hotness 37
Song in the smoke ps5

Song in the Smoke: Rekindled

Sander de primitieveling is weer van de partij

Bij de release van de PlayStation VR2 waren er niet alleen geheel nieuwe titels te bewonderen. Sommige titels zagen we al eerder op andere platformen of op de oorspronkelijke PlayStation VR. Een van die titels was Song in the Smoke, een survivalgame met een unieke art-style, die niet veel gamers wist te vinden bij de oorspronkelijke release in 2021. Nu probeert ontwikkelaar 17-bit het opnieuw als launch game voor de PlayStation VR2. Heeft deze game lange tijd in de schaduw geopereerd? Of moet het daar vooral blijven?

Song in the Smoke: Rekindled is een survivalgame pur sang. Je begeeft je in de wildernis waar je door middel van ruwe materialen moet zien te overleven. Ja, je zult dus stokjes en steentjes rapen en je maag in eerste instantie vullen met besjes. Same story as always. Je doet dit allemaal in een tikkeltje duistere en mysterieuze wereld, want realisme is niet zozeer wat in deze game wordt gepredikt. Dat komt onder andere door het grafische gedeelte, waardoor je je begeeft in een getekende wereld die kleurrijk en grauw tegelijk is. Dit alles is komt uitstekend over met de verbeteringen die door 17-bit zijn doorgevoerd. Het spel ondersteunt 90FPS en combineert dit met een 4K resolutie die van het PS VR2 OLED scherm afspatten. Daarnaast is er 3D geluid geïmplementeerd, wat in een wereld waarin het gevaar in elke hoek schuilt natuurlijk geweldig is. Wat dat betreft is de game dus inderdaad wel aangewakkerd, zoals de nieuwe titel doet vermoeden.

song-in-the-smoke-rekindled

Is overleven het doel?

Je vraagt je inmiddels misschien af wat nu precies de bedoeling is in Song in the Smoke: Rekindled. Allereerst is het inderdaad voornamelijk de bedoeling om in leven te blijven. Dit doe je door in je primaire levensbehoeftes te voorzien. Denk hierbij vooral aan voeding en slaap. Daarnaast is het een kwestie van overleven tegen de bijzondere wezens die je in dit spel gaat tegenkomen. Om je hierop voor te bereiden, neemt Song in the Smoke: Rekindled je stapje voor stapje bij de hand, zonder het gevoel te geven dat er niks fout kan gaan. Want eerlijk gezegd kan het ook gewoon fout gaan. Toen ik dacht als een Robin Hood even achter een hert aan te gaan, was het opeens nacht en was ik de pineut. Dit terwijl mij net was uitgelegd hoe een boog werkt en ik er graag meteen mee aan de slag wilde. Hoewel dit wellicht als een onvergefelijk voorbeeld wordt beschouwd, is het spel niet per definitie zo. Het biedt je de tools, maar je moet wel nuchter en zorgvuldig blijven nadenken over wat je doet. Het blindelings achtervolgen van een hert valt daar naar alle waarschijnlijkheid niet onder.

Zoals eerder gemeld, zul je materialen moeten vergaren. Deze stop je allemaal in een vernuftige bundel die je met een druk op de knop tevoorschijn kunt toveren. Er liggen de nodige items op je te wachten, waardoor het soms even moeilijk is om overzicht te houden. Zeker in combinatie met de levensbehoeftes die op dat moment van je worden gevraagd. Je inventory is niet oneindig groot en daardoor moet je soms keuzes maken. Door materialen samen te voegen kun je nieuwe items creëren. Denk hierbij aan het slijpen van een mes of het spannen van een draad voor een boog. Dit is allemaal zo realistisch mogelijk geprobeerd te imiteren met de Sense controllers. Het spel slaagt hier goed in en het werkt allemaal accuraat. Wederom een dikke plus voor de ontwikkelaar maar zeker ook voor de Sense controllers, die in mijn eerdere reviews van PS VR2 games ook nog geen steken hebben laten vallen. Deze Sense controllers zorgen overigens voor de befaamde haptische feedback die de ontwikkelaar ook heeft geïmplementeerd in deze versie van het spel. Ook de headset zelf geeft nu haptische feedback, wat je bijvoorbeeld kunt merken wanneer je onder een waterval staat. Je vraagt je wellicht af waarom ik onder een waterval zou gaan staan, maar dat geheel terzijde.

Door in leven te blijven ontrafel je de geheimen van je voorouders, die je door het spel gidsen. Hierdoor kom je in verschillende omgevingen terecht met elk weer hun eigen uitdagingen en doelen. Nogmaals, het doel zal altijd zijn om in leven te blijven, dat vraagt soms echter wel wat aanpassingsvermogen.

Heb ik iets verkeerds gegeten?

Een laatste punt waar ik graag nog aandacht aan wil schenken, is de motion sickness. Ik ben er niet extreem gevoelig voor, maar merkte in de vrije wereld van Song in the Smoke: Rekindled dat het wel hard ging. Iets wat ik bij Horizon: Call of the Mountain pas na een uur non-stop spelen had, had ik bij dit spel al na een minuut of twintig. Het heeft te maken met de extreme vrijheid die de ontwikkelaar je als speler biedt. Het is enorm tof om hier gebruik van te maken en dat is een grote plus, maar het vraagt jouw brein wel zich aan te passen. Je kunt dit gelukkig wel trainen. Overigens doet de ontwikkelaar er alles aan om je met de motion sickness te doen omgaan of om het zelfs te voorkomen. Er zijn namelijk tal van opties beschikbaar, zoals het gefaseerd draaien in plaats van soepel. Speel vooral met deze instellingen, want het is zonde als je de ervaring links laat liggen vanwege de misselijkheid die wellicht te voorkomen viel.

Song in the Smoke: Rekindled is een sterke titel in zijn genre. Survival games zijn populair en deze mag zich, zeker op VR-gebied, in de top van zijn genre scharen. De wereld is meeslepend, mysterieus en ziet er strak uit op de PS VR2. Daarnaast werkt de gameplay goed met accurate controllers. Als jij op zoek bent naar wederom een surival game waarin je stenen raapt, stokjes slijpt en vlees braadt, gemengd met een mysterieuze en tikkeltje griezelige wereld, dan ben je bij dit spel aan het goede adres. Een sterke maag zul je wel nodig hebben. Niet alleen voor sommige delen van het spel zelf, maar vooral ook voor de eventuele motion sickness.