Racen deden we in ons gameleven vooral op vier wielen en liefst van al op een zo glad mogelijke ondergrond. Zo nu en dan krijgen we ook de kans op rondjes te draaien op een machine met twee wielen. MX vs ATV: Supercross is het beste van twee werelden. Al moeten we dat superlatief met een korreltje zout nemen. Of misschien zelfs wel met een gigantische berg.
Het aantal fans van motorcross kan je in onze contreien spreekwoordelijk tellen op twee handen. Ondanks het feit dat wij als Belgen meermaals wereldkampioenen afleverden, moet de sport het vooral hebben van Amerikanen of verdwaalde Europeanen. Het verbaast dan ook niet dat games in het genre zeldzaam zijn. MX vs ATV: Supercross is bedoeld voor de liefhebbers van modderige rampen, krachtige motoren en quads, je kent ze wel, de moto’s met vier wielen, of gewoon voor iedereen die gewoon eens op een ander niveau wilt racen. Letterlijk dan.
De telg is de opvolger van het in 2011 verschenen MX vs ATV: Alive. De opzet is simpel: op een afgebakend parcours race je tegen anderen over heuvels van zand met een motorfiets of ATV-quad. Het spel heeft zo’n 17 tracks, met stadia die gelegen zijn in grote Amerikaanse steden, en hebben elk een andere uitstraling, al zien we dezelfde bergjes steeds weer terugkeren en voelen ze over het algemen toch wel identiek aan. Hallen met hoge daken en duizenden supporters, zalen met hoge en lagere hellingen, daar komt het wat op neer en het had van ons toch wat meer afwisseling kunnen gebruiken.
Rondjes rijden begint daardoor snel te vervelen. Regelmatig duiken er fouten op, die het realisme bijna letterlijk tegen de grond smakt. Crashen tegen blokken die langs de kanten opgesteld staan of in aanraking komen met een tegenstander, leveren niet meer dan een flauwe schreeuw op. Een beetje het gevoel dat we hadden na enkele uren in het spel vertoefd te hebben.De carrière-modus laat je racen voor duiten die je vervolgens kan spenderen aan het uitbouwen van je stalen ros. Die tweaks hebben een louter esthetisch uitzicht. Je uitlaat, wielen, stuur en banden kunnen naar hartenlust aangepast of van kleur gewijzigd worden. Wil je een snellere bolide onder je kont? Dan zal je deze moeten inlokken. Snellere wagens zorgen voor hogere jumps, stevigere crashes en met andere woorden meer spektakel.
Het online gebeuren brengt rondjes draaien tegen iets sterkere tegenstanders en lang wachten op volle servers.Enig lichtje is het oog voor detail waaruit het parcours bestaat en de zorgvuldige keuze van muziek tijdens het racen. Harde rock is naar onze mening het enige gepaste genre voor titels als deze. Al hadden we de pitspoezen liever in hoge definitie gezien en is de menustructuur wel erg eenvoudig. Ook het wapperen van de motorpakken zijn bovengemiddeld.
Conclusie
We begonnen zonder hoge verwachtingen aan MX vs ATV: Supercross, maar zijn op het einde van de rit toch teleurgesteld. Een game die het moet hebben van realisme, stelt op dat punt echter teleur. Veel foutjes, eentonige ritjes op een verder mooi vorm gegeven parcours, doen het de das om.