Het kwaliteitsverschil tussen de PlayStation 4 en Xbox One zal in de komende maanden verdwijnen. Dit is de mening die mede-oprichter Lome Lanning van Oddworld Inhabitants is toegedaan. De development tools voor de Xbox One zouden steeds toegankelijker worden, waardoor het gat kan worden gedicht.
Lanning geeft in het interview toe dat de PlayStation 4 momenteel nog een voorsprong heeft, maar deze voorsprong is het langzaam aan het verliezen. Het verschil in kwaliteit zou in eerste instantie te maken hebben gehad met de moeilijkheidsgraad om te ontwikkelen voor de next-gen PlayStation 4 en Xbox One. Voor de Xbox One zouden sommige handelingen in het ontwikkelproces zogezegd 'twee keer zo lang' duren.
De ontwikkelaar heeft echter vernomen dat het verschil aan het verdwijnen is, wat helemaal zo zal zijn wanneer beide consoles geoptimaliseerd zijn. Zelf is de ontwikkelaar bezig aan Oddworld: New 'n Tasty, een remake van het origineel voor de PlayStation 4. Oddworld Inhabitants is druk bezig om de game ook voor de Xbox One uit te brengen, maar tot een overeenkomst met Microsoft is het nog niet gekomen.
De hamvraag is natuurlijk of hun game dan ook geen kwaliteitsverschil zal kennen, wanneer deze verschijnt. Lanning laat weten dat dit verschil in ieder geval nihil zal zijn. Mocht dit niet zo zijn, dan zou de ontwikkelaar wel eens aan zijn eigen verhaal mogen twijfelen.