Bugs en Piranha Bytes, het lijkt een onafscheidelijk gegeven te zijn. Na het verschijnen van Gothic III voor de PC slaat de Duitse ontwikkelaar met ‘Risen’ opnieuw de plank mis. Sterker nog (en om maar meteen met de deur in huis te vallen), deze RPG, van oorsprong een exclusieve PC-titel, is op de Xbox 360 een draak van een spel geworden. Net zoals bij Gothic III zijn de slechte graphics, de houterige animaties en het belabberde vechtsysteem tekenend voor Risen.
Risen vertelt het verhaal van een naamloos karakter dat aanspoelt op een strand van een dan nog onbekend eiland. Je medepassagiers zijn dood en kans op overleving is minimaal. Totdat je een dame tegenkomt waarmee je samen naar een nabijgelegen huis gaat. Eenmaal in dit huis aangekomen ontmoet je Jan, die je het één en het ander wijsmaakt.
Zo wordt er verteld dat het eiland beheerst wordt door een kerkelijke rechtbank die de baas is over de meeste bewoners van het eiland. Tegenover deze zogeheten ‘inquisitie’, staan de rebellen onder leiding van Don Esteban. Gedurende het spel mag jij als speler een keuze maken tussen deze twee groeperingen, waar je (a) een grote invloed op het verhaal hebt en (b) je een keuze maakt tussen een zwaardvechter (rebellen) of een magiër (inquisitie). Ook getuige de quests wordt duidelijk dat de speler een grote invloed heeft op het verloop van het verhaal, wat toch als een pluspunt mag worden gezien.
Helaas houdt het positieve hier al mee op. Zowel grafisch als speltechnisch stelt Risen op heel veel vlakken teleur. Zo zijn de textures belabberd, zien de gezichten er niet uit en hebben de omgevingen een wazig uiterlijk. Dit is jammer; de spelwereld van Risen is namelijk best interessant te noemen. Helaas gooien de zonet genoemde mankementen dus roet in het eten. Hetzelfde valt te zeggen over de animaties. Voornamelijk als we het over de gevechten en het springen hebben. Het lijkt wel alsof ontwikkelaar Piranya Bytes de intentie had om terug te keren naar het N64-tijdperk.
Zoals in de inleiding al werd genoemd is Risen van oorsprong een PC-titel. Dit is absoluut ten nadele van de Xbox 360-versie geworden. De interface is immers zo omslachtig als maar zijn kan en de besturing is overduidelijk ontworpen met muis en toetsenbord in gedachte. Om nog maar te zwijgen over het aantal bugs, fouten en vastlopers waar het spel mee te kampen heeft. Zonde hoor, want in de PC-versie zijn deze fouten zo goed als afwezig en komt de echte ‘kracht’ van Risen naar voren. De interessante spelwereld, de soms leuke quests en – het na verloop van tijd – leuke verhaal zijn facetten waar je het spel eventeel voor zou kunnen halen.
Conclusie
Meer woorden wil ik er niet over vuil maken: Risen is naast een dertien in een dozijn RPG, een spel met slechte graphics, houterige animaties en ontzettend veel fouten. Althans, als we alleen al kijken naar de Xbox 360-versie. Ons advies? Lekker laten liggen en mooi gaan voor andere RPG’s. Tenzij je koste wat het kost dit spel moet spelen, maar dan moet je wel ongetwijfeld voor de PC-versie gaan, want deze Xbox 360-versie mag gezien worden als de allerslechtste port van de afgelopen jaren.