De edelman loopt gezellig door het dorpje dat hij met zijn bewoners heeft opgebouwd. Een tiental families hebben onderdak en het loopt redelijk. Ze zijn nu jouw huis aan het bouwen, van waaruit jij heerlijk tekeer kan gaan met het innen van belastingen en het verder besturen van datgene wat jouw geboorterecht is. Je loopt over een modderig pad en opeens sta je oog in oog met een leger van de man die naast jouw stukje grond de graaf is. Deze buurman heeft het overduidelijk op jouw stukje grond gemunt en jij moet jezelf nu verdedigen. Er is echter wel een probleem. Je bent zo bezig geweest met het opbouwen van jouw dorp dat je bent vergeten om wapens te maken. Daar gaat je dappere poging om iets moois op te zetten.
Greg Styczeń is een Slavische ontwikkelaar die ooit voor zijn lol begon met RPGMaker 2000 en uiteindelijk, nadat hij wat Flash games had gemaakt, terechtkwam bij Unreal Engine. Hier begon hij zijn eerste grote project mee met de naam Manor Lords. Wat hij daarmee heeft gedaan kan rustig als een wonder worden beschouwd. De game die hij voor het overgrote deel alleen heeft gebouwd, is misschien wel de beste city builder die ik ooit gespeeld heb.
Dat gezegd hebbende, moet ik erbij vermelden dat de game in Early Access is. Hij is nog niet af en dat kun je zien. Je kunt bijvoorbeeld geen muur om jouw nederzetting bouwen, wat in de middeleeuwen al vrij snel gebeurde. Mijn verwachting is dat dit in een toekomstige update echter wel zal komen. Voor de rest vind ik persoonlijk dat de game verbazingwekkend uitgebreid is en lijkt hij helemaal klaar. De ontwikkelaar is het hier echter niet mee eens, want anders was hij niet in Early Access geweest.
Welkom in de middeleeuwen
Manor Lords is een middeleeuwse sim builder die lijkt op Banished. Je moet een relatief klein dorp bouwen dat zichzelf kan onderhouden, zodat de bewoners de eerste winter overleven en daarna kun je verder uitbouwen tot een flinke stad. De game bestaat uit twee onderdelen. Veruit het grootste onderdeel is het bouwen van dit dorp. Het tweede onderdeel is het bezetten van de volledige map. De volledige map bestaat uit meer kleine graafschappen die je met geweld of diplomatie tot je kunt winnen.
De ontwikkelaar heeft enorm goed gekeken naar historisch werk. De middeleeuwen wordt denk ik onverwachts netjes weergegeven. Ik ben niet een afgestudeerde historicus met de Slavische middeleeuwen als specialisme, maar heb een beetje kennis hoe het feodale systeem in die tijd werkte en hoe in de middeleeuwen het dagelijks leven eruit moet hebben gezien, je ziet direct dat het doel van Greg was om een zo correct mogelijke weergave te maken van die tijd.
De sfeer van deze absurde tijd in de geschiedenis van de mens wordt direct heerlijk neergezet als je een nieuwe game start. Je kiest hoe jouw edelman eruitziet en je kunt jouw schild maken. Hoe dit werkt, is vrij bijzonder. Het is erg eenvoudig in zijn opzet, maar het zit zo goed in elkaar dat je werkelijk alle kanten op kan, terwijl het middeleeuws aan blijft voelen. Je moet een schild zien als een vlag. Het is het symbool van de adellijke familie waar jij bij hoort. Je kunt jouw eigen symbolen erop zetten en kleuren en patronen op het schild plakken.
Als je eenmaal een schild hebt gemaakt, kun je kiezen wat voor soort potje je wil spelen. Je kunt kiezen uit een vredige missie, een missie die als doel heeft dat je oorlog gaat voeren en een missie waarbij het oorlog is. Die laatste is leuk als je flink op de hoogte bent van de details van de game, wat niet gemakkelijk is. Persoonlijk koos ik voor de middelste, want ik wilde wel een beetje knokken.
Tutorial wordt niet gemist
De game is, zoals eerder aangegeven, in Early Access. Als gevolg hiervan, ben je volledig op jezelf aangewezen.. Er is geen tutorial. Om heel eerlijk te zijn, heb ik dit niet als negatief punt ervaren. De menu's in de game laten heel goed zien wat er van je wordt verwacht en het is al vrij snel duidelijk wat je allemaal kunt.
Je begint met een groepje mensen onder een kampvuur. Je werkt niet met inwoners, maar met vijf families. Het is van belang dat je ervoor zorgt dat alle families zo snel mogelijk onderdak krijgen, anders worden ze ongelukkig en als het winter is en ze geen dak boven het hoofd hebben, vriezen ze dood.
Je kunt echter niet al jouw inwoners van een huis voorzien, want er is maar een beperkte hoeveelheid boomstronken om huizen van te bouwen. Van de vijf families kun je er direct twee van onderdak voorzien en de rest moet het even zonder huis zien te redden.
Het bouwen van een huis is anders dan bij alle andere games van dit genre die ik heb gespeeld. In plaats van dat je een huis op de grond plakt, markeer je de hoeveelheid grond die nodig is om er eentje te bouwen. Op dat stuk grond wordt het stukje vastgoed gebouwd en als je genoeg ruimte hebt gereserveerd, kun je later nog een tweede huisje erop zetten en iets wat voorziet in het levensonderhoud van de familie, bijvoorbeeld een kippenhok of een moestuintje. Dit alleen al laat deze game veel meer aanvoelen als een middeleeuwse bouwsim dan wat ik ooit eerder heb gespeeld.
Om de overige huizen te kunnen bouwen, heb je boomstronken nodig. Deze moeten worden gekapt en hier heb je een woodcutter nodig. Wanneer je deze hebt gebouwd, kun je er één of meerdere families op zetten, die dan hout gaan hakken. Je geeft aan waar de bomen omgehakt mogen worden en de families gaan aan de slag.
Als alle huizen staan, zul je ervoor moeten zorgen dat jouw voedsel goed blijft. Hiervoor bouw je een granary en ook daar wijs je een familie aan die vervolgens de opslag van het voedsel regelt. Deze familie gaat dan naar de diverse plekken waar voedsel ligt, raapt het op en neemt het mee naar hun opslag.
En zo gaat het eigenlijk door. Je kunt een hunters cabin maken voor de jagers, een forager voor het verzamelen van alles wat in het bos groeit en uiteindelijk zul je ook akkers bouwen om de boeren een kans te geven.
Jongleren met families
Je zult altijd rekening mee moeten houden dat ieder gebouw dat iets doet een familie nodig heeft die het werk verricht. Je hebt in het begin maar vijf families. Twee daarvan zullen hoofdzakelijk bezig zijn met het verplaatsen van resources en bouwen. Dus je hebt drie families die andere dingen kunnen doen. In het begin was het bij mij vooral jongleren met deze drie families waar ik ze nodig had.
Eerst heb je hout nodig, maar op een gegeven moment heb je voldoende hout en dan moet je ervoor zorgen dat je genoeg voedsel hebt. De forager is de beste manier om snel aan voedsel te komen, dus zet je daar een familie op. Dit voedsel moet goed opgeslagen zijn en dus heb ik altijd een familie bij de granary gehouden.
Wanneer de bewoners gelukkig zijn, kun je andere families laten komen. Dit doe je door nieuwe huizen te bouwen en ze lopen naar binnen. Families zijn gelukkig als ze in hun behoeftes worden voorzien. In eerste instantie is een kerk en toegang tot een markt met voedsel en kleding voldoende. Wanneer je echter daarna de huizen upgradet, worden de eisen ook steeds hoger.
Oorlog
De middeleeuwen zijn de middeleeuwen niet, wanneer er niet af en toe een lekker robbertje gevochten wordt. Als edelman is het jouw taak om ervoor te zorgen dat jij jouw land kunt beschermen en hiervoor heb je een manor nodig. Eens je deze hebt, kun je belasting innen en kun je wapens kopen. Je kunt ook wel een blacksmith laten bouwen, maar dat kost best nog wel wat tijd en kopen gaat sneller. Ook is het mogelijk om een leger met huursoldaten in te zetten die het eerste legertje de kop indrukt.
De legers die je kunt maken, zijn niet bijzonder groot. Het grootste leger dat ik heb gehad was nog geen honderd man. Op YouTube zie je video's langskomen van mensen die legers hebben met meer dan zeshonderd mannen. Veel meer zal er momenteel niet mogelijk zijn.
Het vechten heeft veel weg van Total War games. De soldaten staan in een formatie en vallen op die manier de tegenstander aan. Het ziet er erg overtuigend uit, hoewel het ook een tikkeltje vreemd aanvoelt. De ontwikkelaar is overduidelijk meer bezig geweest met het onderhouden van het dorpje dan de combat en ik verwacht hier nog wel wat verbeteringen later.
Verwachting:
Manor Lords is nu al één van mijn favoriete simbuilders die ik ooit heb gespeeld. Hij ziet er prachtig uit en de gameplay is uitstekend. Hoe omgegaan wordt met families, werkt enorm goed en geeft een zeer geloofwaardige laag aan het verloop van de game. Ik verwacht dat ze later een tutorial gaan maken, maar ik hoop dat de ontwikkelaar hiervan afziet. De game is op zichzelf duidelijk genoeg en in dit genre werkt het prima om dingen zelf te ontdekken. Ondanks dat hij nog net in Early Access is, is het nu al een dikke aanrader.
0 reacties op "Manor Lords"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier