hotness 16
Cat and Ghostly Road 0

Cat and Ghostly Road

Ga als een kat op avontuur in de geestenwereld

Point & Click games; als je mijn leeftijd hebt bereikt dan is er een mogelijkheid dat je er goede herinneringen aan hebt. Vooral in de jaren 80 en 90 was dit een erg populaire genre, denk aan The Secret of Monkey Island, Day of the Tentacle, Myst of Grim Fandango. Spijtig genoeg werd het genre in de jaren 2000 minder populair. Maar sporadisch komt er nog wel eens een Point & Click game uit zoals Cat and Ghostly Road.

In de game bestuur je een witte kat die zijn baasje wil redden die op een nacht ontvoerd is door een Zieleneter. Tijdens deze queeste reisje door de wereld van de levenden en die van de geestenwereld. Een wereld die door de art style heel echt prachtig is en een waar genot is om naar te kijken, en de sfeer wordt nog eens versterkt door de soundtrack die heerlijk zen is.

Cat and Ghostly Road 01

Vermakelijk avontuur met een aantal flaws

Qua gameplay is Cat and Ghostly Road een traditionele Point & Click game. Met de cursor klik je op voorwerpen op het scherm. Sommige van deze voorwerpen kan je oppakken en in je inventory plaatsen, andere voorwerpen kan je bijvoorbeeld weer activeren (meestal door de voorwerpen die je in je inventory hebt zitten). Zoals elke Point & Click heeft ook Cat and Ghostly Road puzzels die je moet oplossen. Jammer genoeg zijn veel van deze puzzels te makkelijk, omdat het meestal neerkomt op voorwerp a combineren met voorwerp b en het in een bijvoorbeeld een altaar leggen. Maar er zijn ook weer een aantal puzzels die juist weer aan de moeilijke kant zijn welke ik persoonlijk door trial and error heb opgelost. Hoe dan ook: echt moeten nadenken komt niet om de hoek kijken bij deze game. De game heeft overigens ook twee verplichte minigames maar ook deze stellen niet zo heel veel voor, bij èèn van de minigames is het zelfs amper onmogelijk om te falen.

Cat and Ghostly Road 02

Clunky besturing

Het grootste probleem dat Cat and Ghostly Road heeft is nog wel de besturing. Vooral op de consoles, waar je geen muis hebt maar je het moet doen met de linker en rechter stick. Met de linker stick Beweeg je de kat en met de rechter stick beweeg je de cursor. Maar het probleem is je kan niet en de kat en je cursor tegelijkertijd gebruiken, zodra je cursor wil gebruiken, moet je stilstaan en als je de linker stick ook maar een beetje beweegt wordt je actie met de cursor gecanceld; iets wat geregeld irritaties opwekt. Zoals ik eerder al zei heeft de game een mooie grafische stijl, maar er zitten wel een aantal design flaws in. Zo hebben sommige achtergronden dezelfde kleuren als voorwerpen op de voorgrond, waardoor je sommige voorwerpen over het hoofd kan zien.  De game is ook erg kort, na anderhalf uur zag ik de credits alweer voorbijkomen mede omdat het een erg simpele game is.

Cat and Ghostly Road 03

Cat and Ghostly Road is een prachtige game met een interessant verhaal dat jammer genoeg worden tegen gehouden door een clunky besturing en te simplistische puzzels. Ook is het voor Point & Click-standaarden een erg korte game. Dat gezegd hebbende is het voor Point & Click-fanaten wel een aanrader.