hotness 22
Aestik Cover
Preview

Aestik

Extreem veelbelovend

Gepost door

Met Shovel Knight en Hollow Knight heeft de indie scene in de afgelopen jaren twee van de meest geliefde platformers aller tijden geproduceerd. Maar wat nou als die twee games een liefdeskindje zouden krijgen? Dan krijg je waarschijnlijk zoiets als Aestik.

Van deze twee ouders heeft Aestik zijn uiterlijk duidelijk meegekregen van mama Hollow. De overduidelijke cartooneske stijl, scherpe kleurcontrasten en losse kijk op anatomie doen heel duidelijk denken aan het geesteskind van Team Cherry. Wat erin zit, is waar de genen van papa Shovel om de hoek komt kijken.

Aestik Preview-1

Wat erin zit?

Aestik kan het beste worden omschreven als een tweedimensionale platform-titel met Metroidvania-elementen. Misschien dat dit je achter de oren laat krabben. Immers is dat precies wat Hollow Knight is. Echter is het de invulling van dit platformen waar de lichte invloeden van de scheppende ridder boven komen drijven.

Zoals het een Metroidvania betaamd, verzamel je nieuwe krachten, waarmee nieuwe paden in oude gebieden openen. In mijn preview-sessie van Aestik verkreeg ik bijvoorbeeld eerst de double jump en hierna de mogelijkheid om mijn wapen naar onder te richten om het als een soort pogo stick te gebruiken. Als dat niet Shovel Knight schreeuwt, dan weet ik het ook niet meer!

Aestik Preview-2

Afstand van de ouders

Aestik simpelweg afschrijven als een kruising dus deze twee titels zou het echter te kort doen. Ja, de invloeden zijn duidelijk, maar Hooded Traveler Games probeert het wel een eigen identiteit te geven. Dit doet het bijvoorbeeld door meer de focus te leggen op het verhaal, waarbij je zelfs keuzes moet maken die deze beïnvloeden. Dit kun je natuurlijk pas echt ervaren eens je de game in zijn volledigheid speelt, maar het concept stemt in ieder geval positief.

Om te zorgen dat je dit verhaal ook goed kunt beleven, is Aestik daarom bovendien een stuk simpeler dan de twee games waar we het tot nu toe mee vergeleken hebben. Ik ben in een half uur slechts een keer gestorven en dat was vooral doordat ik niet door had dat checkpoints en andere handigheden soms verborgen zitten en dat je goed moet kijken welke muren je toegang geven tot nieuwe gebieden. Eens dat kwartje gevallen was, kon ik nóg meer genieten van het spel, wat ik reeds met volle teugen deed gezien de strakke besturing en de aangename sfeer die het uitademt.

Verwachting:

Een charmante visuele stijl, strakke besturing en intrigerend concept dat platformen mengt met morele keuzes maakt Aestik een titel om in de gaten houden, vooral als je titels als Hollow Knight en Shovel Knight je aanspreken om meer dan enkel de uitdaging die ze boden.

0 reacties op "Aestik"