hotness 14
SteamWorld Build

SteamWorld Build

Bouwen in de wereld van SteamWorld

SteamWorld is inmiddels een vrij uitgebreide franchise geworden. Wat ooit begon met SteamWorld Dig en zijn sequel, heeft meerdere games gekregen die meerdere genres doorkruisen. Altijd speel je met robots in een wereld zonder mensen en altijd hebben ze een beetje dezelfde visuele stijl. Dat er op een dag een sim builder gemaakt zou worden voor de serie, was denk ik onvermijdelijk. In het begin van 2023 werd de wereld voorgesteld aan SteamWorld Build. Er kwam een demo en nu is er dan ook eindelijk de game volledig te spelen.

Het thema van de game is al vanaf de eerste seconde duidelijk, namelijk het Wilde Westen met de robots die bekend zijn van eerdere SteamWorld games. Je bevindt je, net als in SteamWorld Dig, in een woestijn, waar van je wordt verwacht dat je een raketinstallatie gaat bouwen om te kunnen vluchten van de aarde. Om dit te kunnen doen, zul je echter diep moeten graven om bij alle onderdelen te komen. Voor het graven is dan weer mankracht nodig. Daarom ga je huizen bouwen waar mensen in kunnen wonen. Deze engineers hebben echter behoeftes waar ook weer voor moet worden gebouwd.

Net als Anno, maar dan met SteamWorld robots

De game bestaat uit twee onderdelen: het bouwen van het dorp boven de grond en het beheren van de mijn onder de grond. Het bouwen boven de grond heeft enorm veel weg van de Anno games. Je bouwt huizen en die kun je upgraden. Wanneer je de upgrade hebt uitgevoerd, komen er betere robots wonen die meer belasting betalen, maar die ook veeleisender zijn. Om aan hun behoeftes te voldoen heb je dan ook weer meer grondstoffen nodig. Zo blijf je eigenlijk de hele tijd bouwen en bouwen totdat er een balans ontstaat, waarbij je geen geld verliest, maar iedereen aan zijn trekken komt.

SteamWorld Build

Het valt mij meteen op dat SteamWorld Build net even wat vergeeflijker omgaat met deze formule dan bijvoorbeeld Anno 1800 doet. Dit is niet zo raar, omdat de games significant verschillen op één onderdeel. In Anno 1800 heb je verschillende eilanden en zul je op meerdere eilanden moeten bouwen om aan alle grondstoffen te komen. SteamWorld Build kiest ervoor om alles op hetzelfde stuk land te doen, zodat je meer bezig kunt zijn met het bouwen en onderhouden van de mijn die je graaft.

In de mijn, waar de diamanten zijn

In het begin ben je vooral bezig om een dorp te bouwen, waar je later af en toe terugkomt. Wanneer de mijn wordt geopend, ben je bezig in deze mijn om alles te vinden. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het behalen van grondstoffen in de mijn stukken langzamer gaat dan in het dorp zelf. Je bent dan ook meer werk aan het verrichten om genoeg grondstoffen uit de mijn naar het oppervlak op te krijgen.

Een voorbeeld is Scrap. Dit is materiaal dat nodig is om diverse attributen te bouwen die de bewoners van jouw stadje vereisen. Je bouwt een soort graafmachine die alle Scrap uit een Scrap Vein hakt. Deze centrale punten zijn onuitputtelijke bronnen. Wanneer er gegraven wordt zullen de mijnwerkers Scrap ophalen en naar de lift brengen. Deze lift brengt het dan naar een al bestaande warenhuis, waar de resource wordt opgeslagen.

SteamWorld Build

Hoe verder je in de game komt, hoe dieper je onder de grond moet graven om nog verder te komen. Hoe dieper je onder de grond komt, hoe zeldzamer de materialen worden die je kunt verzamelen. Bij iedere verdieping is balans weer essentieel om goed te kunnen draaien. Iedere verdieping begin je praktisch opnieuw. Persoonlijk heb ik dit vooral als erg repetitief ervaren. Iedere keer moest ik weer hetzelfde bouwen op dezelfde manier en bij iedere verdieping komt er dan een klein ding bij, waardoor je meer resources vergaart.

Wat ik heel knap vind aan de game, is dat het overzicht weet te bewaren. Anno games hebben als groot nadeel dat je op een gegeven moment erg moet gaan rekenen om te zien of de stroom aan resources niet zomaar op kan raken. Bij SteamWorld Build heb je een scherm waarin je in één oogopslag kunt zien welke middelen te weinig worden vergaard om iedereen te kunnen voorzien van alles. Dit werkte zo goed en efficiënt dat ik mij echt afvraag waarom veel andere sim builders hier zulke problemen mee hebben.

SteamWorld Build is een game die puur gaat over het goed managen van de resources en het vergaren van alle raketonderdelen. Dit kan heel goed uitpakken, maar helaas voelt het allemaal wat dunnetjes aan.

In SteamWorld Build moet je constant precies hetzelfde doen, maar dan iedere keer een klein beetje anders. Hoewel het sterk begint, namelijk met het bouwen van het dorp, begint al snel de spelwereld in te kakken en wordt de game steeds saaier. De eerste keer dat je ondergronds gaat, is het nog leuk, maar iedere keer wanneer je dieper gaat, wordt het minder. De game is gratis voor diegene die Game Pass hebben en dan is dit zeker een leuk avondje plezier, maar mijn advies is toch om Anno 1404 of Anno 1800 te doen als dit soort games jou liggen. Die zijn stukken beter en hebben mijzelf veel meer vast weten te houden.