ATF CE

After the Fall: Complete Edition

Sterft in de eenzaamheid, floreert met vrienden

VR gaming buiten eigen huis is voor mij een beetje verpest. Niet dat ik na de originele PlayStation VR het beste van VR had gezien (zeker niet op grafisch gebied), maar toch heb ik wel zeer degelijke spellen mogen spelen. VR Playrooms schieten momenteel echter als paddenstoelen uit de grond en samen met een paar vrienden besloot ik deze te ontdekken. We werden met een geweer en een VR bril in een ruimte geplaatst en kwamen terecht op een vlot. We moesten alle zombies die probeerden ons vlot te bereiken de kop af schieten. Het zag er grafisch gebrekkig uit, hoewel de gunplay wel van een goed niveau was. Toch was dit niet het niveau dat ik eerder van grote studio's heb mogen ervaren. Wellicht is After the Fall: Complete Edition wel die first-class zombie shooter voor PS VR2!

De game trok mij al op het moment dat het voor de oorspronkelijke PlayStation VR verscheen in december 2021. De game wist in principe redelijk te scoren, maar was niet dé VR shooter bij uitstek. Met een flinke update probeert de ontwikkelaar Vertigo Games het spel nu naar een hoger niveau te tillen. Als launchtitel voor de PlayStation VR2 wordt de shooter nu wellicht meer omarmd. Tijd voor mij om dat uit te zoeken.

De game begint in een loods waar je kennismaakt met de mechanics. Voordat je start is er de mogelijkheid om te kalibreren. Hierbij kun je kiezen tussen een zittende en staande variant. Mijn advies is om dit spel vooral staand te spelen. De wereld is er simpelweg op ingesteld en je komt minder ongemakkelijke situaties tegen waarin het net allemaal niet lekker werkt. Na je keuzes te hebben gemaakt leer je voornamelijk hoe je richt voortbeweegt, richt en herlaadt. Na deze korte en bondige tutorial is het tijd om naar de HUB te gaan.

Dit alles speelt zich overigens af in de jaren 80, waarin Los Angeles is omgetoverd tot een bevroren wereld waarin zombies hoogtij vieren. Een groep overlevenden noemen zichzelf Harvest Runner. Zij hebben zich toegelegd op het beschermen van hun basis door scavenger hunts te doen in de brute wereld. Hun basis, genaamd The Line, is dan ook waar alles van start gaat. In deze HUB kun je in totaal 32 spelers tegenkomen, verdeelt over meerdere platformen. Dit is zeker prettig, iets wat ik later zal toelichten. Alles ziet er niet bijster strak uit in vergelijking met spellen als Horizon: Call of the Mountain en Kayak Mirage: VR, maar de game heeft zeker een boost gekregen ten opzichte van zijn oorspronkelijke status.

ATF CE

Aan de slag!

In totaal biedt het spel een campaign van zo'n vijf tot zes uur, die je in totaal met vier spelers kunt voltooien. De campaign is opgedeeld in vier verschillende stages, die je dan weer op allerlei manieren kunt voltooien. In totaal zijn daar verschillende moeilijkheidsgraden voor, maar het advies is om laagdrempelig te beginnen om de controls een beetje door te krijgen. Zo biedt het spel je de kans om simpel of geavanceerd te herladen. Dit verschil zit hem in de handelingen die je moet doen. Kies je voor geavanceerd, dan krijg je wel bonussen die het makkelijker maken om zombies af te knallen. Daarnaast geeft dit geavanceerd laden simpelweg meer voldoening.

De levels zitten niet anders in elkaar dan hele waves aan zombies afknallen. Soms eens met een ander type zombie, zoals een Juggernaut of Smasher. De meeste van deze zombies hebben we wel eens in andere games gezien. Tijdens de levels kun je collectibles en functionele items vinden in lockers en op stoffige planken. Ouderwetse floppy discs bieden wapen upgrades, nieuwe wapens, skins en meer. Deze zijn dus eigenlijk het belangrijkst om te vinden. Mocht de campaign je niet interesseren of mocht deze voorbij zijn, dan kun je nog een Horde Mode starten, waarin het simpelweg zo lang mogelijk overleven is of een PvP mode met Team Deathmatch en Free for All. Voor ieder wat wils dus.

Co-op en co-op alleen

Al met al is dit allemaal leuk en aardig, maar het spel komt pas echt tot zijn recht als er echte vrienden zijn om mee te spelen. Online is het niet meer wat het is geweest en de meeste mensen zijn schuw om de headset op te pakken. Daarnaast is het ook niet zo dat ik binnen enkele minuten volle potjes vond. Er is zeker een actieve community, dus je zal wel teamgenoten vinden, maar de ervaring komt niet in de buurt met die van echte vrienden. Tenminste, dit is een aanname. Geen van mijn vrienden heeft namelijk een PS VR2 of PC headset, maar het ronddwalen in de wereld, verloren zonder vrienden, vertelde mij genoeg. Met vrienden is dit spel zo twee punten meer waard.

After the Fall: Complete Edition is een vermakelijke zombie shooter, maar stiekem ook niet meer dan dat. Er is een actieve community en de gameplay zit goed in elkaar, maar het is wel een beetje een dertien-in-een-dozijn shooter. Denk aan Left 4 Dead of Back 4 Blood, maar dan in VR. Samen met wat vrienden, waarbij er wel goede communicatie is, is dit een vermakelijke shooter die zeker enige tijd kan vermaken. Alleen overleven in de jaren 80 van Los Angeles wordt al snel minder interessant. Tijd om te lobbyen dus!