Er was een tijd waarin de naam GameStop deed denken aan goede deals, leuke exclusives en de place to be als je meer wilde weten over videogames die nog zouden komen. Maar dat is al héél lang geleden.
In recente jaren is GameStop enkel in het nieuws gekomen wanneer Reddit een loopje neemt met de aandelen, de directie in de spotlights komt of personeel zich voor de zoveelste keer anoniem uitspreekt tegen de slechte werkomstandigheden. Of, zoals afgelopen weekend het geval was in Lincoln, Nebraska, in het openbaar.
''Attentie GameStop winkelaars,'' begint de brief die aan het glas was geplakt. ''Het is met spijt dat we jullie moeten informeren dat we er allemaal mee stoppen. Onze District Manager heeft geen respect voor ons als medewerkers of mensen. We hebben te horen gekregen dat we deze winkel al zes maanden geleden perfect moesten hebben runnen en quotas moesten halen. Dit is drie maanden voor velen van ons überhaupt waren aangenomen. Helaas, ondanks de beste intenties van het personeel, zijn wij niet god.''
De brief gaat verder met het opsommen van lokale alternatieven om games te kopen en sluit af met de opmerking dat je beter je geld kunt besteden bij een winkel die zijn personeel wel waardeert.

Een actie als deze is op zichzelf al opmerkelijk en een blamage op het imago dat GameStop hoog probeert te houden. Dit maakt het extra uniek dat dit niet op zichzelf staat. Uit de FaceBook van een voormalig medewerker valt op te maken dat dit al de vierde walkout is van de twee GameStops in Lincoln sinds augustus vorig jaar. De eerste twee (een per locatie) hadden maar weinig effect en het gevolg is dit schrijven en een soortgelijke openbare noodkreet op de andere locatie eerder dit jaar.
Kotaku zocht de organisator van de actie op en sprak telefonisch met hem. Zijn naam is Frank Mauer en hij was recent gepromoveerd tot manager. Maar aan zijn verhaal te horen, was dat geen goed nieuws. ''Voor mijn gezondheid moest ik vertrekken,'' vertelt hij aan de website. De stress brak hem zo erg op dat zijn slaap en zijn liefde voor games eronder leed. Hij schetst een situatie waarin hij constant werd geconfronteerd met strikte quotas die gehaald moesten worden ondanks een gebrek aan mankracht. En dit alles zonder training en een salaris van $17 per uur, hetgeen bijna het dubbele is van de $9 die reguliere medewerkers kregen. Twee weken werken zonder een vrije dag was eenmaal nodig om de boel draaiende te houden en toen hij daarom vroeg voor ondersteuning kreeg hij nul op rekest van de District Manager.
Wanneer de leidinggevende zich wel liet horen, was het om te vloeken omdat zijn onmogelijke doelen niet werden gehaald, vertelt Maurer. ''Hij was verbaal agressief. Hij constant dreigen mensen te ontslaan.'' Personeel werd vertelt dat ze makkelijk konden worden vervangen voor andere studenten, een deel van de eindeloos ''churn and burn''-mentaliteit waardoor de winkel onder andere zijn onrealistische doelen niet kon behalen.
Dergelijke geluiden vanuit GameStop-medewekers zijn niet uniek. Op Reddit is een complete subreddit eraan gewijd en de verhalen die erop verschijnen zijn op momenten onvoorstelbaar. Managers zijn grof tegen personeel en klanten, terwijl medewerkers zich moeten gedragen als deur-aan-deur-verkopers die constant up-sells moeten pushen.
Kotaku heeft op heden geen officiële respons mogen ontvangen Longacre Square Partners, welke onder andere crisis management doet voor GameStop. Wel eisten ze dat hun naam niet genoemd zou worden in deze zaak. Want ook zij zien wel voor wie dit nu werkelijk een crisis is. En het zijn niet de klanten, noch het personeel.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie