De geruchtenmolen draait overuren naarmate 21 mei dichterbij kruipt. Daar er gister al enkel nieuwe geruchten op het wereldwijde web verschenen, verschijnen er vandaag wederom een aantal. Ditmaal zal het gaan over onder andere achievements, tweedehands games en het 'always online' zijn.
Net als de PlayStation 4 zal de Next-Gen Xbox de functie bevatten om gameplaybeelden vast te leggen, te bewerken en te delen via bijvoorbeeld Facebook of Ustream. Het verhaal gaat dat de Microsoft dit wilt bewerkstelligen via een systeem dat werkt als een DVR, waardoor je terug kan gaan in je gameplaybeelden en highlights kan selecteren. Deze functie kan uit worden gezet, maar kan ook worden getimed. De speler zal waarschijnlijk de mogelijkheid krijgen de functie zo in te stellen dat beelden worden opgenomen wanneer een bepaald iets gebeurt, bijvoorbeeld een headshot of een achievement. Dit automatisch vastleggen zal alleen van toepassing zijn op next-gen games. Deze filmpjes kunnen direct worden geupload naar bijvoorbeeld YouTube.
De nieuwe Xbox zal inderdaad een soort 'altijd online' eis hebben. Dit zal zijn om bepaalde applicaties te ondersteunen, maar zal waarschijnlijk ook als doel hebben piraterij tegen te gaan. De console heeft momenteel digitale management rechten en anti-piraterij veiligheden welke gebruik maken van een internetverbinding. Onder Microsofts huidige richtlijnen, welke nog kunnen worden veranderd, heeft de ontwikkelaar zelf de keuze of een internetverbinding nodig is om de game te spelen. Zo hebben ontwikkelaars veel meer controle over 'de veiligheid' omtrent de veiligheid van hun games.
Een ander onderdeel waar ontwikkelaars nu meer controle over krijgen, zijn de achievements. De manier waarop ze worden behaald valt onder de keus van de ontwikkelaars, maar achievements kunnen nu ook achteraf worden toegevoegd door middel van een update. Ontwikkelaars kunnen achievements toevoegen nadat een game is gereleased, zonder DLC toe te voegen. Op deze manier kunnen ontwikkelaars beter inspelen op het gedrag van de gamers. Zo kan de ontwikkelaar bepalen dat gamers een bepaald gebied meer moeten ontdekken. Achievements kunnen ook worden gekoppeld aan bepaalde events, bijvoorbeeld een weekend uitdaging of een gemeenschappelijk doel, denk aan een groot aantal kills waaraan jij meewerkt. Ontwikkelaars kunnen ook achievements koppelen aan meerdere games. Zo zou het kunnen dat, wanneer je twee games van dezelfde ontwikkelaar speelt en daarin de eerste twee hoofdstukken uitspeelt, je een achievement krijgt voor het uitspelen van twee hoofdstukken van verschillende games van dezelfde ontwikkelaar.
Bovendien is Microsoft bezig met het koppelen van achievements aan andere platformen, door bijvoorbeeld een app, een website of zelfs een game (bijvoorbeeld een prequel) te gebruiken/spelen welke hoort bij een bepaalde game.
Ook is Microsoft bezig met het aanpassen van Xbox Live functies. De bedoeling is dat deze meer aansluit bij andere sociale netwerken, zoals Twitter of Facebook. De nieuwe Xbox Live zal geen limiet stellen aan het aantal vrienden. Bovendien zal het sluiten van digitale vriendschappen ook anders verlopen. Nu kunnen Xbox eigenaren ervoor kiezen elkaar te volgen, net als Twitter.
Tot slot heeft Microsoft gereageerd op deze geruchten:
"Wij zijn erg enthousiast om meer informatie te delen over de nieuwe generatie games, TV en entertainment op 21 mei. Nu hebben wij niets te delen."