250 jaar na de gebeurtenissen in Guild Wars hebben draken en hun ondode leger het continent Tyria veroverd. De vijf rassen – mens, Norn, Charr, Asura en Sylvari – zijn terug naar hun eigen territorium gedreven en hebben het contact met elkaar verloren. De taak van jouw personage is de vijf rassen verenigen om het samen tegen de draken op te nemen.
De grootste verandering in Guild Wars 2 is wellicht de overgang van een ‘instanced game-world’ in Guild Wars, waarbij je tijdens het questen geen andere spelers tegenkomt dan diegene die in je groep zitten, naar een meer conventionele MMO-wereld waarin iedereen elkaar kan ontmoeten. Het idee achter deze verandering is het herwerkte quest-systeem. Quests zijn nu events geworden. Een brug waar je keer op keer probleemloos bent over gewandeld kan opeens aangevallen worden door een draak. Op dat moment kan je beslissen om de draak aan te vallen. Als er toevallig andere spelers in de buurt zijn, kan je samen deze taak ondernemen. Meer deelnemende spelers betekent meer of moeilijkere vijanden. Lukt deze taak, dan vlucht de draak en word je beloond. Mislukt ze, dan wordt een andere serie quests beschikbaar, waaronder het herstellen van de brug. Dit event-systeem zorgt ervoor dat je altijd iets nieuws en onverwachts kan tegenkomen en dat de wereld er door jouw toedoen altijd anders zal uitzien.

Een andere verandering is dat springen en zwemmen nu tot de mogelijkheden behoren. Dit is misschien een kleine aanpassing, maar het heeft wel grote gevolgen. De makers van Guild Wars 2 hebben een enorme onderwaterwereld gecreëerd, volledig met events en dingen om te ontdekken. Ook crafting en andere ‘non-combat professions’, wat in Guild Wars ontbrak, worden in de opvolger mogelijk. Verder is het spel nog geheel solo uit te spelen, maar zonder heroes en henchmen deze keer. Wel kan je een compagnon op je reis meenemen, zelfs als je al in een groep zit. Bovendien heb je tien ‘skill slots’, tegenover de gebruikelijke acht in Guild Wars. Vijf daarvan liggen sowieso vast aan de hand van je klasse en je gekozen wapen, dat je voor en tijdens het gevecht kan verwisselen. Vervang je je boog door een zwaard, dan krijg je ook vijf andere skills. Een enkel skill slot is voorbehouden voor een elite skill en één voor een healing skill. De overige slots zijn naar eigen smaak op te vullen. Dit nieuwe systeem zou makkelijker op te pikken zijn door beginners, maar biedt de meer doorwinterde speler nog steeds honderden combinaties om de vijand zo creatief mogelijk af te maken. Een voorbeeld hiervan is eerst een vuurcirkel oproepen die vervolgens je afgeschoten pijlen in krachtigere vuurpijlen verandert.
Er kunnen opnieuw meerdere personages aangemaakt worden, maar het overzetten van een Guild Wars personage is niet mogelijk. Wel wordt zijn of haar naam gereserveerd en je prestaties in Guild Wars leveren via de Hall of Monuments een mooie beloning op. Er is voor je personage keuze tussen de vijf hierboven genoemde rassen en acht klassen (waarvan er al drie gekend zijn: warrior, elementalist en ranger). Elke combinatie tussen ras en klasse zal mogelijk zijn. Elk ras heeft echter zijn sterktes en zwaktes. Zo zijn de Sylvari sterk in earth magic door hun connectie met de natuur en kunnen Asura door hun technische kennis golems oproepen om voor hen te vechten. Aan jou dus om de beste combinatie te kiezen. Als je tijdens het questen toch nog zou sterven, dan kom je in ‘downed mode’ terecht. In deze modus heb je een paar minder krachtige skills voor een laatste poging de vijand alsnog te verslaan. Lukt dit, dan krijg je je leven terug en als je toch doodgaat, dan kan je herrezen worden door één van je teamgenoten of je kan je map oproepen en kiezen waar je terug tot leven komt. Het is dus niet nodig om minutenlang als geest rond te lopen, op zoek naar je eigen lichaam. Er is bovendien een mildere death penalty dan in Guild Wars.

Ook het levelingsysteem is helemaal aangepast. Waar je je maar tot level twintig kon opwerken in Guild Wars, zal dat nu tot level tachtig en misschien wel meer zijn. Het is echter niet zo dat het dan een grind-feest wordt, aangezien de makers hebben beslist om het benodigde aantal ervaringspunten niet op te drijven naarmate het behaalde level vordert. Je hebt dus hetzelfde aantal punten nodig om tot level 34 als tot level 72 te geraken. Alleen de eerste levels vereisen minder ervaringspunten, zodat het levelen in het begin sneller gaat.
Een belangrijk aspect in Guild Wars was Peer versus Peer. Dat is in Guild Wars 2 niet anders, met het enige verschil dat er nu twee types van PvP zijn, World PvP en Structured PvP. World PvP laat een hele hoop spelers toe om het massaal tegen elkaar op te nemen om bijvoorbeeld elkaars kasteel te veroveren, terwijl Structured PvP nog het best te vergelijken is met de Guild versus Guild uit de eerste Guild Wars. Opnieuw is de verzamelde uitrusting tijdens het questen niet van belang, aangezien iedereen met dezelfde skills en uitrusting van start gaat. Je kan namelijk al vanaf het begin een volwaardig PvP-personage aanmaken.
br>Conclusie
Guild Wars 2 is vernieuwend ten opzichte van de meeste hedendaagse MMORPG’s, maar ook ten opzichte van de oorspronkelijke Guild Wars. Het hele genre werd herdacht en dat resulteert in een aantal originele en veelbelovende ideeën. Als het dezelfde toegankelijkheid heeft als Guild Wars, maar wel een meer interactieve en nog mooiere wereld biedt, zonder dat een maandelijkse bijdrage nodig is (wat trouwens al bevestigd werd), dan zou deze game het MMORPG-landschap wel eens helemaal op zijn kop kunnen zetten.
0 reacties op "Guild Wars 2"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier