De komst van een echte nieuwe Persona-titel is een bijzondere gebeurtenis. Een genummerd deel verschijnt slechts zelden en weet keer op keer de lat hoger te leggen. Dat het daardoor moeilijk is om ze met meer regelmaat uit te brengen, is een feit waar ik niet aan twijfel. Maar dat ze die delen daardoor ook maximaal kunnen melken, kan ik eveneens niet ontkennen.
Na Royal, Q2: New Cinema Labyrinth, Dancing in Starlight en Strikers komt daarom later dit jaar Tactica, een TRPG met een chibi artstyle, die zich ergens richting het einde van de Royal-versie van Persona 5 afspeelt. Joker en zijn vrienden worden naar een alternatieve wereld gesleurd, waar mensen worden gehersenspoeld en / of gevangen genomen. De Phantom Thieves zelf ontkomen hier spijtig genoeg ook niet aan en daardoor begon mijn demosessie met Joker en Morgana die hun krachten hebben gebundeld met nieuwkomer Erina.

De kneepjes van het vak
Deze sessie speelt zich in het begin van de game af, daar het ons leert hoe mechanics in de game werken. Zoals we van de Phantom Thieves of Heart gewend zijn, hebben ze meerdere wapens tot hun beschikking: een fysiek wapen, een vuurwapen en natuurlijk hun Persona. Hiermee kunnen ze op verschillende manieren het slagveld naar hun hand zetten. Melee-wapens kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om vijanden tegen elkaar aan te slaan, ze uit cover te halen zodat de rest ze onder vuur kan nemen of om op zwaktes in te spelen. Geweren laten je dan weer vanuit cover aanvallen om jezelf te beschermen, maar richten minder schade aan. En Persona zijn natuurlijk de crème de la crème, maar hun aanvallen kosten SP, waardoor je ze maar beperkt kunt gebruiken.
Wat nieuw is voor Tactica, zijn focus en Triple Threat. Focus is wat je krijgt wanneer een karakter een beurt afsluit zonder aan te vallen en is een buff die per karakter verschilt. Voor Triple Threat zijn dan weer alle drie de strijders die je tegelijkertijd op het slagveld kunt hebben nodig, daar ze een vijand die verlamd is — door bijvoorbeeld een critical hit of het uitbuiten van een zwakke plek — kunnen omsingelen voor een aanval die doet denken aan de klassieke All-Out Attack. Het mooie hiervan is dat alle vijanden die in de driehoek staan die ze samen vormen ook direct worden meegesleurd, waardoor het tij van een gevecht direct kan keren.

Gissen
Natuurlijk is Persona veel meer dan combat, zelfs al is het een TRPG spin-off. Persona moet het hebben van zijn verhaal en het lijkt erop dat P5T voornemens is om voort te bouwen op het reeds indrukwekkende repertoire van de Phantom Thieves. Zo redde het team tijdens mijn sessie bijvoorbeeld een vermiste politicus, maar helaas is dat wat het voorproefje eindigde dus over de kwaliteit durf ik nog maar weinig te zeggen.
Verwachting:
Atlus heeft de nodige ervaring met het maken van TRPG en dit combineren met de immens populaire IP genaamd Persona 5 is een match made in heaven. Ze zouden zich er daarom makkelijk vanaf kunnen maken, daar het toch wel verkoopt, maar na er even mee gestoeid te hebben, heb ik niet de indruk dat ze zich daartoe hebben laten verleiden. Ik zie het daarom positief in.
0 reacties op "Persona 5: Tactica"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier