hotness 22
Darksiders II: Deathinitive Edition Cover
News

Darksiders II: Deathinitive Edition

Een remaster? Again!?

Gepost door

Remasters en remakes, het zijn dé hitwoorden van de laatste jaren. Nu games maken alsmaar duurder en duurder wordt, is het oppoetsen van een goed ontvangen titel relatief veilig en goedkoop, vooral als je het vergelijkt met het investeren in een nieuw project. Daarom krijgen we nu, wederom, Darksiders II: Deathinitive Edition voor de nieuwe generatie.

Wie een beetje bekend is met de Darksiders-serie, zal weten dat elk van de vier games die de franchise nu rijk is onder een ander genre valt. Darksiders 1 was een action-adventure, terwijl deeltje 3 een Soulslike was. Genesis was helemaal een vreemde eend in de bijt en mixte CRPG-elementen met een twin stick shooter. Maar de game waar we het vandaag over hebben, wordt vaak vergeleken met Zelda-titels en Metroidvania’s.

Darksiders II: Deathinitive Edition Review-1

Een korte samenvatting

Hoewel zeker leuk als je het gedaan hebt, is het niet nodig om het eerste deel gespeeld te hebben om Darksiders 2 te kunnen volgen. Alles wat je moet weten, legt de game je immers zelf uit. Jij bent Death, een van de vier ruiters van de apocalypse en jouw broer War heeft die in de vorige game afgetrapt. Het was echter nog geen tijd voor deze allesvernietigende oorlog en daarom is hij nu gevangen en veroordeeld. Death kent zijn broeder echter beter dan dat en vermoedt dat er een vies spelletje gespeeld wordt.

De rest van de game reis je van locatie naar locatie op zowel aarde als de onderwereld om verschillende aanknopingspunten na te jagen. Soms doe je dit al schietend op je paard alsof je in het Wilde Westen leeft, maar meestal klim, puzzel en vecht je je een weg door de wereld met de twee zeisen waar Death mee uitgerust is. Of je pikt een van de vele andere wapens op die je gaandeweg tegenkomt, daar een mespuntje Diablo eveneens deel van het recept was.

Darksiders II: Deathinitive Edition Review-2

Echt definitief?

Dit alles zat al in de eerste versie van Darksiders 2, in diens remake op de PlayStation 4 en wederom in deze PlayStation 5-versie. Dus wat is er nu echt veranderd? Om eerlijk te zijn, niet heel veel. Het is feitelijk een upgrade patch voor de PS4-versie als je die in het verleden al had gekocht, maar mocht je die nog niet hebben dan kun je die nu native voor de PS5 hebben. Dit is feitelijk alles.

Deze upgrade patch zorgt ervoor dat de 4K60FPS waar de PlayStation 4 Pro al op mikte eindelijk consequent gehaald wordt en maakt lichteffecten beter door middel van ray tracing. Eerlijk is eerlijk, ik zag het verschil niet direct, terwijl ik de verschillende versies van de game toch al meermaals gespeeld heb. Sowieso is er door de tijdloze visuele stijl überhaupt weinig wat echt verbeterd dient te worden, waardoor ik mij afvraag waarom ze nou precies hebben besloten om deze versie uit te brengen. Een bundel van de eerste drie games, waar nodig met wat upgrades, in één bundel had ik persoonlijk logischer gevonden, maar dat verandert niets aan het feit dat het een uitstekend spelletje blijft, zelfs in 2024.

Conclusie:

Darksiders II was en is nog altijd een prima game, die met een paar kleine updates weer een beetje beter is geworden. Als je de game echter al gespeeld hebt, is dit zeker niet de reden om het weer op te pakken of opnieuw te kopen. Daarvoor zijn de verschillen simpelweg te klein.

0 reacties op "Darksiders II: Deathinitive Edition"