Bellenblaas is een soort speelgoed waar kinderen zeepbellen mee kunnen blazen. In zijn simpelste vorm bestaat het uit een plastic cirkelvormige blaastuit op een stokje, en een bakje met vloeistof met lage oppervlaktespanning. Door nu het cirkeltje in de vloeistof te doen, blijft er een bel van de vloeistof over de cirkel zitten. Om de oppervlaktespanning van de vloeistof laag te houden, wordt doorgaans glycerine gebruikt. Vroeger werden bellenblaasmachines samen met rookmachines in de discotheek gebruikt. Deze hadden een soort wiel met vele blaastuiten, dat langs een windmachine werd geleid, om zo volautomatisch veel bellen te krijgen.
Hierboven een korte omschrijving van het fenomeen ‘bellen blazen’. Waarschijnlijk heeft een ieder die dit leest zich wel eens vermaakt met deze simpele vorm van entertainment. Wanneer je begon met het opblazen van de bel moest je oppassen dat je dit niet te hard deed. Deed je dit wel dan knapte de bel vlakbij je gezicht en kriebeltje er altijd wel wat op je neus. Geen groot probleem dus. In Soul Bubbles is dit een heel ander verhaal.

Mijn uitleg over het blazen van bellen zou natuurlijk nergens op slaan als het niks met de game te maken heeft. In dit wonderbaarlijke spel is het namelijk de bedoeling dat jij een aantal, doorgaans zeven, spirituele krachten vervoerd in een bel. Deze bel vervoer je van het ene punt in een level naar het andere. Hierbij verzamel je natuurlijk de nodige blinkende sterretjes en kun je verborgen objecten vinden. Dit lijkt simpel en dat is het eigenlijk ook. Door op omhoog te drukken op het D-pad en tegelijkertijd een cirkel te maken, om de spirituele krachten heen, met de stylus is dit zo gepiept. Dit is echter alleen nog maar het begin.
In de eerste paar levels zul je hiermee wel volstaan. Om jouw bel door het level heen te manoeuvreren, blaast jou gekke personage zo hard mogelijk totdat zijn kleine longetjes leeg zijn. Dit doe je door met de stylus over het scherm te bewegen in de richting die de bel volgens jou heen moet gaan. Er zullen misschien een paar vogels op je afvliegen om jouw bel kapot te maken, maar met een simpele tik van de stylus op deze vliegende duveltjes is dit opgelost. Wanneer je echter wat verder komt, kom je erachter dat jouw bel soms wat te groot is. Nu wil het feit dat jou vliegend schepsel over een aantal maskers beschikt. Met het ene masker, zoals eerder verteld, maakt hij een bel, terwijl hij met een ander masker de bel leeg laat lopen. Hierdoor wordt de bel kleiner en kun je weer verder.
Natuurlijk komt het ook wel eens voor dat je de bel door de meest kleine en nauwe gangetjes heen moet sturen. De aanwezigheid van de spirituele krachten zorgt ervoor dat je de bel niet heel klein kan maken en dus kan je niet door deze gangetjes heen. Hier komt weer een ander masker naar voren. Het laatste masker dat je kan gebruiken, zorgt ervoor dat je jouw bel in tweeën kan snijden. Dit doe je wederom met de stylus. Hierdoor kun je er dus voor zorgen dat jouw ene grote bel verandert in acht kleine belletjes, waardoor je door de kleine gangetjes heen kan.
Het blijft echter niet bij de simpele gangetjes. Al snel komen er sterkere vogels, waar je twee keer op moet tikken, en zijn er grote kikkers die hun tong gebruiken om jouw krachten te stelen. Door het slimme gebruik van jouw maskers kun je deze bedreigingen verslaan. De tong van zo’n kikker kun je namelijk doorsnijden. Hierdoor kan deze kikker zijn tong tijdelijk niet meer bewegen en kun je jouw bel weer een stukje verder blazen. Ook zijn er mollen die jouw bel stelen en hem op een totaal andere plek in het level weer boven de grond laten komen. De ene keer komt dit ten goede van jouw vooruitgang, terwijl het je de andere keer weer aan het begin van het level plaatst.
Dit alles klinkt natuurlijk wel leuk, maar een overtuigende spelwereld is wel van belang. In Soul Bubbles is dit heel erg goed uitgewerkt. Het is duidelijk te zien dat dit spel echt puur en alleen ontwikkeld is voor de DS. Als je bijvoorbeeld in de microfoon blaast, dan zie je vanzelf dat de bloemetjes gaan ritselen en dat de wereld echt leeft. Dit illustreert vooral de hoeveelheid toewijding die de makers hierin hebben gestopt. Tot nu toe is dit één van de mooiste avonturen die je ooit hebt beleefd. Daarnaast verdienen de mystieke muziek en de prachtige geluidseffecten een eervolle notering.
Natuurlijk kun je niet alleen maar positief zijn over Soul Bubbles. Het begin van de game is namelijk erg makkelijk. De vijanden zijn erg zwak en jouw bel komt meestal ongeschonden uit de strijd. Hierdoor kan het een beetje saai en repetitief worden. Feit is echter dat je hier echt even doorheen moet komen. Na de eerste twee werelden komt de game namelijk echt op gang en is Sou Bubbles zeer uitdagend.
Hierboven een korte omschrijving van het fenomeen ‘bellen blazen’. Waarschijnlijk heeft een ieder die dit leest zich wel eens vermaakt met deze simpele vorm van entertainment. Wanneer je begon met het opblazen van de bel moest je oppassen dat je dit niet te hard deed. Deed je dit wel dan knapte de bel vlakbij je gezicht en kriebeltje er altijd wel wat op je neus. Geen groot probleem dus. In Soul Bubbles is dit een heel ander verhaal.

Mijn uitleg over het blazen van bellen zou natuurlijk nergens op slaan als het niks met de game te maken heeft. In dit wonderbaarlijke spel is het namelijk de bedoeling dat jij een aantal, doorgaans zeven, spirituele krachten vervoerd in een bel. Deze bel vervoer je van het ene punt in een level naar het andere. Hierbij verzamel je natuurlijk de nodige blinkende sterretjes en kun je verborgen objecten vinden. Dit lijkt simpel en dat is het eigenlijk ook. Door op omhoog te drukken op het D-pad en tegelijkertijd een cirkel te maken, om de spirituele krachten heen, met de stylus is dit zo gepiept. Dit is echter alleen nog maar het begin.
In de eerste paar levels zul je hiermee wel volstaan. Om jouw bel door het level heen te manoeuvreren, blaast jou gekke personage zo hard mogelijk totdat zijn kleine longetjes leeg zijn. Dit doe je door met de stylus over het scherm te bewegen in de richting die de bel volgens jou heen moet gaan. Er zullen misschien een paar vogels op je afvliegen om jouw bel kapot te maken, maar met een simpele tik van de stylus op deze vliegende duveltjes is dit opgelost. Wanneer je echter wat verder komt, kom je erachter dat jouw bel soms wat te groot is. Nu wil het feit dat jou vliegend schepsel over een aantal maskers beschikt. Met het ene masker, zoals eerder verteld, maakt hij een bel, terwijl hij met een ander masker de bel leeg laat lopen. Hierdoor wordt de bel kleiner en kun je weer verder.
Natuurlijk komt het ook wel eens voor dat je de bel door de meest kleine en nauwe gangetjes heen moet sturen. De aanwezigheid van de spirituele krachten zorgt ervoor dat je de bel niet heel klein kan maken en dus kan je niet door deze gangetjes heen. Hier komt weer een ander masker naar voren. Het laatste masker dat je kan gebruiken, zorgt ervoor dat je jouw bel in tweeën kan snijden. Dit doe je wederom met de stylus. Hierdoor kun je er dus voor zorgen dat jouw ene grote bel verandert in acht kleine belletjes, waardoor je door de kleine gangetjes heen kan.
Het blijft echter niet bij de simpele gangetjes. Al snel komen er sterkere vogels, waar je twee keer op moet tikken, en zijn er grote kikkers die hun tong gebruiken om jouw krachten te stelen. Door het slimme gebruik van jouw maskers kun je deze bedreigingen verslaan. De tong van zo’n kikker kun je namelijk doorsnijden. Hierdoor kan deze kikker zijn tong tijdelijk niet meer bewegen en kun je jouw bel weer een stukje verder blazen. Ook zijn er mollen die jouw bel stelen en hem op een totaal andere plek in het level weer boven de grond laten komen. De ene keer komt dit ten goede van jouw vooruitgang, terwijl het je de andere keer weer aan het begin van het level plaatst.
Dit alles klinkt natuurlijk wel leuk, maar een overtuigende spelwereld is wel van belang. In Soul Bubbles is dit heel erg goed uitgewerkt. Het is duidelijk te zien dat dit spel echt puur en alleen ontwikkeld is voor de DS. Als je bijvoorbeeld in de microfoon blaast, dan zie je vanzelf dat de bloemetjes gaan ritselen en dat de wereld echt leeft. Dit illustreert vooral de hoeveelheid toewijding die de makers hierin hebben gestopt. Tot nu toe is dit één van de mooiste avonturen die je ooit hebt beleefd. Daarnaast verdienen de mystieke muziek en de prachtige geluidseffecten een eervolle notering.
Natuurlijk kun je niet alleen maar positief zijn over Soul Bubbles. Het begin van de game is namelijk erg makkelijk. De vijanden zijn erg zwak en jouw bel komt meestal ongeschonden uit de strijd. Hierdoor kan het een beetje saai en repetitief worden. Feit is echter dat je hier echt even doorheen moet komen. Na de eerste twee werelden komt de game namelijk echt op gang en is Sou Bubbles zeer uitdagend.
Conclusie
Het concept van Soul Bubbles is ontzettend vernieuwend en jouw bel door de werelden heen blazen is ontzettend leuk om te doen. Het prachtige design van de game zorgt ervoor dat je je ogen uitkijkt en het geluid is een genot voor je oren. Helaas is het spel, vooral in het begin, erg makkelijk en komt het later pas op gang. Desalniettemin is Soul Bubbles een game die je blind kan kopen. Vooral als je stiekem nog steeds wel eens belletjes blaast.