Door de jaren heen zijn we van spelletjesfabrikant Electronic Arts gewend dat ze alle gamers tegemoet willen komen. Of het nu PC, Wii, of DS-eigenaren zijn: iedereen heeft recht op een leuke game. Met die gedachte is het bedrijf begonnen aan de console-versies van De Sims 3. Maar wat is eigenlijk het praktisch nut van een Xbox 360- en PS3-versie zonder al die uitbreidingen, updates en belangrijker: een muis en toetsenbord?
Het officiële derde deel ligt nu ongeveer anderhalf jaar in de winkels en wordt tot op de dag van vandaag rijkelijk gespeeld. Voor diegenen die geen sterke PC in huis hebben komt zo’n console-versie dus erg gelegen. Wel moet de console-gamer ervan bewust zijn dat deze variant enigszins verschilt van de PC-versie. Zo is er dus die besturing, maar dat is niet het enige. Het spelconcept an sich kent namelijk ook her en der kleine veranderingen.
Zo is de nadruk op de spelcomputer meer gelegd op de Sims zelf. De opdrachten die je tijdens het spelen moet voltooien worden nu véél nadrukkelijker in beeld gebracht. Daarnaast speelt het nieuwe begrip ‘karma’ nu rol van betekenis. Dit zijn wensen die je ten goede of ten slechte kunt uitvoeren wanneer je een bepaald aantal punten hebt vrijgespeeld. Veel van deze karma-krachten sluiten aan bij de levenswensen die je tijdens het aanmaken van je Sim hebt toegekend. Gaat bijvoorbeeld je buurman vreemd met je meisje? Dan kun je zo een aardbeving tot stand brengen.
De grotere aandacht voor de Sims past bij de spelcomputer, maar helaas is dit ten koste gegaan van het bouwen van huizen en het bezoeken van andere gebieden. Je kunt weliswaar net als in de PC-versie op stap gaan, maar nog steeds ontbreekt het gevoel dat je in een grote gemeenschap bivakkeert. Daarbij gaat het bezoeken van een ander stadsdeel gepaard met irritante laadschermen. In de PC-versie was dit te overzien, maar op de PS3 begin je er echt aan te ergeren, mede doordat elk gebied ook nog eens in meerdere sectoren is opgedeeld. Zelfs voor het bezoeken van een ziekenhuis sta je daardoor lang tegen een scherm aan te kijken.
Conclusie
De console-versie van De Sims 3 heeft dan wel minder om het lijf, maar desalniettemin blijft het een hartstikke leuke titel om te spelen. In tegenstelling tot de PS2- en Xbox-ports uit 2003 bevatten deze versies een heldere en fijne besturing die jong en oud onder de knie kunnen krijgen. EA is daarom tegen de verwachting in geslaagd met deze port.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie