hotness 13
Tiny Thor Cover

Tiny Thor

Can't touch this!

Copyright-wetgeving is een naar en complex beestje waar de meeste van ons zich nooit in zullen verdiepen. Ook ik ben niet bepaald een expert maar weet genoeg om te weten dat wezens uit folklore, zoals goden, behoren tot het publieke domein. Daardoor kan iedereen zijn eigen draai geven aan Thor. Marvel, Sony Santa Monica en Cartoon Network, maar ook Asylum Square.

De variant waar zij voor gekozen hebben, is van een Thor die nog een kind is. Met Mjölnir in zijn hand doorkruist hij drie van de zeven rijken die bestaan in de Noorse mythologie om zo bekend te worden met het wapen dat Odin hem schonk voor zijn verjaardag en zo beetje bij beetje zijn eigen god te worden.

Tiny Thor Review-1

Bouncy

Heb je dit verhaal begrepen? Mooi, vergeet het maar weer. In Tiny Thor draait het namelijk maar om één ding en dat is gameplay. De Noorse held doorkruist 36 levels welke zijn vormgegeven als klassieke 16-bit games. Hierin is het simpele doel om naar het einde te komen, maar daarbij wel zoveel mogelijk schatten buit te maken. Je kunt al rennend en springend zo snel mogelijk het eind bereiken, en dit is zeker geen slecht plan als je in het begin nog niet alle upgrades zoals de double jump en walljump hebt, maar voor wie echt wil genieten van wat het spel allemaal te bieden heeft, is speuren een vereiste.

Centraal hierbij staat Mjölnir. Thor kan deze hamer gooien in de acht richtingen van de D-pad of heel precies richten met de rechtertrigger alsof het eieren in Yoshi’s Island zijn. De hamer zal vervolgens die kant op vliegen en schatten die het raakt meenemen. Klinkt simpel zat, maar deze hamer is niet als het gereedschap dat je bij de bouwmarkt vindt. Als het een muur raakt, stuitert die er van af, waardoor je trick shots kunt maken om dingen te slopen of verzamelen.

Tiny Thor Review-2

Perspectief

Dit alles begint simpel zat, maar dat blijft het niet. Ik heb door de decennia heen meer dan voldoende platformers voltooid en durf daarom met zekerheid te stellen dat doorgewinterde spelers zich uitgedaagd zullen voelen in de tweede helft van het spel. Sterven hoort erbij en dat zal niet elke gamer even lekker liggen.

Hetzelfde kan worden gezegd over de visuele presentatie. Ik ben oud genoeg om een zwak te hebben voor games met een retro-uiterlijk, maar had toch echt geen roze bril-effect bij Tiny Thor. De paralex scrolling op de achtergrond oogt best mooi en haalt het maximale uit de art assets op de voorgrond. Helaas zijn die echter nogal repetitief en niets om over naar huis te schrijven. Enkel de vijanden zijn soms wel aandoenlijk, maar dat is niet voldoende om tegenwicht te bieden.

Over de soundtrack kan ik nog korter zijn. Hij is aanwezig, maar wie dit soort games een warm hart toedraagt, zal er niet door geïmponeerd worden. Waarvan allicht wel, is de CRT modus in de settings die de game moet laten ogen alsof je het op een beeldbuis speelt. Doorgaans voegt dit in mijn beleving niets toe aan de ervaring, maar hoe het hier is aangepakt vond ik persoonlijk geweldig.

Conlusie:

Tiny Thor is een perfect adequate platformer voor zij die van de klassieke look of de nodige uitdaging houden. Het is niet revolutionair en zal niet in één adem worden genoemd met games als Braid en Limbo, maar biedt genoeg vertier voor zijn prijs.