''Met New Frontiers hebben we eindelijk onze originele visie voor het spel bereikt. We hebben ICARUS iedere week, 85 weken lang, geüpdatet sinds de lancering,'' schrijft Dean Hall in de game. ''De game is uitgegroeid tot iets veel groters dan het bij lancering was en deze uitbreiding voegt buitenaardse wezens en landschappen toe waarvan we weten dat spelers er naar uitkeken. Het combineert tevens onze unieke missie-based gameplay met een gigantische open wereld waar spelers permanente basissen op kunnen neerzetten. Dit is een vertrek van de mission-only-aanpak waar we mee gelanceerd zijn, maar het werd veel gevraagd in onze community.''
Deze nieuwe aanpak is niet het enige waarmee New Frontiers afstand neemt van vanilla ICARUS. De base game speelde zich af in relatief veilige omgevingen waar terraforming de boel leefbaar had gemaakt. Niet in Prometheus, het nieuwe gebied dat spelers vanaf 24 augustus mogen verkennen. Hierin is de terraforming mislukt, maar heeft het wel zijn stempel gedrukt op de omgeving. Wezens zijn gemuteerd en de weersomstandigheden zijn extreem, waardoor enkel de meest ervaren spelers een kans hebben om heelhuids terug naar huis te komen.
Spelers die Prometheus gaan verkennen, zullen hier zes nieuwe story missions aantreffen, meer dan dertig orbital workshops, vijf nieuwe resources, een nieuwe valuta én meer dan honderd nieuwe items om te maken. Natuurlijk kun je echter ook gewoon op avontuur gaan nu missies worden losgelaten en kun je bijvoorbeeld rustig gaan vissen of boeren.