NFT's. Het is een term waar je in 2022 niet aan kon ontkomen. Bedrijven als Team17 en Ubisoft kregen er gezeik mee, diefstal en plagiaat werden onlosmakelijk met de non-fungible tokens verbonden en Square Enix verkocht franchises als Tomb Raider en Legacy of Kain om er in te kunnen investeren. Maar wat vindt onze redactie er eigenlijk van?
Sander
NFT's doen mij verlangen naar de tijd dat het allemaal simpeler was. Dat je naar de winkel rende wanneer de cassette van een nieuwe game eindelijk verkrijgbaar was. Dat je je zuurverdiende centen contant of via een pinpas uitgaf voor dat spel waar je in een blaadje over had gelezen. Een online wereld bestond niet en over microtransacties hoefde je je geen zorgen te maken. Noem mij van de oude stempel, maar ik game om belevingen mee te maken. Ik heb helemaal geen zin om mij te verdiepen in de financiële gimmick die NFT heet. Laat mij maar gewoon mijn ding doen.
Sil
Een gedeeld universum waarin je jouw eigen karakter met een eigen online identiteit overal mee naartoe kunt nemen. Waarbij je de skills of loot van locatie A kunt inzetten voor een unieke look of speelstijl in locatie B. Niet enkel in het ecosysteem van één uitgever of platform, maar gedeeld tussen een enorm scala aan spellen. In theorie zijn NFT's fantastisch! De realiteit is echter anders.
Zoiets zoals hierboven beschreven vereist dat bedrijven nauw samenwerken en de interesses van de spelers voorop stellen. En dat gaat gewoon niet gebeuren. Uitgevers en ontwikkelaars zijn en blijven bedrijven en moeten aan het eind van de dag aan zichzelf en het personeel denken en dan is een deelname in een dergelijk ecosysteem niet enkel kostbaar bij ontwikkeling, maar ook daarna. Met nieuwe games komen immers nieuwe variabelen die meegenomen moeten worden.
Bovendien zijn NFT's, net zoals cryptovaluta en de rest van de blockchain, meer een plaag op de aarde en veilige handel. Ja, het concept zoals ik het omschreef en waar wel eens mee geschermd wordt, is cool, maar is ook prima te realiseren met een ouderwets account op een centrale website waar je jouw spellen aan koppelt, zonder dat de blockchain eraan te pas komt! Dus nee, de meerwaarde is er feitelijk niet.
Peter
Ik ben het oneens met de stelling. Ik vind het persoonlijk een dieptepunt in de game-industrie. NFT’s worden via de blockchain gekoppeld aan een gebruiker, zijn daardoor uniek en daarom zijn ze geld waard. De reden waarom ik denk dat dit nergens op slaat, is omdat vanuit dit standpunt jij als speler ook gewoon een eigen NFT kan maken met unieke content. Dus iedereen die de game speelt waar de NFT voor is, kan unieke content maken. Als je met z’n allen uniek bent, ben je wat mij betreft allemaal hetzelfde en is de NFT geen stuiver waard. Ik ben dan ook bang dat dit de verkeerde mensen naar games trekt. Mensen die het woord blockchain horen en dan denken dat er ‘gratis’ geld te verdienen is met een game. Persoonlijk blijf ik het liefst zo ver mogelijk uit de buurt van dergelijke constructies.
Stefan
Ik weet persoonlijk niet zo goed wat ik van NFT’s in games moet vinden. Het stuk techniek kan veelbelovend zijn, omdat je bijvoorbeeld de geschiedenis van een item kunt bijhouden. Items kunnen vervolgens verkocht worden voor echt geld en zo kun je als gamer toch een centje verdienen tijdens het spelen van jouw favoriete game. De downside is echter dat er weer een manier van pay-to-win wordt geïntroduceerd naast de al bestaande in-game shops. Of NFT’s een meerwaarde zijn voor gaming moet voor mij daarom nog blijken.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie