hotness 14
Wéko The Mask Gatherer Cover
Preview

Wéko The Mask Gatherer

Een schattige Soulslike?

Gepost door

Wat maakt een Soulslike een Soulslike? Dat is een vraag die ik mezelf meer dan eens heb moeten stellen toen ik op gamescom tientallen titels voltooide om jullie van alle previews van de afgelopen en aankomende weken te kunnen voorzien. Zo ook bij Wéko the Mask Gatherer.

In mijn demo-sessie, welke liep tot aan de eerste boss fight, was de inspiratie immers overduidelijk. De HUD deed direct denken aan games als Bloodborne en ook de combat had er het nodige van weg. De lichte en zware aanvallen, de staminabar die de bewegingen en aanvallen beperkt en de kenmerkende traagheid van het offensief ademen allen Soulslike uit. Maar dan cutesie?

Wéko The Mask Gatherer Preview-1

Een sterk contrast

Wie screenshots van Wéko bekijkt, zal gegarandeerd niet denken aan een Soulslike. Visueel doet het spel immers meer denken aan de 3D-platformers waar velen van ons mee zijn opgegroeid, zoals Spyro, Banjo-Kazooie of Gex. Zelfs wanneer het duister is, voelt de game niet bepaald intimiderend, wat in schril contrast staat met de sfeer die we associëren met een Souls-titel. Het grootste verschil zit hem echter in de moeilijkheidsgraad.

Natuurlijk zijn er mensen die Dark Souls kunnen voltooien met een DDR-mat of Donkey Konga, maar de meeste normale personen zullen het erover eens zijn dat een van de kenmerken van een Soulslike is dat die uitdagend is. Wéko is dat, althans in zoverre als dat ik heb mogen spelen, niet. Gevechten zijn een kwestie van niet als een malloot om je heen slaan en de eerste baas doet weer denken aan de 3D-platformers van weleer, daar je zijn rush moet sturen zodat hij spikes op de muur raakt. Ook hier moet je niet vol in de aanval gaan, maar een beetje gezond verstand brengt je gegarandeerd naar een overwinning.

Wéko The Mask Gatherer Preview-2

Maar?

Nu vraag je je allicht af waarom je dit zou doen? Wat is Wéko zijn motivatie? Ik heb werkelijk geen idee. Hij moet maskers verzamelen, zo leert de titel, maar waarom hij dit doet heb ik nog niet mogen leren en daar mijn sessie dubbel dienst draaide als een tutorial, weet ik enkel dat Wéko zijn geheugen mist en ogenschijnlijk in een time loop zit. Allicht dat we meer details krijgen eens we dichter bij release zijn, die voor nu nog in nevelen gehuld is.

Verwachting:

Een 3D-platformer wiens combat inspiratie haalt bij FromSoftware; dat is hoe je Wéko het beste kunt omschrijven. Of dat een combinatie is die ik kan waarderen, daar ben ik echter nog niet helemaal over uit na slechts een kwartier met de game hebben te mogen stoeien.

0 reacties op "Wéko The Mask Gatherer"