Kagura Genesis: Kuon's Story Cover

Kagura Genesis: Kuon's Story

Best leuk, maar erg kort

Op onze redactie zijn de meningen verdeeld over mijn keuze om erotische videogames te recenseren en deze artikelen te plaatsen tussen de ‘’normale’’ reviews. De redenen hiervoor zijn divers, maar een argument wat wel eens tegen me gebruikt is, is dat een videogame het niet nodig heeft. Daar ben ik het pertinent mee oneens, vooral in romance visual novels, maar inderdaad wordt niet elke game verrijkt met de toevoeging van dergelijke content. Kagura Genesis: Kuon’s Story bijvoorbeeld.

Niet dat dit een visual novel is overigens. Kagura Genesis is een mystery dungeon-titel in de stijl van Shiren the Wanderer, Void Terrarium en Pokémon: Mystery Dungeon, al deed het mij vooral denken aan de Touhou Genso Wanderer-titel van enkele jaren geleden. Kuon is een jonge priesteres op een afgelegen berg, waar recent een enorme toename is in gewelddadige youkai (Japanse demonen). Als de beschermer van deze locatie, is het aan haar om uit te zoeken waar dit door komt en de situatie te normaliseren.

Kagura Genesis: Kuon's Story Review-1

Samen sta je sterk

Het was al gezegd, maar de manier waarop dit tot uiting wordt gebracht, is middels een mystery dungeon-formule. Die term zal echter niet iedereen wat zeggen. Mystery dungeons zijn games waarin je met een topdown-perspectief dungeons verkent die bij elke poging weer anders zijn. Bij elke stap bewegen vijanden op de vloer ook en jouw doel is om de trap naar de volgende vloer te vinden. Ondertussen verzamel je ook voorwerpen, wapens, armor en voeding die op de grond liggen, zodat je niet alleen sterker wordt als je level stijgt. Met name dat laatste is belangrijk, want wanneer je maag leeg is, verlies je HP bij elke stap die je zet.

Bovenstaande formule is een beetje de basis van dit specifieke subgenre en elke game voegt er zijn eigen twists aan toe. In Kuon’s story zijn dit de youkai die je kunt vangen en kunt oproepen om aan jouw zijde te vechten, iets wat je nodig gaat hebben om boss fights heelhuids door te komen, en de voorwerpen die je vindt en vaak pas onthullen wat ze zijn eens gebruikt. Niet elke is echter goed voor je dus tenzij je speciale items hebt om ze mee te scannen, moet je regelmatig risico’s nemen om sterker te worden. Dat klinkt allicht als een helse uitdaging, maar in de praktijk valt dat wel mee. Kagura Genesis is veel vergefelijker dan de meeste van zijn genregenoten en laat je equipment houden als je verliest (al verlies je wel jouw andere voorwerpen). Je beste wapens en outfit kun je dus direct meenemen naar een volgende run. En hoewel levels ook verloren gaan, kun je jouw youkai-partners wel permanente buffs geven met geld dat je krijgt door voorwerpen te verkopen. Al moet ik daarbij wel zeggen dat de game dit niet bepaald goed uitlegt, dus spit zeker even zelf de menu’s door. Kom je zelfs dan niet verder? Dan heb je een easy en very easy mode, waarin je level bewaart blijft tussen runs, al moet je dat eigenlijk niet willen.

Kagura Genesis: Kuon's Story Review-2

Van beide kanten

Even heel globaal gezien, heb je waarschijnlijk een van twee redenen om een aanschaf van Kagura Genesis te overwegen: je houdt van mystery dungeon-titels of je wilt Kuon gepaald zien worden. Voor beide is een lagere moeilijkheidsgraad een nadeel.

Als je houdt van dit type game, heb je er dus waarschijnlijk al de nodige gespeeld en dus de klappen van de zweep geleerd. Je zult weten dat de reset bij elke run is wat dit type game interessant houdt en dat het zonder een korte game zal zijn. Dit is het echter met ook. Ik heb op de reguliere moeilijkheidsgraad maar zes uur nodig gehad om het spel te voltooien, bestaande uit vijf runs. Als je dit verder naar onderen schroeft, ga je in no-time de credits zien. En dat terwijl de game wat mij betreft al wat kort van stof is als je kijkt naar de prijs.

Kom je voor de seks, dan is het jezelf makkelijk maken eveneens een slecht idee, want het is door te verliezen dat je deze scènes ziet. Het monster dat Kuon verslaat zal haar dan misbruiken in scènes die ik persoonlijk allemaal een beeld een zelfde patroon vond volgen, maar het feit is dat hier een markt voor is die niet verzadigd gaat worden als Kuon moeiteloos door de game heen wandelt. Natuurlijk zie je dat enkel wel pas als je de patch download via Johren, maar weet dat je maar weinig mist als je de game speelt als een reguliere dungeon crawler.

Puur gekeken naar de gameplay is Kagura Genesis een weinig opvallende, maar wel vermakelijke mystery dungeon-titel met optionele seks voor wie daar zin in heeft. De twists met die het daarbij introduceert zijn geinig, maar kunnen niet verbloemen dat de game erg weinig vlees op de botten heeft.