hotness 22
Pacific Drive

Pacific Drive

Lekker rijden met het wagentje

mijn banden in goede staat eigenlijk al niet kunnen, en de benzine raakt op. Op de berg ligt een soort brandstof, waarmee ik een poort kan openen terug naar de garage, waar ik veilig ben. Ik rij zo hard ik kan, maar wat ik niet zie, is dat er een drone achter mij verschijnt. Deze drone vindt mij niet aardig, zet een soort grapple tegen de bumper van mijn auto en trekt mij zo een willekeurige kant op. In dit geval is dat de heuvel op. Ik pak de brandstof en wil hem in de auto plaatsen, zodat ik weg kan. Er is echter wel een probleem, want ik ben vergeten met de handrem de wagen vast te zetten en die is netjes de heuvel af gereden tegen een boom aan. Die is niet meer reparabel. Ik zal opnieuw moeten beginnen.

Pacific Drive is een verhalende singleplayer survival game, waarbij je steeds meer plekken op een landkaart moet ontdekken om zo een vrij fascinerend verhaal uit de doeken te doen. Je begint altijd in de garage, waar je de auto voorbereid voor de reis. Wanneer dit is gedaan, rij je naar een nieuwe plek op de map en gaat daar op verkenning uit. Je zoekt van alles en nog wat. Ik ga altijd van het ene gebouw naar het andere en haal alles op wat ik mee kan nemen. Dan weet je zeker dat je er voldoende van hebt. Als je denkt dat je voldoende hebt op gehaald, ga je terug naar jouw veilige haven.

De Olympic Exclusion Zone

In Pacific Drive gaat het allemaal om de Olympic Exclusion Zone. Deze zone is een plek die is verlaten door de mens en waar een driehonderd meter hoge muur omheen is gebouwd. Dat er binnen de muren iets verkeerd is gegaan, wordt al heel snel duidelijk. In het begin rijdt je buiten het gebied langs de enorme muur. Voor je verschijnt een grote bal licht die je niet kunt ontwijken en op het moment dat je het licht raakt verliest de speler zijn bewustzijn.

Pacific Drive

Wanneer je eenmaal wakker geworden bent, ben je niet meer in een auto en bevind je je in een bos vol lichtgevende voorwerpen die totaal onbekend zijn. De weg die je aflegt, is erg lineair en uiteindelijk kom je aan bij een schuur met een auto. De speler stapt in de auto en gaat rijden. De auto is niet bepaald in opperbeste staat, maar gelukkig kom je al snel bij de eerdergenoemde garage, welke voor de rest van de game als centrale hub zal fungeren.

De garage

Het belangrijkste onderdeel in deze game is de auto waarmee je rijdt. Die moet door een zeer giftige omgeving rijden en moet de speler beschermen tegen de gevaren die deze paranormale spelwereld op je afgooit. Zonder auto kom je niet ver.

Het is dan ook van groot belang dat de auto zo snel mogelijk verbetert. Het is jouw bescherming tegenover de vele anomalies die je tegenkomt wanneer je eropuit gaat. Om ervoor te zorgen dat je kans maakt om te overleven, begin je daarom altijd in die garage. Hier kun je de auto repareren, van benzine voorzien, de accu opladen en plannen wat je gedurende jouw trip zal bewerkstelligen.

Pacific Drive

In de Research Station kun je blauwdrukken 'kopen' om ervoor te zorgen dat je betere spullen voor de auto kan maken. Zo is het mogelijk om een rek te bouwen voor op het dak, waar je dan meer bagage op kwijt kan. Ook zijn de deuren te verbeteren van provisorisch in elkaar gezette meuk naar een werkelijk robuuste deur van verstevigd staal.

Tijdens het werken aan de auto, kun je een checklist ophalen die laat zien wat er allemaal nog moet gebeuren. Wanneer de volledige checklist is afgerond en de auto is voorzien van de nodige verbeteringen, kun je gaan ontdekken wat er zich in de buitenwereld bevindt. Je plant een route, start de auto en gaat ervandoor de wereld van de Olympic Exclusion Zone in.

Een wereld vol gevaar

Het eerste wat opvalt als je met de auto in een nieuw gebied komt, is het geluid. De ontwikkelaars hebben topwerk geleverd als het komt op atmosferische geluiden. Een bos klinkt echt als een bos en als er een paranormaal fenomeen in de buurt is, word je door het geluid tamelijk zenuwachtig. Het is van belang om zoveel mogelijk attributen te verzamelen die je kunt gebruiken om jouw auto te verbeteren, zodat je later nog verder kan en nog meer te verduren kan krijgen.

Aan de linkerkant van de auto vind je een soort GPS-apparaat waar je aan kunt geven waar je heen wil. Zo kun je aangeven dat je naar de plek wil waar een groep huizen staan. Als je eenmaal bij de groep huizen staat, stap je uit en ga je in de huizen op zoek naar resources. Als je alles hebt leeggeroofd, kun je verder gaan naar het volgende onderdeel tot je inventaris vol zit en je weg moet. Je komt echter niet zomaar weg.

Pacific Drive

Om weg te komen, zul je een stable anchor moeten oprapen. Op de map wordt goed getoond waar die te vinden zijn en als je er eentje pakt, schieten de anomalies tot je oksels de wereld in. Je zult vanaf dat moment snel moeten zijn. Je rent naar de auto en legt de stable anchor op een plek. Je hebt nu een soort cache gevuld. Nu hoef je alleen nog maar een locatie aan te klikken op de map en de race gaat beginnen.

Er verschijnt altijd wel ergens in de spelwereld een gigantische grote cirkel van licht en daar zul je heen moeten rijden. Je moet snel zijn, want om je overal om je heen wordt de spelwereld steeds minder leefbaar. Wanneer je te lang blootgesteld wordt aan de corruptie, raakt de auto total loss en uiteindelijk sterf je zelf een langzame dood. Eenmaal in de pilaar van licht terechtgekomen kom je weer aan bij de garage en begint het hele verhaal opnieuw.

Besturing.

De besturing van de auto is vrij bijzonder. Je moet overal rekening houden. De motor moet met een sleuteltje aangezet worden en de ruitenwissers trekken aan een hendel bij het stuur. Het belangrijkste is de handrem en dat is ook degene die ik persoonlijk het meest ben vergeten. Wanneer je deze niet goed vastzet, rijdt je auto zonder het te weten van je weg en zie je hem niet meer terug.

Pacific Drive

Het mooiste onderdeel vind ik de achterklep. Die kun je open en dicht doen. Je moet echter wel opletten bij het dichtdoen dat je niet jouw hoofd moet stoten. Als dat gebeurt, gaat er een mooie lading health van je bar en dat is zonde.

Pacific Drive is zeer goed. De sfeer is fantastisch en persoonlijk heb ik het verzamelen van de resources enorm spannend gevonden. Voor fans van survival games kan ik deze zeker aanraden. De game is echter wel een beetje apart en zal niet voor iedereen zijn. Ik heb mij in ieder geval enorm vermaakt en heb op het puntje van mijn stoel gezeten op diverse momenten.