Eens in de zoveel tijd is het voor mij weer tijd voor een nieuw seizoen van Diablo IV en ik ben altijd weer benieuwd wat Blizzard voor mij heeft klaargezet. Wat kunnen ze deze keer uit de hoge hoed toveren? Vampiers, de jungle, meer stukjes van de hel en steampunk hebben ze al gehad. Wat ontbreekt nog? Juist: het is tijd voor Season of Witchcraft.
Het was te verwachten dat op een gegeven moment heksen in de wereld van Diablo IV hun intrede zouden maken.. Ze passen, net als vampieren en andere dergelijke horrorclichés, nu eenmaal in deze donkere naargeestige spelwereld waar niemand denk ik maken wil leven.
Sombere heksen om een boze boom
Het verhaal in dit zevende seizoen, dat Tree of Whispers heet, gaat direct door waar het zesde seizoen achterbleef. In Gea Kul ontmoet je Gelena. Zij is een heks en zoekt naar een stem die ze hoort. Die stem komt van een hoofd. Wacht even... een hoofd? Lees je dat goed? Jazeker, de heksen worden geleid door pratende hoofden zonder lichaam.
Wanneer de heksen doodgaan, worden hun hoofden in een boom gestopt en zullen daar gedwongen toe moeten kijken hoe het met de rest van de wereld gaat. Het is een lot dat geen van de heksen echt kan waarderen, maar kennelijk moeten ze.
Het verhaal is eigenlijk niet geweldig. Waar ik vorige keer nog het gevoel had dat Blizzard een leuk verhaal wilde maken van de seizoenen, zijn ze nu voornamelijk bezig geweest met nieuwe onderdelen in de game zelf en hebben ze het verhaal er een beetje snel bij gedaan om een vorm van context te geven. Het zal geen verrassing zijn, want Diablo heeft nooit bekendgestaan om zijn goede verhalen.
Het verhaal bestaat uit een paar simpele stappen. Je gaat naar de Tree of Whispers, waar je een opdracht krijgt en die voer je uit. Daarna moet je Grim Favors halen, die je in speciale steeds afwisselende zones haalt in de spelwereld. Die zones zijn voor ongeveer drie kwartier actief en daarna moet je naar een nieuwe zone, waar je dezelfde opdrachten uitvoert, net zolang tot je de juiste hoeveelheid Grim Favors bij elkaar hebt geraapt.
Met voldoende Grim Favors ga je terug naar de Tree of Whispers, waar de heksen hebben uitgeplozen wat er nu moet worden gedaan. Dit doe je en daarna moeten ze nog even nadenken. Om de tijd te vullen, wordt van je verwacht dat je een dubbele hoeveelheid Grim Favors haalt.
Dit gaat zo door tot je uiteindelijk na een paar uur het verhaal uit hebt gespeeld. Het verhaal is dusdanig saai en het boeit ook niet, dat ik steeds meer ben gaan denken dat Blizzard misschien het verhaal los moet gaan laten, zoals ze bij Diablo III hebben gedaan. De inhoud van dit seizoen is erg goed, maar het verhaal voelt aan als een lege huls.
Wat valt er te doen in deze behekste wereld?
Zoals ik al aangaf valt het verhaal tegen, maar het seizoen is verre van saai. Als eerste viel het mij op dat levelen in dit seizoen sneller gaat dan voorheen. Ik was net klaar met het verhaal en ik was al in Paragon, wat de endgame is. Aangezien dat is waar je heen wil en waar je het grootste deel van de game wil zijn, vind ik dat persoonlijk helemaal top.

Voor een duwtje in de rug kun je bij de Tree of Whispers prima tot je trekken komen. Dit betekent niet dat deze boom je spontaan masturbeert, maar je kunt wel Witches Powers kopen, waar je Restless Rot voor nodig hebt. Tijdens het spelen van het verhaal spaar je hier een behoorlijke hoop van op en ik had er ook genoeg om alle Witches Powers te kopen die ik nodig had voor de rest van de game. De krachten kunnen van twintig upgrades worden voorzien en hier moet wel even voor worden gewerkt.
Eerder noemde ik al de Grim Favors, die je haalt tijdens Headhunts. Die Headhunts zijn de zones die ik eerder noemde, die je in het verhaal zoveel moest spelen. Hier haal je ook Restless Rot. Deze Headhunts lijken enorm op Helltides, die ook nog steeds in de game zitten. Voor ongeveer drie kwartier hebben diverse willekeurige zones een groene kleur op de map. Dan zit hij vol met de typische opdrachten die je bij games van Blizzard wel vaker ziet. Maak zoveel vijanden dood, begeleid zoveel dieren naar hun eindbestemming of raap zoveel planten op is een kleine selectie van deze opdrachten. Voor iedere fetch quest staat een bepaalde hoeveelheid Grim Favors.
Met Grim Favors koop je Occult Gems. Deze lijken de originele Gems te vervangen, hoewel ik persoonlijk niet echt verschil zie. Het zijn verbeteringen die je aan je gear kunt toevoegen, mits je hier slots voor hebt.
Een flinke verbetering die dit seizoen is toegevoegd, is de Armory. Die had er wat mij betreft al vanaf het begin bij kunnen zitten. Hier kun je armor sets bewaren die jij wil gebruiken. Ga je bijvoorbeeld even lekker los in de Headhunts? Dan kun je ervoor kiezen om een Armor Loadout te gebruiken die daarvoor is ingericht. Is het nu tijd voor een dungeon? Dan gebruik je daar een andere set armor voor.

Een nieuw seizoen; een nieuwe Battle Pass
Ik zeg het iedere keer weer. Ik vind het altijd vervelend wanneer games waar je de volle mep voor betaalt ook een servicemodel hebben met seizoenspassen en Diablo IV is geen uitzondering. Nu wil ik er wel bij aangeven dat ik Diablo IV ik echt een uitzondering vind op de regel. Met ieder seizoen is de spelwereld weer een stuk aangepast. De spelmechanieken veranderen en het verhaal gaat vaak ook een stapje verder.
Dit doen ze echter niet uit de goedheid van hun hart, wat je ook niet kunt verwachten van een commercieel bedrijf. Het liefst willen ze bij Blizzard dat je een Season Pass aanschaft.
De Season Pass is eigenlijk inmiddels wel een stabiele factor in de game en ook deze keer zie je dat de ontwikkelaars er weer echte kunstwerkjes van hebben gemaakt.
Er zijn 28 items dit seizoen gratis vrij te spelen en neem je de Premium Pass, is het mogelijk om hier 62 items extra te unlocken. Als je vindt dat dit niet snel genoeg gaat, kun je Platinum kopen, waarmee eventueel versneld items vrijspeelt. Met Platinum kun je ook losse armor sets kopen, die erg mooi zijn, maar ook naar verhouding enorm duur zijn.
Items uit de Season Pass zien er weer prachtig uit. De portal die je vrijspeelt, is prachtig gemaakt en de wapens lijken uit de hel zelf te komen. Over het algemeen genomen ben ik er niet gevoelig voor, maar het verlangen om naar mijn portemonnee te graaien en te betalen is altijd weer enorm.
Mijn advies is om eerst alle items vrij te spelen. De reden is dat je hoe dan ook alle items vrijspeelt, maar geen toegang hebt tot items die specifiek voor de Battle Pass zijn. Wanneer je achteraf betaalt, krijg je alsnog de items die erbij horen en weet je zeker dat dit het geld waard is.
Conclusie:
Het verhaal van dit zevende seizoen van Diablo IV valt deze keer wat tegen en voelt al snel aan als een soort repeteer sessie, waarbij je af en toe wat regeltjes verhaal geserveerd krijgt. Waar dit seizoen wel in uitblinkt, is dat je veel verbeteringen krijgt. De Headhunts zijn een leuke toevoeging. Wat echter vooral een verbetering is, is de Armory, waarvan ik er toch wel stiekem vanuit ga dat die permanent is.
0 reacties op "Diablo IV: Season of Witchcraft"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier