hotness 0
Starfield Cover
News

Ex-Bethesda ontwikkelaar zegt dat Starfield tegengestelde was van Fallout 4

Ja, daar is context voor nodig

Gepost door

Met Fallout en The Elder Scrolls heeft Bethesda twee van de belangrijkste Westerse RPG-series in handen die respectievelijk de post-apocalyps en een fantasy-wereld beslaan. Met Starfield hoopte het er een trio van te maken en diens settings uit te breiden met science-fiction. Dat verliep echter niet zo succesvol als gehoopt.

Dat zowel gamers als reviewers niet bepaald unaniem lovend waren over de game, dat is geen geheim. Maar ook niet alle ontwikkelaars waren even positief over het spel, zo blijkt uit een interview dat VideoGamer Podcast deed met Nate Purkeypile. Tegenwoordig is hij een indie-ontwikkelaar die werkt aan The Axis Unseen, maar hij heeft jaren bij Bethesda gespendeerd, waar hij onder andere aan Starfields Akila City en Fallout 4's Diamond City heeft gewerkt. Aan New Atlantis heeft die dan weer nauwelijks gewerkt en als dat anders was geweest, was het mogelijk een heel andere stad geweest. Hij heeft immers maar weinig positiefs te zeggen over de hoofdlocatie van Starfield.

''Ik heb niet veel gewerkt aan die stad,'' vertelt hij in de podcast. ''Ik heb redelijk wat gewerkt aan Akila en Neon, maar New Atalantis, daar was ik niet zo bij betrokken. Maar ik raakte constant erin verdwaalt toen ik de game probeerde te spelen. Het is zo groot en in zekere in de tegenhanger van Diamond City als zijnde een drukke stad.''

Hij legt uit dat toen Diamond City werd ontworpen, alles makkelijk te identificeren moest zijn. Daarom was er de centrale hub met winkeliers, de kapper en meer. Dit zie je ook een beetje terug met Akila City en diens main strip, maar niet in New Atlantis.

''Ik had zoiets van je gaat zo vaak naar deze plek moeten en voortdurend spul moeten verkopen. Ik wilde dat het allemaal zoveel mogelijk bij elkaar waren,'' legt hij uit. En hoewel dat inderdaad functioneel is, nodigt het spelers niet uit om de gehele stad te verkennen, hetgeen mogelijk de reden is waarom het in New Atlantis wat meer verspreid werd. Of men had er gewoon niet zo diep over nagedacht, ook dat kan natuurlijk.

Dat New Atlantis wordt ervaren als verwarrend, is echter iets wat vaker terugkomt als spelers klagen over de titel. Vooral in de eerste uren kan het overweldigend zijn, vooral toen er voor steden nog geen maps waren. Die zijn er tegenwoordig wel, waardoor het navigeren ongetwijfeld een stuk makkelijker is gemaakt. Hopelijk kan Purkeypile daardoor nu ook de weg vinden!

0 reacties op "Ex-Bethesda ontwikkelaar zegt dat Starfield tegengestelde was van Fallout 4"