Dit laatste is met name voor ons interessant, daar het bedrijf op CES 2024 duidelijk heeft gemaakt dat het nog veel meer op diens AI tools in gaat zetten. Daar toonde het een nieuwe versie van de Kairos demo van zeven maanden geleden, ditmaal niet enkel draaiende op de NVIDIA Avatar Cloud Engine, maar ook NVIDIA Audio2Face, dat gezichtsuitdrukkingen maakt uit audio, en NVIDIA Riva Automatic Speech Recognition voor het bouwen van aanpasbare meertalige spraak- en vertaaltoepassingen met behulp van generatieve AI. Het resultaat voelt nog steeds echt aan als een AI-creatie, waarbij de kleine dingen je laten voelen dat het niet klopt, maar het is imposant (en een beetje eng) om te zien hoe snel de technologie groeit.
"Generatieve AI-technologieën transformeren vrijwel alles wat we doen, en dat geldt ook voor het maken van games en gameplay", zegt Keita Iida, Vice President van Developer Relations bij NVIDIA. "NVIDIA ACE opent nieuwe mogelijkheden voor game-ontwikkelaars door hun werelden te bevolken met levensechte digitale personages en tegelijkertijd de noodzaak voor vooraf gescripte dialogen weg te nemen, wat zorgt voor een grotere immersie in de game."
Zoals gezegd, is nog lang niet iedereen overtuigd van AI, maar ACE wint wel aan terrein. Onder andere Ubisoft, NetEase Games, miHoYo en Tencent gebruiken de technologie al binnen hun bedrijf. De laatste lijkt er zelfs echt fan van te zijn, getuige een statement dat ze hebben gegeven:
"Dit is een mijlpaalmoment voor AI in games", aldus Tencent Games. "NVIDIA ACE en Tencent Games helpen de basis te leggen die digitale avatars met individuele, levensechte persoonlijkheden en interacties naar videogames zal brengen."
Voor deze nieuwe versie van de Kerios demo, heeft NVIDIA de hulp ingeroepen van Convai, welke daarom natuurlijk ook nog een woordje wil doen om dit bericht mee af te sluiten:
"Generatieve AI-personages in virtuele werelden ontsluiten verschillende gebruiksmogelijkheden en ervaringen die voorheen onmogelijk waren," zegt Purnendu Mukherjee, oprichter en CEO bij Convai. "Convai maakt gebruik van Riva ASR en A2F om levensechte NPC's mogelijk te maken met low-latency responstijden en high-fidelity natuurlijke animatie."






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie