hotness 23
Marvel Rivals Cover
Preview

Marvel Rivals

Overwatch killer of niet?

Gepost door

Toen Marvel Rivals voor het eerst werd aangekondigd, werd het direct vergeleken met Blizzards Overwatch. Het is daarom niet meer dan toepasselijk dat ik, als een van de fanatieke Overwatch-spelers op onze Discord, aan de slag ging met de beta key van Rivals toen die bij ons arriveerde. Net zoals dat het onvermijdelijk is om deze twee games met elkaar te vergelijken.

Laten we daarom maar eerst beginnen met het minst interessante aspect van deze preview: de overeenkomsten. Zoals de originele Overwatch is Marvel Rivals een 6v6 hero shooter, waarbij de term shooter heel losjes moet worden genomen. Hoewel er bij de twintig characters in de beta meerdere waren met ranged aanvallen, waren Rocket, Star Lord en The Punisher de enige die een traditioneel vuurwapen rondzwaaien. Andere karakters gebruiken hiervoor bijvoorbeeld magie of hun mutantkrachten.

Een andere overeenkomst is hoe de game in grote lijnen werkt. In onze preview konden we op vier maps aan de slag met twee bekende game modi: capture and hold the point en push the payload. Het speelveld is hierdoor dynamisch, hetgeen aanmoedigt om tussendoor te wisselen tussen karakters die passend zijn bij de stand van zaken. Hierbij zijn er grofweg drie categorieën dankzij de tanks, DPS en support characters. Net zoals bij die andere game.

Marvel Rivals Preview-1

De verschillen

Wat anders is, is dat het loont om te denken welk karakter je binnen zo’n categorie gaat pakken aan de hand van wat je teamgenoten reeds gebruiken. Bepaalde karakters hebben namelijk synergie met elkaar, zoals Peter Parkers Spider-Man en Peni’s versie die beide een boost krijgen als Venom in hun team zit. Ze kunnen dan een extra symbiote move gebruiken. Een ander voorbeeld is een damage boost, die soms ook een noemenswaardig verschil kan maken.

Zoals Peni’s toevoeging al demonstreert, heeft NetEase zich niet laten beperken tot de Iron Mans, Dr. Dooms, Groots en Black Widows die bekend zijn dankzij het MCU. Karakters als Luna Snow, Jeff en Magik zijn ook vertegenwoordigd, hetgeen fijn is voor de langdurige Marvel-fans en ze wat bekendheid geeft voor ze bijvoorbeeld alsnog in het MCU worden geïntroduceerd. Het aantal karakters dat potentieel naar Rivals kan komen is sowieso immens, daar de twintig plekken al makkelijk hadden kunnen worden gevuld door verschillende versies van Spider-Man, mutanten, Inhumans of de variaties op Deadpool. Die laatste ontbreekt overigens, net als andere grote namen als Wolverine, Moon Knight, Captain America, Thanos, de gehele Fantastic Four en meer. Een gebrek aan potentiële content is er dus niet.

Marvel Rivals Preview-2

Centjes

Met het oog op die potentiële content, moeten we het ook maar eens hebben over de microtransacties. Rivals wordt in de markt gezet als een free-to-play, waarbij het geld dus elders moet worden gehaald. In de beta was dit een Battle Pass, welke mij niet bepaald positief stemde. Want in plaats van XP uit te delen aan de hand van performance, wordt van je verwacht dat je challenges voltooid. Hierdoor krijg je spelers die dingen doen die de match niet ten goede komen, zoals obsessief healen of een bepaald karakter exclusief spelen, puur en alleen voor de Battle Pass. Het is te hopen dat dit wordt afgeschaft voor release.

Wat ik eveneens kan missen tegen die tijd, is de overweldigende hoeveel[NH1] heid visuele clutter. Delen van de map die breken en respawnen, particle effects van de characters, turrets, klonen en meer kunnen het scherm soms ontzettend druk maken, waardoor je het gevoel hebt jezelf te verliezen in de chaos. Al kan ik hierdoor wel stellen dat de game uitstekend draait in Unreal 5 zonder dat je een eitje kan bakken op je GPU, zelfs op de grafisch meer veeleisende momenten. Zou het de stripboekstijl zijn die de engine ontlast?

Marvel Rivals Preview-3

De kern

Natuurlijk hebben we het nog niet gehad over het belangrijkste aspect van het spel: gameplay. Na hier tussen de twintig en dertig uur in vertoeft te hebben in goed gezelschap, kan ik met overtuiging zeggen dat dit nog niet weet te overtuigen. De Hit Feedback laat te wensen over en ook de ‘’gun’’ gameplay is ondermaats. Recoil is er niet en hits voelen niet bevredigend of impactvol, waardoor je makkelijk het loodje kan leggen zonder dat je door had dat je geraakt werd.

Wat eveneens opviel toen ik door de levels rende, is dat deze erg basic zijn, zelfs als ze grafisch imposant zijn. Het enige opvallende is het breken van stukken van het level zoals eerder genoemd, maar daar dit al gebeurt als je er met een schuin oog naar kijkt, zie je het zelden in zijn onbeschadigde staat. Ook dat mag voor release nog wel wijzigen.

Wanneer die release is, dat is overigens nog even de vraag. In theorie zou het echter niet al te lang hoeven duren. De game voelt al behoorlijk compleet en gepolijst en moet enkel nog wat kleine verbeteringen doorvoeren zoals genoemd in dit artikel. Dan zie ik best wat avondjes Overwatch veranderen in avonden Marvel.

Verwachting:

Als de gunplay wat meer impact krijgt, de visuele wirwar uit elkaar wordt getrokken en de hit feedback een beetje beter wordt, kan Rivals Overwatch wel eens het vuur aan de schenen gaan leggen. Zelfs in de huidige staat is het echter oprecht leuk om te doen.

0 reacties op "Marvel Rivals"