hotness 17
Sengoku Dynasty Cover
Preview

Sengoku Dynasty

Dit huis staat nog niet heel stevig

Gepost door

Toen ik afgelopen jaar op gamescom met een medewerker van Toplitz Productions ging zitten voor een presentatie van Sengoku Dynasty, hadden de beste man en ik al snel een klik. Ik heb nooit een geheim gemaakt van mijn fascinatie met Japan en een van onze voormalige redacteurs heeft er zelfs een artikel over geschreven. Dus gezellig keuvelen over de culturele invloeden welke ik zou gaan zien in de wereld van Sengoku Dynasty, was een behoorlijke vermakelijke afsluiting van het evenement.

Bijna precies een jaar later, is deze Japanse kijk op Medieval Dynasty eindelijk verschenen in Steam Early Access en nog voor ik daar goed of wel over had nagedacht, kreeg ik van diezelfde Toplitz een mail met de vraag of ik deze game wilde proberen. Daar je dit artikel leest, weet je wat mijn antwoord is geweest.

Sengoku Dynasty Preview-1

Sengoku Jidai

Zoals de naam al weggeeft, speelt deze game zich af in de Warring States periode of Sengoku Jidai. Deze turbulente periode in de vijftiende en zestiende eeuw wordt gekenmerkt door eindeloze burgeroorlogen, rebellies en een sterk veranderend politiek klimaat. Het shogunate, die aan het eind van de twaalfde eeuw de macht greep, had zich veel te veel gefocust op macht bij een selecte groep houden en een rigide caste systeem, waardoor Japan langzaam maar zeker in verval raakte. Lokale heersers regeerden als koningen die met elke generatie meer macht naar zich toe grepen.

Ik zal je een geschiedenisles Japans besparen, maar de belastingen en naar dictatuur neigende regels plaveide de weg naar ikki, georganiseerde rebellie van de lagere klassen tegenover de heersende families, die niet zelden resulteerde in bloedige veldslagen waarin een handjevol soldaten het opnam tegen grote hoeveelheden burgers die het voornamelijk van hun aantallen moesten hebben. In het fictieve Japan van Sengoku Dynasty leidde dit tot geruchten over het Peasant Kingdom, waarin het volk zichzelf leidt.

Sengoku Dynasty Preview-2

Op zoek naar iets beters

Het zijn deze geruchten die jou en jouw familie op pad sturen. De oorlog, hongersnood en ziekten hebben jullie uitgeput en met geen andere uitweg besluiten jullie hebben en houwen achter te laten in de hoop het eiland te bereiken waar het Peasant Kingdom op gevestigd is. Dit lukt soort van, maar gaat wel gepaard met schipbreuk. Het slechte nieuws stopt bovendien niet daar, daar het dorp in kwestie afgebrand is tijdens de ikki. Niet bepaald iets om jezelf te vestigen dus. Daarom besluit jij het heft in eigen hand te nemen.

Gelukkig ben je best handig en kun je van stokken en stenen simpele werktuigen als een hamer en bijl maken. Daarmee kun je vervolgens bomen omhakken en grondstoffen mijnen, die op hun beurt gebruikt kunnen worden voor simpele nederzettingen. Tot zover is het vrij standaard survival stuff, zoals we het kennen uit bijvoorbeeld ARK. Het grote verschil hier is dat je niet grondstoffen met een druk op de knop inwisselt om een gebouw neer te poten. Je moet echt eerst funderingen leggen, dan een vloer, muren een dak en inrichting en deze vereisen alle acties. Het simpelste huis bouwen kost daardoor al gauw tien minuten, daar je nooit genoeg inventory hebt om alle bouwmaterialen tegelijkertijd bij je te dragen.

Sengoku Dynasty Preview-3

Rustig

Als jij het type bent dat snel imposante gebouwen neer wil poten en op avontuur wil gaan, is Sengoku Dynasty niet de titel voor jou. Je hebt geen vrijheid in hoe gebouwen eruit komen te zien, dus hele houten kastelen kun je vergeten. Bovendien ben je verantwoordelijk voor een community die gaandeweg groeit en moet je voldoende grondstoffen, voedsel, drank en meer vergaren om die draaiende te houden. Elke vijf in-game dagen gaat een seizoen voorbij en als je in die tijd niet aan de minimumeisen hebt voldaan om je bevolking gelukkig te houden, gaat dat consequenties hebben. Met name in het begin, wanneer je nog niet meer inwoners kunt krijgen om dingen te automatiseren, gaat dit een heel langzaam proces worden.

Ik heb voor deze preview iets meer dan achttien uur in Sengoku Dynasty gestopt, waarvan een dikke tien uur voorbij waren voor de game echt begon. Dit had verschillende redenen, zoals de nog niet optimale controller-ondersteuning, het feit dat ik meer dan twee uur bezig ben geweest om een hert te doden (waarover later meer) en de enorme afstanden die ik soms te voet af moest leggen bij gebrek aan een fast travel-optie. Het was in alle eerlijkheid niet de beste start van de game, die nadien beetje bij beetje sterker wordt. Maar of je hem al moet kopen?

Sengoku Dynasty Preview-4

Too Early Access?

Sengoku Dynasty is verschenen middels Steam Early Access, hetgeen natuurlijk betekent dat de game feitelijk nog niet af is. Het is deels speelbaar en veel systemen zijn al geïmplementeerd, maar voor verbetering vatbaar. Eerder genoemd hert was hiervan een duidelijk voorbeeld. Zelfs met vier speren in zijn hoofd stekend kreeg ik hem pas dood eens hij in een rots vast zat en ik herhaaldelijk een vijfde speer kon gebruiken om hem meer te prikken. Nog minder effectief waren diezelfde speren op bandieten, die letterlijk al snel oogden als een speldenkussesn, maar nog net zo hard achter mij aan renden. En wanneer ik ze toch dood kreeg, verdwenen hun lichamen en moest ik in het luchtledige zoeken naar waar ik ze moest looten.

Dergelijke visuele glitches waren niet bepaald een zeldzaamheid. Meer dan eens bogen de ledematen van NPC’s in onmogelijke manieren, waardoor ze oogden alsof ze ontsnapt waren uit een film van Takashi Shimizu, of waren ze niet aanspreekbaar, zelfs als ze quest givers waren. Perks en gebouwen zijn hiernaast ook nog deels afgeschermd, waardoor je hoe dan ook gaandeweg tegen een muur aan gaat lopen.

Nogmaals, dit is Early Access. Het is niet realistisch om te verwachten dat de game compleet en bug-vrij zal zijn. Toch heb ik het gevoel dat deze Early Access misschien een beetje te vroeg was en allicht spelers af gaat schrikken door problemen die reeds op de roadmap staan om ergens in het komende jaar aangepakt te worden. Met name de combat vond ik een enorm hekelpunt, al vond ik de game ook wel erg leeg aanvoelen in zijn huidige build. Hopelijk kan ik volgend jaar rond deze tijd iets anders verklaren.

Verwachting:

Ondanks enkele veelbelovende aspecten, heb ik het gevoel dat Sengoku Dynasty beter iets meer van de roadmap had af kunnen werken voor Early Access te betreden. Met name jagen en vechten waren een enorme pain in the ass die een hoop plezier weghaalden. Toch zie ik potentie in het opbouwen van jouw eigen community en alles wat hiermee gepaard gaat.

0 reacties op "Sengoku Dynasty"