een profiel instellen en gebruiken via een gratis trial op de Call of Duty Store, waar men het volgende kan lezen: ''Een gepersonaliseerd profiel analyseert jouw unieke hoofd- en oorvorm voor geluid met precisie. Universal Profiel gaat uit van een gemiddelde.''
En wat betaal je voor deze optie? $19,99! Zoals je kan verwachten, zijn daar best wat mensen kwaad om. Dit vind je allicht vreemd omdat Call of Duty: Black Ops 6 echt niet de eerste game is die dit deed – Cyberpunk 2077 en Final Fantasy XIV doen dit ook – maar dit is een game die reeds bol staat van de microtransacties, waardoor dit voelt als de zoveelste poging om de grens te verleggen. Hiernaast geeft 3D Audio in een game als deze een voordeel in multiplayer, zonder twijfel de kern van het spel, waardoor het voelt als een pay-to-win microtransactie. Daar zit niemand op te wachten.
0 reacties op "Call of Duty: Black Ops 6 heeft misschien wel de meest absurde microtransactie ooit"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier