hotness 21
Warhammer: Age of Sigmar - Realms of Ruin Cover
Preview

Warhammer: Age of Sigmar - Realms of Ruin

For the emperor!

Gepost door

Mijn gevoel bij de Warhammer-franchise is een hele dubbele. Sinds de originele Space Marine op de Xbox 360 ben ik gefascineerd door het universum en met name de soms enorm cool ogende units. Niet enkel 40K, maar ook Age of Sigmar en The Horus Heresy heb ik daarom proberen te verkennen. De lore is echter bijna niet doorheen te komen. Deels vanwege de hoeveelheid, maar ook door die typische Warhammer drama-saus die er vanaf druipt.

Ik weet dat ik niet de enige ben die mij daaraan stoort, dus laat mij direct vertellen dat dit vooralsnog niet overmatig aanwezig lijkt te zijn in Frontier Developments Realms of Ruin. Natuurlijk praten de Stormcast Eternals, de factie die ik op gamescom onder de knoppen kreeg, nog steeds een beetje met een flair die niet zou misstaan bij Shakespeare, maar het ligt er allemaal niet al te dik op.

Warhammer: Age of Sigmar - Realms of Ruin Preview-1

Help

Na een korte introductie van deze units, deels generieke groepen en deels sterkere karakters met een naam en persoonlijkheid, kom ik in conflict met een groep Orks. Met een basis als centrale hub moet ik hordes van de greenskins afslaan, terwijl ik ondertussen een delegatie dieper in het territorium stuur om de fog of war op te heffen, geallieerde units te bevrijden en sleutelpunten over te nemen om mijn eigen positie te verbeteren. Het is gesneden koek voor wie eerder dit soort Warhammer-titels als bijvoorbeeld Battle March heeft gespeeld. Realms of Ruin deed me zelfs een beetje denken aan die game, daar het tegen een identiek probleem aan liep.

In mijn sessie van Realms of Ruin had ik op het hoogtepunt rond de twintig units op het veld, wat an sich nog wel te overzien is. Warhammer is bovendien wat trager en meer gericht op named units dan de meeste andere RTS, waardoor het me stukken beter af ging dan enkele uren eerder met Total War: Pharaoh. Toch heb ik best moeten worstelen om mijn veldslag tot een goed einde te brengen, juist vanwege dat ene probleem: RTS met een controller.

Warhammer: Age of Sigmar - Realms of Ruin Preview-2

Voor de duidelijkheid

Frontier heeft er overduidelijk alles aan gedaan om de gamepad een alternatief te maken voor een muis en toetsenbord. Het resultaat is werkbaar, maar zeker niet intuïtief. Dit valt de ontwikkelaar niet kwalijk te nemen, daar ik de eerste RTS die wel lekker speelt met een gamepad nog moet tegenkomen. Dat iemand zoals ik, die slechts incidenteel een RTS speelt, daarmee toch een overwinning kon boeken is daar getuige van. Maar als je het kan, adviseer ik het toch echt gewoon met een klavier en muis te ervaren.

Verwachting:

Gezien de middelen waar Frontier Developments mee moet roeien, heeft het zover ik kon beoordelen best een aangename RTS-ervaring weten neer te zetten voor de console-speler zoals mijzelf. Maar for the love of Sigmar, als je de game met muis en toetsenbord kan spelen, doe het dan ook. Het maakt een wat tragere RTS zoveel fijner om te navigeren.

0 reacties op "Warhammer: Age of Sigmar - Realms of Ruin"