Microsoft heeft een patent ingediend bij de United States Patent and Trademark Office (USPTO) voor drukgevoelige technologie die gebruikt zou kunnen worden in apparaten als smartphones, PC's, en videogame controllers.
Het idee achter het patent is een 'handheld' apparaat bestaande uit een body met een drukgevoelig oppervlak. Deze zou gebruikt kunnen worden bij zowel gaming controllers als andere apparaten.
De technologie herkent de speler op vlak van zijn 'pressure signature' - een soort handtekening vertaald in de druk uitgeoefend op een apparaat voor identificatie van een persoon - die hij uitoefend op de controller. Iedere nieuwe gebruiker moet de controller vastnemen zodat de ingebouwde sensoren de locatie en hoeveelheid druk kunnen waarnemen en opslaan voor latere herkenning. De drukgevoelige handtekening wordt dan gelinkt aan de identiteit van de gebruiker via een gebruikersnaam, e-mailadres, wachtwoord of gamertag en zijn specifiek voor het apparaat.
Eenmaal geidentificeerd, zorgt de technologie ervoor dat je automatisch wordt ingelogd bij een gaming- of mobiele telefoondienst om zo een brede waaier aan opties speciaal voor jou te presenteren.
Een andere toepassing voor de mobiele telefoon is dat bij identificatie van de gebruiker de telefoon wordt ontgrendeld en deze klaar is voor gebruik.
Volgens Microsoft zou deze technologie zorgen voor zowel een veilige en betrouwbare identificatie van individuele personen, als van het voorzien van persoonlijke content gebaseerd op de gebruiker zijn unieke 'pressure-profile signature'.
Ook Sony heeft afgelopen november een patent ingediend voor een technologie die zou gebruikt kunnen worden bij het ontwikkelen van biometrische gaming controllers die de speler zijn gemoedstoestand zou kunnen aflezen.
Een releasedatum is voorlopig nog niet bekend.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie