Artificer's Tower

Artificer's Tower

Het bouwen van een toren kan een magische ervaring zijn

Toen ik de trailer van Artificer's Tower zag, deed het mij erg denken aan een soort Harry Potter-achtige versie van Fallout: Shelter of Craft the World. Deze twee titels heb ik tot in den treure gespeeld en heb er een ontzettende leuke tijd mee gehad. Ik hoopte dat dit ook zou gebeuren met Artificer's Tower, maar het liep net even anders.

In Artificer's Tower maak jij een toren die bewaakt wordt door tovenaars. Als speler vertel jij wat deze magische arbeiders moeten doen en eens in de zoveel tijd wordt de toren aangevallen en moeten zij de toren verdedigen. Om alles in goede banen te laten lopen; zul je echter een flink gebouw op moeten zetten die ervoor zorgt dat jij voldoende wapens kan maken om deze toren in veilig te houden.

Een kleurrijke spelwereld

Het spel heeft overduidelijk Harry Potter als inspiratie gebruikt. Deze toren en de wereld eromheen hebben duidelijk de mosterd gehaald bij Harry Potter. De tovenaars hebben zeker trekjes die bekend zijn uit de wereld die J.K. Rowling zo mooi heeft vorm gegeven. Het eerste dat je doet, is drie tovenaars uitkiezen om in de toren te werken. Allemaal hebben ze hun voor- en nadelen, hoewel ik in de game er niet al te veel van heb gemerkt. De spelwereld bestaat uit niet veel meer dan een landschap van groene heuvels en een gebouw waar je vanuit de zijkant doorheen kijkt.

Je begint met niets. Er is alleen een lobby en drie mensen met magie in de vingers. Vervolgens word je volledig vrijgelaten om te doen wat jij wil. Dit klinkt eenvoudig, maar er is eigenlijk maar één pad dat je kunt bewandelen. Je bouwt niets op de begane grond, behalve je verdedigingswerken, want het is tenslotte de eerste verdieping die de vijand aanvalt. Op de eerste etage begin je werkelijk met het bouwen van kamers die ervoor zorgen dat je nog meer kunt bouwen.

Je bouwt een kamer waar niet-magische materialen worden gemaakt, zoals steen, metaal of kleding. Daarna maak je een suite waar drankjes worden gebrouwen en een enchanter, waar je magische stenen kunt maken. Verder moet je ervoor zorgen dat de bewoners een goede nachtrust kunnen krijgen en dat je blauwdrukken van nieuwe kamers onderzoekt. Dit laatste doe je in een bibliotheek. Het volgt elkaar redelijk logisch op, maar bij mij duurde het wel even voor het kwartje viel en dat heeft een reden.

Een weinig magische tutorial

Games waar je dingen moet bouwen zijn namelijk vaak vrij complex en een tutorial lijkt altijd weer nodig om de details van bouwspellen te begrijpen. Dit is ook het geval met Artificer's Tower. Je zult wel even moeten leren hoe je verschillende items kunt maken en waar je op moet letten om dit ook met een beetje tempo te doen. De tutorial helpt echter niet echt. Waarom niet? Omdat je nergens een scherm hebt waar je kunt zien wat de opdracht is. Een tovenaar, die erg veel op Dumbledore lijkt, vertelt iets en daarna moet je dat maar onthouden.

Artificer's Tower

Normaal heb je in games altijd wel ergens een tekstvak waar staat wat je moet doen, maar bij deze game zijn ze dit denk ik vergeten of hebben ze in een vlaag van verstandsverbijstering opzettelijk zo'n vlak weggelaten. Er is iemand die uitlegt wat je moet doen en heb je even een keer te veel doorgeklikt, dan ben je de tekst kwijt en moet je de tutorial opnieuw beginnen. Doe je even iets anders, dan krijg je de vraag of je dit wel zeker weet en wordt de tutorial ook meteen afgekapt. Toen ik ongeveer anderhalf uur aan het rommelen was met de tutorial en de game afsloot, wist ik een dag later niet precies waar ik gestopt was en wat er van me werd verwacht. Ik kon meteen de instructies van begin tot eind opnieuw volgen.

Dit is hard nodig. Craft the World of Fallout: Shelter hebben beide één ding gemeen: het gaat allemaal om de macro-economie in de game. Jij geeft een opdracht aan jouw inwoners en zij voeren de opdracht uit. Hebben zij ingrediënten nodig die er niet zijn, dan zorgen zij ervoor dat die komen. De enige voorwaarde is dat ze in de voorraad opgeslagen moeten zijn. Dit betekent dat jij je helemaal kunt focussen op het bouwen van jouw paleisje terwijl de NPC's zich zorgen maken hoe precies iets uitgevoerd moet worden.

Dit is bij Artificer's Tower net anders. Er wordt van je verwacht dat jij overal de opdracht geeft met wat de inwoners moeten doen. Wil jij metaal? Dan moet je eerst de opdracht geven dat iemand een bepaalde drank brouwt. Voor die drank is echter water nodig, dat ook gemaakt moet worden. Op den duur krijg je een Administrators Office en wordt dit geautomatiseerd, maar je bent dan wel al een paar uur verder in de game.

Artificer's Tower

Een moeizame start

Na de tutorial die ik vijf keer heb geprobeerd opnieuw te doen, was ik eigenlijk al vrij snel klaar met Artificer's Tower. Er is een grens aan mijn geduld en een introductie is nooit verkeerd, maar het moet niet te ver gaan. Ik heb de tutorial links laten liggen en ben begonnen aan de game zelf en ik moet zeggen dat het mij verbaasde hoe mij dat beviel. Opeens kwamen er vaker vijanden over de vloer en waren er ook meer leerlingen die hun opleiding wilden doen in de toren. Opeens werd de game erg uitdagend.

Je moet je heel erg houden aan wat je in de toren hebt geleerd en wat je daar leert, is relatief eenvoudig. Zorg er te allen tijde voor dat je oorlogsmachine goed geolied is. Zorg ervoor dat je een verdediging hebt waar je iets mee kan. Als je dat niet doet, duurt een potje ongeveer een kwartier. Heb je uiteindelijk het eerste kwartier overleefd, dan gaat de game voor uren door.

Het erop neer dat je aan de toren blijft bouwen, zodat je sneller de attributen kunt bouwen die je wil hebben om jezelf beter te kunnen verdedigen. Hier ontstond een prachtige synergie tussen het verdedigen van de toren en het doorbouwen ervan, die zeker in het eerste uur erg vermakelijk was. Je merkt echter na enige tijd dat je al snel kamers dubbel moet bouwen en daarna gaat de lol er in ieder geval voor mij een beetje uit.

Artificer's Tower is een sandbox tower builder, waarmee je alles vanaf de zijkant aanschouwt. De setting van de game ziet er kleurrijk en vrolijk uit, maar verwacht geen eenvoudige game. Om door te krijgen hoe de game werkt, heb je echt wat tijd nodig. Helaas is de tutorial erg onduidelijk en zijn er momenten dat ik mijzelf afvraag waarom ik het nog probeer. In dit geval is de tutorial echter noodzakelijk om een beter begrip te krijgen wat er precies van je wordt verwacht.