Toen Chernobylite uitkwam in 2021, nadat hij twee jaar in Early Access was geweest, was het een onverwacht goede game. Door de titel leek het mij een kopie van de S.T.A.L.K.E.R.-serie, maar het bleek echt zichzelf te zijn en ik heb best wel wat tijd doorgebracht in de sombere, onbewoonde omgeving van de uitsluitingszone rond de befaamde ontplofte kerncentrale. Toen er een vervolg in Early Access kwam, wilde ik die dan ook meteen spelen.
Toen ik het eerste deel van Chernobylite speelde, was hij al enige tijd uit Early Access en was het een stabiele game, maar Chernobylite 2: Exclusion Zone is een schoolvoorbeeld van een Early Access game die de naam waardig is. Hoewel de game volledig aanvoelt, is het nog niet de game die de ontwikkelaars voor ogen hebben en daardoor bijzonder ongepolijst. In mijn preview wil ik vooral behandelen wat er al is en hoever deze game al af is.
Een volledig andere game
Wat ik altijd leuk vind aan Early Access games, is dat ontwikkelaars vaak veel meer vertellen over de ontwikkeling van hun game en wat ze ermee van plan zijn. Ze moeten wel, want mensen hebben al betaald voor een product dat eigenlijk nog niet af is.
Het eerste wat kan worden gezegd, is dat deze game volledig anders is dan zijn voorganger. Die twee hebben werkelijk niets met elkaar te maken, behalve dat het zich afspeelt in hetzelfde gedeelte van de wereld. Waar het eerste deel nog een vorm had van realisme is het nu volledig losgelaten. Daarbovenop is de game helemaal in third-person gemaakt, hoewel je ook first-person in kunt stellen, dankzij een succesvolle Kickstarter-campagne die de game eerder dit jaar heeft ondergaan.
De enige echte overeenkomst tussen de twee delen is dat Chernobylite een grondstof is die alleen maar te vinden is in de uitsluitingszone van Chernobyl. De grondstof is bijzonder lucratief, omdat er buitengewoon geavanceerde dingen mogelijk zijn. Chernobylite 2: Exclusion Zone speelt zich ook af in de toekomst waar wel duidelijk is wat je ermee kunt doen.
Zo is het mogelijk om dit groene kristal als brandstof te gebruiken om naar andere dimensies te 'springen' en dit wordt dan ook uitgebreid gedaan, al is dat alleen maar om in andere versies van de uitsluitingszone te komen en meer Chernobylite te vergaren.
Zoals je kunt verwachten, is dit een vrij gevaarlijke onderneming en heb je mensen nodig die het hoofd koel kunnen houden en gevaarlijke situaties niet uit de weg gaan. Jij speelt als een Planewalker en wordt naar een andere dimensie gestuurd om Chernobylite te vergaren, maar het gaat mis. Het noodlot slaat toe en je komt in een dimensie terecht die uiterst vijandig is en waar je niet zomaar weg kan.
Gelukkig wil niet iedereen in deze dimensie je dood hebben, maar er zijn diverse facties die jou wel kunnen gebruiken. Ook zijn er monsters en die vinden het leuker om jou te transformeren in een blik kattenvoer, dus dat is fijn, want anders heb je een shooter zonder dat je kunt schieten.

AI Generated content
Hoe je het wendt of keert, Artificial Intelligence is al enige tijd onder ons, maar het neemt nu wel vrij absurde proporties aan. Waar je in games als F.E.A.R,, Alien: Isolation of The Last of Us jezelf nog verbaasde over de intelligentie van de AI van jouw tegenstanders, wordt Artificial Intelligence nu gebruikt om bijvoorbeeld hele lappen tekst automatisch door een computer uit te laten spreken.
Dit is iets wat de ontwikkelaars hebben gedaan in de game en ik moet toch zeggen: ik vind het vooral heel grappig. De AI die is gebruikt, is duidelijk nog niet zo ver is als dat men je wil laten geloven. Er zijn dialogen die meer aanvoelen als een prachtig stukje amateurtoneel met mensen die zich totaal niet inleven in hun rol. Het deed me vooral denken aan The Big Bang Theory met Dr. Sheldon: Fun With Flags, waar de befaamde hoofdpersoon van de serie heel toonloos vertelt over de wetenschap van vlaggen op een fictief YouTube-kanaal. Hilariteit ten top.
De ontwikkelaars hebben al aangegeven dat veel van de stemmen al ingesproken zijn door stemacteurs, maar ik hoop dat ze dit zeggen om niet al te negatief in het nieuws te komen, want AI is niet een al te populair middel op dit moment om stemmen in te laten spreken. Als de meeste teksten daadwerkelijk door mensen ingesproken zijn, dan is het zeer slecht ingesproken door mensen die wel hun best moeten doen om zo slecht hun tekst in te spreken.
Ik kan mij wel voorstellen dat ze hebben gekozen om dit door de computer te laten doen. Het komt altijd heel flauw over in Early Access games als je iemand ziet die moet praten en je alleen maar de ondertiteling kunt lezen over wat er gezegd wordt, omdat er nog niks is ingesproken. Nu hoor je tenminste iets. Bij The Farm 51, de ontwikkelstudio achter de game, is al aangegeven dat uiteindelijk alle stemmen door professionals ingesproken moeten zijn, maar daar was geen tijd meer voor.
De Chernobyl Exclusion Zone, maar dan in een andere dimensie
De spelwereld waar je in terechtkomt is fascinerend. In tegenstelling tot de dimensie waar je vandaan komt, schiet hier de Chernobylite met bergen uit de grond. Ook zijn er heel veel plaatsen die zwaar radioactief zijn en daardoor gevaarlijk. Dit klinkt mooi, maar door de grote hoeveelheden van dit goedje is de wereld ook volledig bemand door monsters en mensen die gek geworden zijn, en facties die jou goed of slecht gezind zijn.

De spelwereld ziet er prachtig uit. Alle gebouwen die je kent van de inmiddels zeer bekende Exclusion Zone rond de Kerncentrale V.I. Lenin zie je terug en voor mijn gevoel zijn de afstanden en de locaties redelijk correct. Meer dan bij het eerste deel is er een groene zweem over het landschap, wat denk ik komt door de grote aanwezigheid van de Chernobylite. Dit ziet er prachtig uit, maar dat zorgt er wel voor dat alles op elkaar lijkt.
Ik heb voor de grap de proef op de som genomen en ben gaan wandelen van de gigantische radarinstallatie naar de kerncentrale en de afstand was veel korter, maar verhoudingsgewijs komt het wel met elkaar overeen.
Wat ik wel jammer vind, is dat de open wereld heel weinig veranderd.. Het is overal bos en overal zijn de groene kristallen te zien. Daarmee lijkt de wereld overal hetzelfde. Ik verwacht dat dit nog wel zal veranderen, maar tot zover begon het wel vervelend te worden na verloop van tijd.
De combat
Waar in het eerste deel vooral stealth heel belangrijk is, voelt dit deel meer aan als een soort combinatie tussen een shooter en iets dat moet lijken op een eenvoudige vorm van een Soulslike. Dit heeft te maken met het feit dat er drie combat-systemen zijn. Je kunt vechten met een vuurwapen, met handschoenen met elemental damage en melee.

De handschoenen kan ik niet veel over vertellen, maar dat is denk ik op dit moment nogĀ niet geoptimaliseerd. De reden hiervoor is dat het gebruik van deze handschoenen energy kost, die je krijgt door door radioactieve grond te lopen. Dit kost echter health. Dus je verliest health voor ammo en ik vond dit als mechanic erg slecht werken.
Vuurwapens en melee zijn precies wat je verwacht. Met melee werk je een beetje zoals je dit gewend bent van Soulslikes, maar dan is het niet zo heel erg moeilijk en voelt hier en daar ook wat instabiel aan. Ik gebruikte het vooral als mijn kogels op waren, wat regelmatig gebeurt in het begin van de game. Hier is zeker nog een hoop in te verbeteren.
Verwachting:
Je ziet aan alles dat Chernobylite 2: Exclusion Zone een passieproject is van een groep ontwikkelaars die weten wat ze doen. Voor een game die nog niet af is, voelt hij zeker in het begin behoorlijk compleet. Er zijn nog wel flink wat verbeterpunten. De combat loopt stroef en de door AI gegenereerde stemmen zijn volstrekt ongeloofwaardig. Ook de spelwereld is vrij eentonig. Dat gezegd hebbende denk ik dat dit weleens een heel goede game kan worden.
0 reacties op "Chernobylite 2: Exclusion Zone"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier