Games ondergaan tijdens een ontwikkelprocedure steeds meer metamorfoses. Zo werd Middle Earth Online niet alleen qua naam omgedoopt tot The Lord of the Rings Online, maar bracht het vooral ook grafische veranderingen teweeg. Een meer recent voorbeeld is te vinden in Borderlands, een schietspel met RPG-elementen voor de volgende generatie spelcomputers. Waar ontwikkelaar Gearbox eerst koos voor een realistische stijl, staat de titel hedendaags bekend om zijn tekenachtige stijl gecombineerd met een flinke dosis humor.
Samen met deze grafische stijl kent Borderlands nog een andere leuke hoofdattractie, te weten het gigantische aanbod aan wapens. In totaal bevat het schietspel een ongekend aantal van vijftien miljoen wapens! Hieronder vallen onder andere talloze pistolen, shotguns, snipers, bazooka’s en nog veel meer. De wapens zijn, vergelijkbaar met het systeem dat World of Warcraft hanteert, gecodeerd met een kleur om de zeldzaamheid aan te geven. Zelf kun je de wapens niet aanpassen; dat doet de automatische wapengenerator al voor je. Shotguns met elektrische krachten en pistolen met raketfuncties passeren in Borderlands de revue.
Hoe je aan al dit schietgerei komt is vrij simpel: door het voltooien van de talloze opdrachten die het spel rijk is. Deze opdrachten zijn er naar aanleiding van ‘The Vault’, een mysterieuze kluis die voor grote rijkdom en roem kan zorgen. Vier personen maken er de meeste kans op, waar jij aan het begin van het spel uit kunt kiezen. Zo heb je Roland, een all-rounder die een turret als speciale kracht heeft. Dan heb je Lilith, een vrouwelijk personage dat snel en wendbaar is en een speciale stealth-aanval uit kan voeren. Vervolgens heb je Mordercai, die vooral van een lange afstand goed is en een kraai als metgezel heeft. En tot slot kun je kiezen voor Brick, de brute man van het groepje die het vooral van zijn vuisten moet hebben. Elk personage levert een totaal andere speelstijl op.
Een minpunt aan de personages is dat je er geen band mee opbouwt. Dit komt mede door het barslechte verhaal waar je mee te maken krijgt. Zelfs met de opdrachtgevers krijg je geen vertrouwensband en dat moet toch wel de bedoeling zijn van een spel met RPG-elementen. Het verhaal wordt immers uiterst summier uit de doeken gedaan, mede door het gebrek aan tussenfilmpjes en gesprekken met andere personages. Verder kan Borderlands wat ambiance in de omgevingen betreft nog heel veel leren van - ik noem maar wat - een Fallout 3.
Enfin, het gaat natuurlijk om het schieten en dat is in Borderlands tot in de puntjes uitgewerkt. De opdrachten zijn dan ook erg leuk om te doen, al zijn deze niet erg gevarieerd. Meermaals komt het erop neer dat je ‘een x aantal objecten moet verzamelen en ‘zoveel mogelijk vijanden moet vernietigen’. Toch stoort dit niet echt, omdat beloningen als toffe eindbazen, uiterst vette wapens en stijgen in level de speler voldoening zal geven. Wanneer je stijgt in level, kunnen de ervaringspunten die je daarvoor krijgt gebruikt worden voor drie verschillende skill trees. Belangrijk is om hiermee zorgvuldig om te gaan. Kies je meer voor een destructievere aanpak, of ga je meer de medische kant op? De keuze is geheel aan jou.
Uiteindelijk zal het helaas niet zoveel uitmaken welke richting je kiest, want naarmate het spel vordert zakt de moeilijkheidsgraad als een kaartenhuis in. Dit is onder andere te wijten aan de matige kunstmatige intelligentie en de soms te sterke wapens. Hetzelfde geldt hier dat dit niet zo heel veel uitmaakt, want Borderlands is gewoon ontzettend tof om te spelen en dat blijkt in de praktijk. Dit gegeven wordt versterkt wanneer je het spel met vrienden gaat spelen. Borderlands ondersteunt namelijk een online- en offline coöperatieve spelmodus voor respectievelijk vier en twee personen. Je kunt duidelijk zien dat Gearbox dit product heeft ontworpen met deze modus in het achterhoofd. Voertuigen zijn namelijk met meerdere personen te berijden en de loot wordt zeldzamer naarmate je met meerdere mensen speelt. Daarnaast is het mogelijk om in een arena tegen elkaar te strijden.
Conclusie
Borderlands is, voor zowel de shooter- als de RPG-fanaat, een erg gaaf spel geworden. De heerlijke actie gecombineerd met een flinke dosis humor staan bij deze uitspraak centraal. Bovendien heeft Gearbox een goede keuze gemaakt met het omkantelen van het grafische aspect, want het spel ziet er werkelijk verbluffend mooi uit. Dat de omgevingen variatie en een zekere zin van levendigheid missen zien we dan even door de vingers. Evenals het feit dat het spel op den duur makkelijk wordt en dat het verhaal een nietszeggend stuk proza is. Borderlands behoort namelijk tot één van de betere games van dit jaar en bevat potentie om uit te groeien tot een volwaardige franchise.