Sweeper staat in een kamer van een ruimteschip. Het is de bedoeling dat hij Crystal, een soort energiebron op poten, naar een lift in het ruimteschip brengt. Dit is een gevaarlijke onderneming, want zodra de wandelende reactor gaat lopen, wil iedereen in het schip het verorberen. Sweeper gaat dan ook tactisch te werk. Hij loopt door de hele verdieping heen op zoek naar de lift, zet vervolgens turrets neer om Crystal te kunnen verdedigen en dan pas vertelt hij Crystal te gaan lopen. Als de wandelende lichtbol onderweg is, moet het dappere hoofdpersonage alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat deze uit de kluiten gewassen lichtbron bij de lift komt. De turrets lijken weinig te doen en voor hij het weet zijn de monsters bij Crystal. Na drie happen ontploft hij en moeten ze weer van voor af aan beginnen.
ENDLESS Dungeon is een hele hoop genres door elkaar. Deze tower defence, twin-stick shooter, tactical action game met roguelite-elementen uit de ENDLESS-serie probeert werkelijk alles te combineren alsof het een groot Zwitsers zakmes is. Dit wordt wel vaker gedaan door games en altijd is het weer de vraag of dit in balans kan blijven. Bij de nieuwe game van deze serie valt dit nog te bezien.
Naar de core
De game speelt zich af in de verre toekomst als schepen op lichtsnelheid met een knip van de vingers van het ene naar het andere sterrenstelsel kunnen reizen. Dit is exact wat Sweeper, een ingenieur, aan het doen is. Maar midden in zijn reis duikt opeens een zeer groot mechanisch gevaarte op. Hij kan het ruimteschip niet ontwijken en crasht er vol in. Eenmaal bij bewustzijn zal hij zijn weg door dit nieuwe gevaar moeten vinden.

Crystal is een energiebron op poten en het belangrijkste onderdeel van de game. Om weg te komen moet het ruimteschip van stroom worden voorzien en dat kan alleen maar met deze wandelende power generator. Om hem daar te krijgen, moet je hem begeleiden van de begane grond, vier verdiepingen omlaag tot je in de kern het schip Crystal aan kan sluiten aan het stroomnetwerk. Iedere verdieping bestaat uit een complexe hoeveelheid kamers die uiteindelijk leiden tot een deur. Wanneer jij en Crystal eenmaal voorbij deze deur zijn gaat die dicht, ben je veilig en kun je verder gaan met de volgende blok kamers tot je bij de volgende lift bent die verder daalt naar de kern van het schip.
Om dit te kunnen doen kun je kiezen uit twee en later drie personages. Die kunnen in co-op met elkaar samenwerken of jij speelt met één personage en de rest wordt door AI bestuurd. Alle personages hebben een aantal eigenschappen, wat ze handig maakt voor bepaalde functies. Zed is een vrouw die puur gaat voor schade. Ze heeft een metalen harnas en kan dan ook worden gezien als de tank van de groep. Ze is niet echt technisch en is er dan ook puur voor de directe actie. Sweeper daarentegen is een vrij dunne man die het vooral moet hebben van zijn intelligentie. Hij is meer van het bouwen. Zo zijn er diverse personages waarmee je allemaal de game uit kan spelen.
Iedere keer wanneer je doodgaat, ga je naar de Canteen: de hub van deze spelwereld. Hier kun je rusten en je voorbereiden voor een nieuwe run. Zoals eerder genoemd moet in de kern van het schip een stroomgenerator worden geïnstalleerd die ervoor zorgt dat je het schip kunt verlaten. De game is uitgespeeld op het moment dat ieder personage Crystal in de kern heeft aangesloten. Ieder personage heeft zijn eigen verhaal en zijn eigen missies om de game uit te kunnen spelen.
Dit klinkt eenvoudig, maar laat je niet misleiden. Monsters zijn dol op Crystal en ze willen absoluut niet dat hij bij de kern van het schip komt. Ze hebben er alles voor over om dit te voorkomen en deze energiebron kan zichzelf niet verdedigen. Om de aantal minuten vallen ze allemaal tegelijk aan. Je krijgt weliswaar een waarschuwing dat over enkele seconden een nieuwe aanvalsgolf plaatsvindt, zodat jij als de wiedeweerga ervoor moet zorgen dat jij bij Crystal bent.
Zodra je de deur naar het volgende gedeelte hebt gevonden, moet je Crystal een signaal geven dat hij naar je toe kan lopen. Op het moment dat je dit doet, valt iedereen de wandelende bak licht aan en moeten jij en je teamgenoten voorkomen dat ze hem kapot maken. Hoewel in het begin het allemaal prima te doen is, gaat de moeilijkheidsgraad rap omhoog en was het voor mijn gevoel bij het einde onmogelijk om de game uit te kunnen spelen. Je merkt wel direct dat deze game eigenlijk is gemaakt voor co-op, omdat het dan eenvoudiger is. Om te helpen bij het verdedigen van jouw eigen kerncentrale, kun je echter hulp inschakelen. De game bevat namelijk een towerdefence-mechaniek.

Een puzzel van resources en turrets
Iedere verdieping bestaat uit meerdere kamers. Om van de ene kamer naar een andere te gaan, moet je deuren openen en bij iedere nieuwe deur die je opent krijg je nieuwe resources. Er zijn drie soorten resources. Industry is er om nieuwe items te kunnen kopen die jou verder kunnen helpen. Met Food koop je items die voor jouw gezondheid bedoeld zijn. Met Science kun je upgrades kopen die ervoor zorgen dat je beter wordt. Volgens de ontwikkelaars was dit echter niet genoeg en is er ook nog Dust, wat de valuta is die wordt gebruikt om in de Canteen attributen te kopen, die je mee kunt nemen de speelsessie in. Deze elementen zijn meestal permanent en neem je dan ook voor altijd daarna mee.
Je kunt dus zeggen dat je op drie verschillende manieren tijdens een run beter kunt worden. Voor bijvoorbeeld negen Industry bouw je een turret die schiet op vijanden die in de buurt komen. Dit is redelijk effectief, maar ze zijn zo kapot dus je moet er wel altijd voor zorgen dat je in de buurt bent om een klap op de turret te geven, want zo repareer je dingen in deze spelwereld. Wil jij een beter wapen, dan kun je bij een merchant aan een nieuw wapen komen door Science-punten uit te geven.
Turrets zijn een vrij effectieve manier in het begin om de hordes aan vijanden tegen te houden. Je zult echter op moeten passen dat Crystal je niet voorbij loopt, want voor je het weet zit de vijand met hun tanden in het einddoel en zodra dit gebeurd is er nog weinig tegen te doen. De vijand is erg dom en ze lopen in een zo recht mogelijke lijn naar de geur van de energiebron. Het zijn ook meestal slechts simpele wezens die enorm veel trek hebben in een snack. Het zijn er echter zeer veel en daarom moet je alles gebruiken dat je in je arsenaal hebt. Turrets zijn van essentieel belang en het is daarom handig om tijdens het spelen te kiezen voor een technisch onderlegd personage, terwijl je ondersteund wordt door iemand die misschien iets minder technisch is, maar wel effectief op alles kan schieten wat beweegt. Op zichzelf zijn turrets niet sterk genoeg en je zult dan ook Science-punten moeten stoppen in nieuwe soort turrets. Je hebt er die een stroomstoot geven en er zijn ook exemplaren die raketten uitspuwen. Die zijn veel sterker en erg handig om te gebruiken.

Sommige kamers bevatten upgrade points. Dit zijn punten waar je ervoor kunt zorgen dat één van de drie resources meer punten bijkrijgt wanneer je een deur opent. In eerste instantie ging ik er altijd voor om zoveel mogelijk van één resource binnen te harken. Ik merkte echter al gauw dat het beter is om dit niet te doen, maar eerst te kijken met welk personage je speelt en daar de resources op aan te passen. Als je met Sweeper speelt, heeft het veel meer nut om veel Industry binnen te harken en met Zed is het juist handig om meer Food op te halen, zodat je meer healing items kunt bemachtigen.
In het verleden vond ik altijd dat ENDLESS games redelijk overzichtelijk waren, ondanks de vier verschillende resources die er zijn. Dit is bij deze game anders. Door de vele resources, spelmechanieken en overige zaken waar je rekening mee moet houden om een run succesvol af te laten lopen, raakte ik constant in de war. Om een kans te maken, moet je van zoveel dingen precies weten waar je mee bezig bent, dat het plezier er volledig uit ging. Komt er een golf vijanden en heb je even niet opgelet, dan is het al te laat en is het niet meer mogelijk om op tijd bij Crystal te komen. Turrets, toch wel een zeer belangrijk onderdeel in de game, lijken dan opeens totaal niet effectief.
Conclusie:
ENDLESS Dungeon is een game die heel veel wil zijn en door de chaos van mechanieken vergeet waar een game voor is gemaakt, namelijk om een plezierige tijd te hebben. Om deze game goed te spelen moet je alle mechanieken die naar je toe worden gegooid goed beheersen en dat is voor mijn gevoel en bijna onmogelijke opgave. De gemiddelde gamer die roguelites leuk vindt, zal zeker in het begin kunnen genieten. De game heeft een prachtige grafische vormgeving en schiet lekker weg, maar zodra je afhankelijk wordt van de turrets om Crystal naar de lift te krijgen, wordt het dusdanig ingewikkeld dat de lol er snel van af is. Ik wilde dat ik deze game aan kon raden, maar er zijn betere tower defence games en twin-stick shooters met roguelite-elementen die simpelweg beter zijn. Ook voor mensen die games met veel elementen kunnen waarderen, kan ik beter Dungeons of the Endless adviseren, die alles beter in balans heeft.
0 reacties op "ENDLESS Dungeon"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier