hotness 19
Xbox Cover
News

Microsoft sluit vier studios van Bethesda

R.I.P. Tango Gameworks, Arkane Austin, Alpha Dog en Roundhouse Studios

Gepost door

Na eerder dit jaar al 1900 mensen van diens gaming-divisie uit de laan te hebben gestuurd, heeft Microsoft nu onthuld dat het vier studio's die het heeft verkregen via de overname van Bethesda zal sluiten. Hiermee zal wederom een aanzienlijk aantal mensen zonder werk komen te zitten.

De studios in kwestie zijn Alpha Dog, makers van Mighty Doom, Tango Gameworks, die ons The Evil Within, Hi-Fi RUSH en Ghostwire: Tokyo bracht, Arkane Ausin, de studio achter Redfall en Roundhouse Studios, welke zal worden opgenomen in ZeniMax Online Studios.

Met deze sluiting zal ook de ontwikkelaar van Redfall worden stopgezet, inclusief de toegezegde offline mode en character DLC waar spelers reeds voor hebben betaald via uitgebreide edities van het spel. In een bericht op X laat Arkane weten dat spelers daarvoor een compensatie aan kunnen vragen.

Wie ook naar X trok, was Dinga Bakaba, het hoofd van Arkane Lyon, een studio die ditmaal de dans ontsprongen is. In een groot aantal berichten spreekt hij zich uit tegen het besluit en de algehele werkwijze van de game-industrie.

''Aan elke directeur die dit leest, een vriendelijke herinnering dat games een entertainment / culturele industrie zijn en dat jouw taak als bedrijf is om voor die artiesten / entertainers te zorgen en ze te helpen om waarde voor je te creëren.

Smijt ons niet in goudmijngokjes, gebruik ons niet als de zondebok van miscalculaties en blinde vlekken, maak onze werkomgeving geen door Darwin aangedreven jungle. Jullie zeggen dat we jullie trots maken wanneer we een goede game maken. Maar ons trots als het moeilijk gaat. We weten dat jullie het kunnen, we hebben het eerder gezien.

Voor nu vertrekken wederom geweldige teams voor onze ogen en het is een fucking steek in de maag. Lyon is veilig, maar ben alstublieft tactvol betreffende dit alles en respecteert de getrokken mensen hun stem en laat ruimte om die ten gehore te brengen. Het is hun verhaal om te vertellen, hun gevoelens om te uiten.''

Bakaba is vooralsnog de enige prominente ontwikkelaar binnen het Xbox-ecosysteem dat zich als dusdanig heeft uitgelaten, maar de kans dat onvrede groot is, is bijna 100%. Niet enkel had een gigant als Microsoft immers geen financiële noodzaak om drie divisies af te snijden, maar het nieuws van de sluiting werd aangekondigd via een interne e-mail nog voor de getroffen medewerkers waren geïnformeerd.

De e-mail van Xbox Game Studios-hoofd Matt Booty leest als volgt:

''Vandaag deel ik veranderingen die we gaan aanbrengen bij onze Bethesda- en ZeniMax-teams. Deze veranderingen zijn het gevolg van het prioriteren van titels met veel impact en het verder investeren in het portfolio van Bethesda's portfolio van blockbuster games en geliefde werelden die jullie hebben gevoed over vele decennia.

Om echt in zetten op deze franchises en te investeren in nieuwe, vereist dat we naar het bedrijf kijken om de mogelijkheden te identificeren die de grootste kans op succes hebben. De herprioritering van titels en middelen, betekent dat sommige teams omgeleid worden naar anderen en dat sommige van onze collega's ons zullen verlaten.

Dit zijn de veranderingen die in effect zullen treden:

Arkane Austin: Deze studio zal sluiten met enkele leden van het teams die andere studio's zullen versterken om aan projecten binnen Bethesda te werken. Arkane Austin heeft een historie van impactvolle en innovatieve games maken en het is een geschiedenis waar iedereen trots op mag zijn. Redfalls laatste update zal de laatste zijn en we stoppen alle ontwikkeling voor het spel. De game en diens servers zullen online blijven voor spelers om van te genieten en we zullen compensatie geven aan zij die de Hero DLC hebben gekocht.

Alpha Dog Studios: Deze studio zal eveneens sluiten. We stellen het teams creativiteit op prijs om Doom naar nieuwe spelers te brengen. Mighty Doom zal stoppen op 7 augustus en we zullen de mogelijkheid om aankopen in de game te maken uitschakelen voor spelers.

Tango Gameworks: Tango Gameworks zal ook sluiten. We zijn dankbaar voor hun bijdrages aan Bethesda en spelers werldwijd. Hi-Fi RUSH zal beschikbaar blijven voor spelers op de platformen waarop het nu te krijgen is.

Roundhouse Games: Het team achter Roundhouse Games zal zich bij ZeniMax Online Studios (ZOS) voegen. Roundhouse heeft een sleutelrol gespeeld in veel van onze recente lanceringen en ze binnenhalen bij ZOS om te werken aan The Elder Scrolls Online betekent dat we nog meer kunnen doen om de wereld die miljoenen spelers thuis noemen te laten groeien.

Met deze consolidatie van onze Bethesda teams, zodat we meer kunnen investeren in ons portfolio van games en IP, zal een klein aantal rollen binnen Bethesda publishing en corporate ook worden geëlimineerd.

Zij wiens rol getroffen is, zullen vandaag worden geïnformeerd en we vragen dat jullie de vertrekkende collega's behandelen met respect en compassie. We zullen volledige ondersteuning bieden aan zij die getroffen zijn door de verwittigingen vandaag, inclusief een transitievergoeding conform lokale wetgeving.

Deze veranderingen zijn geen weerspiegeling van de creativiteit en vaardigheid van de getalenteerde individuen binnen deze teams of de risico's die ze genomen hebben om nieuwe dingen te proberen. Ik erken dat deze veranderingen ook storend werken op de verschillende ondersteunende teams binnen ZeniMax en Bethesda die onze games naar de markt brengen. We maken deze moeilijke beslissingen om capaciteit vrij te maken om meer te investeren in andere delen van onze portfolio en te focussen op games met prioriteit.

Bethesda blijft een van de kernpilaren van Xbox met een sterk portfolio van geweldige games en levendige communities. Als we naar de toekomst kijken, hebben we een indrukwekkende line-up van games aan de horizon. In 2024 alleen al hebben we Starfield Shattered Space, Fallout 76 Skyline Valley, Indiana Jones and The Great Circle en The Elder Scrolls Online’s Golden Road. Terwijl we onze plannen en middelen focussen om onszelf optimaal te positioneren in deze complexe en veranderende industrie, zullen onze teams binnen Arkane Lyon, Bethesda Game Studios, id Software, MachineGames, ZeniMax Online Studios en de Bethesda publishing en corporate teams goed gepositioneerd zijn om nieuwe IP te bouwen, nieuwe concepten te verkennen en voort te bouwen op onze bestaande franchises.

- Matt

0 reacties op "Microsoft sluit vier studios van Bethesda"