hotness 30
EA SPORTS WRC

EA SPORTS WRC

De eerste in de reeks die gemaakt is door Codemasters

In 2015 kwam DiRT Rally uit. Dit was een soort spin-off van de door Codemasters ontwikkelde DiRT -series en had zich helemaal gefocust op rally en rallycross. De game werd zeer positief onthaald en kreeg al snel de reputatie dat het de beste race simulator was als je lekker met een blik op vier wielen door de modder, zand of over slecht asfalt wilde racen. Een vervolg kon niet wegblijven en in 2019 kwam DiRT Rally 2.0. Tot zover staat deze game bekend als de beste rally simulator van dit moment en dat is niet zonder reden. De ontwikkelaars bij Codemasters lieten zien dat zij het beste weten hoe een rally game moet zijn. Toen bekend werd gemaakt dat de WRC-licentie overgenomen zou worden door Electronic Arts, dat de eigenaar is van Codemasters, waren de verwachtingen meteen erg hoog. Met de F1 games hebben ze al laten zien dat zij een game met zo'n grote licentie kunnen maken, dus laat EA SPORTS WRC maar komen.

Als eerste moet ik zeggen dat te hoge verwachtingen nooit goed zijn. EA SPORTS WRC moet niet worden gezien als een vervanger voor Dirt Rally 2.0. Dit is ook overduidelijk niet het doel geweest van Codemasters, die eenvoudigweg een goed vervolg wilde maken op de door KT Racing gemaakte WRC Generations. Dit kan best wel uitpakken als een teleurstelling voor de racefans die klaar zitten met hun Fanatec-stuur met verzwaarde handrem en een VR-headset op, maar dit is ook niet de doelgroep van de game. Mijn advies is om een controller te pakken, lekker ervoor te gaan zitten en racen maar.

EA SPORTS WRC

De WRC-licentie

WRC staat voor World Rally Championships en dat is precies waar deze game over gaat. De hoofdlijn van de game is dat je alleen een soort tijdrit rijdt op vrij uitdagende wegen. Met rally wordt er een stuk van gewone bergwegen afgesloten en daar vinden de races plaats. Verwacht dan niet lange stukken snelweg, maar de meer toeristische routes. In Kenia rijdt je over allemaal verlaten zandwegen, terwijl in de bergen van Spanje de wegen voor het grote deel uit niet al te geweldig asfalt bestaan. Je moet zo hard mogelijk door bochten rijden en kleine foutjes worden vaak hard afgestraft. De wegen zijn smal en raak je buiten de weg, dan wordt het gevaarlijk. In de bergen zijn er aan de ene kant steile berghellingen die niet meegeven als je ertegenaan botst en aan de nadere kant diepe afgronden. Rally is vooral afwegen hoe groot het risico is om zo hard mogelijk door een bocht te gaan zonder dat dit dodelijke gevolgen heeft.

Ieder jaar komt er een nieuwe WRC game uit. In deze game worden de parcours en de auto's zo goed mogelijk overgenomen. Dit jaar zijn er achttien locaties waar je kunt racen en je krijgt de mogelijkheid in bestaande teams deel te nemen of er zelf eentje te maken. Bij de laatste geef je jouw eigen team een naam, een logo en beslis jij wie je gaat sponsoren. Ik merkte hier niet zo heel veel verschil als met eerdere games, want dit is normaal met dit type game.

Er zijn drie niveaus waar je onder kunt rijden. De Junior WRC is de klasse waar iedereen die een rallygame voor het eerst speelt het beste kan beginnen. De auto's zijn wat minder snel en beter te controleren. WRC2 is al geavanceerder, maar uiteindelijk gaat het om de WRC zelf. Deze auto's zijn allemaal technologische hoogstandjes, waarmee het mogelijk is om met hoge snelheid door een haarspeldbocht te knallen.

EA SPORTS WRC

Bouw jouw eigen auto

Vanaf de buitenkant lijkt er niet veel veranderd te zijn vergeleken met het vorige deel van de serie. Dit is echter niet het geval. Er is best wel wat toegevoegd. Het belangrijkste onderdeel is echter het feit dat je nu jouw eigen auto kunt bouwen. Dit is eenvoudig en diepgaand tegelijk, en ook bijzonder interessant voor de gemiddelde liefhebber van dit soort auto's in het algemeen. Je begint met het kiezen wat voor soort auto je wilt maken. daarna kun je beslissen waar de motor komt. Hoewel ik altijd had gedacht dat dit details zijn die niet al te relevant zijn, maakt dit een aanzienlijk verschil met hoe je rijdt. Een motor kost een hoop gewicht en daarmee is het balans in de auto anders. Het zal echter per speler verschillen wie wat prettiger vindt..

Daarna bouw je de rest van de auto. Je kiest de motor, remmen, een versnellingsbak en alles om een auto te laten rijden. Bij alle onderdelen kun je zien of het gaat om gebruikte of nieuwe onderdelen en in welke staat het precies verkeert. Als dit is gedaan, ga je door naar het kiezen van de carrosserie, gevolgd door hoe de laklaag eruit moet zien. Daarna kun je het interieur kiezen en dan is jouw eigen auto een feit.

Wanneer de auto klaar is, kun je hem testen. Hier is te zien dat de game van Codemasters is. Waar de DiRT - en de DiRT Rally-series beide in uitblinken, is het geluid van de auto's. Iedere motor heeft zijn eigen geluid en op geen enkel moment komt het ongeloofwaardig over. Ik heb voor de grap eerst een auto gemaakt met de goedkoopste en daarna met de duurste onderdelen. Er is een duidelijk verschil te merken in de kwaliteit van de auto. Hoewel de goedkoopste versie, die minder snel is, het beste wendbaar is, ben je met duurdere elementen stukken beter uit. Je rijdt harder en de tijden gaan enorm vooruit.

EA SPORTS WRC

De Career mode

Het leukste van WRC vind ik om een carrière als coureur te beginnen in de career mode. Je begint met het kiezen van de klasse. Beginners kunnen het beste de WRC Junior doen, maar ben je bekend met Rally kun je rustig beginnen met WRC2. De mannen worden van de jongens gescheiden in WRC, die het echte knalwerk naar voren halen.

Iedere week krijg je diverse opties die je kunt doen. Je kunt wedstrijden rijden, personeel werven of je personeel een rustdag gunnen. Dit vereist de nodige planning, want als het personeel te moe is, kunnen ze niet mee. Een rally bestaat uit meerdere stages en kan jouw auto niet gerepareerd worden tussen deze stages, dan is dat bijzonder onhandig en zeker op hogere niveaus wordt het bijna onmogelijk een rally uit te rijden. Wanneer jij op hoge snelheid door een zandbak rijdt, raakt de auto beschadigd, hoe goed je ook bent.

Ook zijn er sponsoren die zorgen dat er geld in het laatje komt, waardoor je mee kunt doen. Deze sponsoren hebben allemaal een ander doel. Meestal is het een vereiste dat je meedoet en presteert in een bepaalde competitie. Dit betekent dat je goed moet plannen. Je wilt personeel hebben voor deze competities, omdat de sponsor blij wordt als je hoog eindigt. Een blije sponsor is een sponsor die geld voor je neerlegt en geld is, zoals in alle fases van het leven, erg belangrijk. Dit is de afgelopen jaren niet anders geweest. Waar je echter bij de oude WRC games nog vooruit plande, moet je nu direct op het moment kiezen wat je doet en is de interface te onoverzichtelijk om fatsoenlijk te kunnen plannen. Dit was eigenlijk het enige dat minder goed was aan deze versie dan de vorige WRC games.

EA SPORTS WRC

Het racen zelf

Wat een leuke toevoeging is, is dat je rijles kan nemen. Het begint met het maken van een bocht en vandaar krijg je steeds een moeilijker stukje parcours dat je binnen een bepaalde tijd uit moet rijden. Er zijn zes normale uitdagingen en er zijn zes geavanceerde uitdagingen. Qua moeilijkheid lopen ze goed in elkaar over en op den duur krijg je een heel klein beetje een Gran Turismo-gevoel bij het spelen van deze lessen. Natuurlijk heeft Gran Turismo dit veel uitgebreider en beter uitgewerkt, maar het is misschien wel het begin van iets moois. Het halen van licenties in een Rally game om verder te kunnen naar een nieuw niveau klinkt in mijn oren als iets moois en ik hoop dat ze dit verder uit gaan werken in de toekomstige WRC games.

Het racen zelf is wat je kunt verwachten van een potje rally uit de DiRT-series. Het is zeer goed gemaakt. De auto's besturen goed en voelen realistisch aan. Het verschil in kwaliteit van de auto's is direct te merken. De kracht van Codemasters laat zich meteen horen zodra je een keer flink hard tegen een boom aan bent geknald. Je hoort het meteen terug in de motor. Tijdens een lange rit waar niet veel goed gaat, hoor je de motor steeds meer sputteren tot het moment dat het wel lijkt alsof hij gigantisch moet werken om de benzine te kunnen ontbranden.

Grafisch heeft de game een flinke upgrade gekregen. Hij is gemaakt in de Unreal Engine, die wat voordelen met zich meebrengt op het moment dat je snel grote lappen grond door moet ploegen in verhouding met de Ego Engine die eerder is gebruikt in de Dirt series. De omgeving ziet er prachtig uit. Ieder land waar je komt, heeft zijn eigen thema en allemaal is het even goed uitgewerkt. Wanneer het slecht weer is en je rijdt op het zand, wordt het een vieze blubberige bende en krijg je spontaan medelijden met de arme sloeber die deze auto moet wassen.

De besturing is niet zoals ik dat gewend ben van DiRT Rally 2.0. De verschillen zitten hem in de moeilijkheid. Wanneer je alle assists uitzet en een stuur pakt, is de auto nagenoeg onmogelijk te besturen op een realistisch niveau. De wegen voelen te smal en goed driften wordt geen sinecure, terwijl het hier om rally auto's gaat. Zo moeilijk is het ook weer niet. Die balans is net wat beter bij Dirt Rally 2.0 die is gemaakt voor realisme. Zet je echter de assists aan, merk je al heel snel dat het besturen van de auto wat natuurlijker aan gaat voelen. Deze game is overduidelijk gemaakt voor mensen met een controller. Lekker zittend op de bank een beetje rond racen zonder al te veel poespas is precies wat deze game leuk maakt.

Een vreemde eend in de bijt is Regularity Rally. Hier wordt van tevoren aangegeven welke tijd je moet rijden en moet je zo dicht mogelijk op deze tijd zitten. Persoonlijk denk ik dat er op een dag een manager was die iets te diep in het glaasje heeft gekeken en op een whiteboard dit concept heeft uitgetekend. Een dag later zag een ontwikkelaar wat er op het whiteboard stond en begon het maar in de game te stoppen. Voor mijn gevoel slaat het nergens op om een racegame te maken waarbij je niet de snelste hoeft te zijn. Het is een leuk experiment, maar ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn die hier warm voor lopen.

EA SPORTS WRC

EA Play vereist?

Als ik een beetje rondkijk wat mensen vinden van deze game, dan zijn de meningen verdeeld. Dit is niet omdat de game slecht gevonden wordt, maar vooral omdat de multiplayer niet goed lijkt te werken. Ik vind dit vreemd. Rally is uitermate goed geschikt voor online multiplayer, omdat ze niets anders hoeven te maken een soort leaderboard-systeem. Je rijdt een tijd en vervolgens moeten andere mensen die deze tijd verbeteren. Dit doe je binnen een bepaald termijn en daarna kun je kijken wie er het snelste is. Het nadeel van deze manier is dat de kans dat je wint enorm klein is.

Er zijn twee manieren om online jouw stempel te drukken. De eerste is Moments. Dit is een modus, waarbij je klassiekers rijdt. Dus oude rally auto's op oude tracks. Dit is niet iets nieuws, maar persoonlijk heb ik een grote zwakte voor dit soort modi, omdat je dan toch goed ziet hoe bizar snel technologie gaat. De tweede is de klassieke multiplayer. Dit is eigenlijk precies wat ik hierboven al heb genoemd: een soort leaderboard-systeem waarbij de snelste gewonnen heeft.

Codemasters heeft een geweldige game gemaakt, maar EA SPORTS komt bij de multiplayer aankloppen op een manier zoals alleen Electronic Arts dit kan. Het is zo'n cliché aan het worden dat er een glimlach op mijn gezicht verscheen en ik de woorden uitsprak: nu herken ik je weer EA voor wat je echt bent. Voor een deel van de multiplayer races in Moments, moet je een abonnement hebben op EA Play. Dit is een abonnementsdienst voor Electronic Arts en kennelijk loopt dit niet zo lekker, dus drukken ze het op deze manier door je neus. Spugen op een goede game van een zeer goede studio is iets wat EA prima kan en moet laten. Het is overigens niet bij iedere wedstrijd, maar bij ongeveer één vijfde deel, maar het icoontje dat EA Play vereist is nodigt niet uit om er ook maar een seconde tijd aan te besteden. Toen ik het de eerste keer zag, demotiveerde mij dit enorm om verder te spelen. Dat gaat te ver, want er is genoeg content die wel leuk is, maar ik kan het niet onvermeld laten.

Codemasters heeft het laten zien. Ze bewezen al met de DiRT-series dat zij de beste zijn als het komt op het maken van rally games en het is dan ook niet onterecht dat zij de WRC-licentie hebben overgenomen. Van alle WRC games is dit naar mijn mening toch echt de beste. Hoewel de besturing nog wat tekortschiet als je het vergelijkt met het realisme van DiRT Rally 2.0, is dit de perfecte game om lekker met een controller te spelen. Met de juiste assists aan is de game zeer uitdagend, maar goed te doen. Nieuwe features als het bouwen van jouw eigen racemonster en lessen zijn van harte welkom. Regularity Rally is een nieuwe feature wat meer overkomt als een leuk experiment, maar daar houdt het ook mee op. Helaas is het EA SPORTS WRC en wanneer je Moments speelt wordt je geconfronteerd met Electronic Arts, die bij diverse races vereist dat je een abonnement op EA Play afsluit. Dit werkt niet uitnodigend om verder te gaan.