hotness 19
Whimsical Heroes Cover
Preview

Whimsical Heroes

Een ander soort helden

Gepost door

Waar denk je aan als we het hebben over een held? Waarschijnlijk aan een koene ridder, verborgen in een blinkend harnas. Misschien een vagebond die ondanks zijn ruwe uiterlijk een hart van goud heeft. Een sterke vrouw? Eentje die zich niet laat dwarszitten door mannen zonder manieren. Wat het ook is, waarschijnlijk zijn het geen planten.

Daar dit bruggetje niet bepaald subtiel was, zal het waarschijnlijk al duidelijk zijn dat dit een van de dingen is die je gaat aantreffen in Whimsical Heroes. In mijn preview mocht ik spelen met een aubergine fighter, een bard in de vorm van een ui, en een dikke kat die denk ik een barbarian voor moet stellen?

Whimsical Heroes Preview-1

Wat zie ik dit keer?

Met dit trio van onwaarschijnlijke helden mocht ik een run doen in een vroege build van het spel, welke gepland staat voor het eerste kwartaal van volgend jaar. Hiermee werd ik vervolgens op een grid gedropt, waarop vijanden, vallen en obstakels staan, met als doel natuurlijk om de vijanden van deze lijst te schrappen.

De manier waarop je dit doet, laat zich het best omschrijven als een roguelike TRPG. Echter in plaats van het traditionele grid met een isometrisch perspectief, krijg je het hexagonveld wat je op de screenshots ziet. Verder is het idee grotendeels hetzelfde. Karakters hebben een beperkt aantal action points en kunnen deze gebruiken om te lopen, aan te vallen of skills in te zetten. Deze skills hebben een cooldown, maar je hebt niet zoiets als MP. Duidelijk! Valt weinig aan fout te doen zou je denken. Helaas bleek de waarheid anders. Om de een of andere reden doe je aanvallen en bewegen tegelijkertijd. Dus als je de muis iets te veel beweegt wanneer je een aanval kiest, positioneert jouw karakter zich anders alvorens aan te vallen. Zeer irritant en meermaals destructief voor de zet zoals ik hem voor ogen had.

Whimsical Heroes Preview-2

Camping

Buiten dat heb ik gelukkig nog maar weinig te klagen over het spel. De artstyle is aandoenlijk en door de upgrades die je naar gevechten krijgt te randomizen heeft de game een hoop herspeelbaarheid. Dit wordt verder versterkt door karakters die je tijdens jouw reis kunt tegenkomen en die zich bij jouw kamp voegen. Soms als vechters, maar ook bijvoorbeeld als een kok. Wie je waar en wanneer tegenkomt is namelijk niet in steen gebeiteld, aldus de ontwikkelaar die naast me zat tijdens mijn sessie.

Verwachting:

Whimsical Heroes doet als een roguelike TRPG niets om een van deze beide genres te revolutioneren. Anderzijds doet het ook niets echt slecht of zo. Alleen de besturing, die mag nog een beetje gepolijst worden voor release, maar buiten dat geeft het voor nu het gevoel van een dertien-in-een-dozijn-titel voor beide genres.

0 reacties op "Whimsical Heroes"