Een week of zes geleden kwam de nieuwste telg in de Dynasty Warriors-franchise uit: Dynasty Warriors: Origins. Deze bracht een frisse wind in de Dynasty-wereld. De voorgaande games uit de serie werden namelijk niet erg goed ontvangen. Tijdens de State of Play van Sony werd opeens een heel andere game uit datzelfde universum aangekondigd en die was vanaf dat moment ook direct verkrijgbaar: Warriors: Abyss. In de review lees je hoe deze game in de smaak valt bij iemand zonder enige voorkennis van de serie.
Om gelijk maar met het belangrijkste aspect te beginnen: Warriors: Abyss is een roguelite. Het verhaal is aan de magere kant, maar dat is vaak ook niet echt een sterk punt van de games binnen dit genre. Je bent een Hero in de krochten van de hel, die door King Enma wordt opgeroepen om voor hem de hel terug te winnen. De hel is namelijk overgenomen door Gouma, een oude god die eigenlijk in een lange slaap zou moeten blijven. Echter is deze slechte god (je verwacht het niet in de hel) wakker geworden en heeft hij King Enma vrijwel ontdaan van enige krachten. Hierdoor is Enma overgeleverd aan de Heroes. Bereid je dus voor om hordes (ja, echt hordes) vijanden te verslaan om na vier levels, oftewel verdiepingen, het op te nemen tegen Gouma. Elke verdieping bestaat uit acht fases, die je dient te doorlopen voordat je de eindbaas van een verdieping tegen het nogal groot uitgevallen lijf aanloopt. Je hebt vanaf het begin de keuze uit ongeveer twintig tot dertig verschillende Heroes. Reken er maar op dat je flink vaak doodgaat alvorens je de Hero hebt gevonden waarmee jij het beste overweg kunt.

Boterzacht en vloeiend
Je hebt dus de keuze uit een legioen aan Heroes, maar zoals het een echte roguelite betaamt is dat nog maar het begin. Je kunt uiteindelijk ruim honderd Heroes ontgrendelen om mee te spelen.
De gameplay van elk van die Heroes is in de basis hetzelfde, maar voelt per Hero toch echt anders aan. Je kunt ontwijken, normale aanvallen en charged attacks uitvoeren. Daarnaast heb je een Musou attack, die opgeladen moet worden door eerdergenoemde attacks uit te voeren. Deze Musou attack is kenmerkend voor de Dynasty Warriors franchise. Ook heb je, door allianties te smeden met andere Heroes, de mogelijkheid om deze andere Heroes tijden gevechten op te roepen. Deze zullen dan hun summoning skills loslaten en flinke schade aanrichten. Je kunt door de game heen met vele Heroes een alliantie aangaan, maar je kunt er slechts zes actief in je formatie hebben. Elke Hero heeft meerdere emblemen die je moet verzamelen om je sterker te maken in je run. Deze emblemen zorgen ook voor upgrades van bepaalde skills. Houd er wel rekening mee dat je deze emblemen bij het doodgaan weer kwijtraakt en bij een nieuwe run dus opnieuw moet verzamelen.
Alle aspecten van de gameplay uitleggen ga ik hier niet doen; dat zou een te grote lap tekst worden. Ik kan je wel vertellen dat de gameplay simpel, diepgaand en zeer verslavend is. Dit komt mede doordat je de combo's echt 'buttery smooth' aan elkaar plakt. Voor je het weet stoot je door de eerste paar fases binnen luttele seconden.
Hoewel het door alle effecten, waaronder de assemble skill waarmee alle Heroes in je formatie in één keer oproept, soms nogal chaotisch kan worden op je scherm raak je nooit de controle kwijt. Framedrops heb ik daarbij ook niet gemerkt; het blijft soepel op 60FPS draaien op mijn PlayStation 5 Pro, en dat is knap gezien alles wat er op je scherm kan gebeuren. Wat wel jammer is, is dat de game geen vorm van multiplayer of online ranking bevat, dat zou de game net dat beetje extra geven.
Audiovisueel spetterend
De Dynasty Warriors franchise staat ook bekend om zijn rockende deuntjes en die zijn ook volop aanwezig in Warriors: Abyss. In de gevechten zelf hoor je, naar Aziatisch gebruik, bij bepaalde moves zoals je Musou attack natuurlijk de bijbehorende kreet. Mijn Mandarijn en Japans zijn de laatste jaren wat roestig, maar ik verwacht dat de kreten na vertaling zoiets zullen zijn als: "Laat de wind zijn weg vinden naar je ziel in de hel" of misschien iets als "Tikkie, jij bent hem". Hoe dan ook, het is aanstekelijk en doet wonderen voor de immersie.
Visueel is er weinig op aan te merken. De menu's kunnen in het begin wat overweldigend zijn, maar daar zijn ook, zoals voor vrijwel elk aspect van de game, tutorials voor. Deze tutorials bevatten naast de uitleggende teksten ook bewegende beelden om alles wat duidelijker te maken. De tutorials kun je teruglezen wanneer je wilt. Het level design ziet er gewoon goed uit en is me in geen enkel geval gaan vervelen. Na verloop van tijd ken je de levels wel en kun je ze wellicht in je voordeel gebruiken. Het design is dus simpel en effectief. Ook de animaties van de Heroes zijn herkenbaar en vloeiend, en dragen echt bij aan de immersie. Je tegenstanders vliegen tegen je beeldscherm aan en de vonken en tornado's, vlammen en ijspegels vliegen soms compleet overal heen. Toch houd je overzicht in de chaos. 'Spetterend' dekt wat dat betreft de lading wel.

Verzamelwoede
Een roguelite zal geen roguelite zijn als er niets te verzamelen is. Ook daar laat Warriors: Abyss geen enkele steek vallen. Je kunt onwaarschijnlijk veel verzamelen en unlocken, ook permanente upgrades. Denk aan Heroes, formaties, unieke wapens, schatten en zeker niet onbelangrijk Tears of Blood en Karma Embers. Die laatste twee verzamel je tijdens het spelen. Tears of Blood gebruik je om upgrades te kopen voor tijdens je run en de Karma Embers behoud je na je run om daarmee Heroes en formaties te kunnen ontgrendelen.
Elke Hero heeft ook nog een uniek wapen; deze kun je vinden door in je run missies succesvol uit te voeren. Je kunt deze unieke wapens echter ook ontgrendelen door ze met Karma Embers te kopen. Ik ben er achter gekomen dat het vinden een stuk makkelijker is, ondanks dat je echt geluk moet hebben om er eentje te vinden. Ik heb er welgeteld één gevonden in dertig uur speeltijd. Om ze te kopen, heb je 50.000 Karma Embers nodig en ja, dat is best veel.
Zoals gezegd kun je dus ook bijvoorbeeld muziek verzamelen. Al dit soort verzamelen doe je passief en via bepaalde challenges. Ook kun je de statistieken van je runs inzien, wat het mogelijk maakt om deze met je vrienden te vergelijken.

Conclusie:
Zoals ik in het begin al zei, heb ik geen enkele ervaring met de Dynasty Warriors franchise waartoe ook Warriors: Abyss behoort. Ik ben er dus compleet blind ingegaan, maar om eerlijk te zijn, kom ik eruit alsof ik het licht heb gezien. De game doet niets fout en eigenlijk alles wat het doet, doet het met verve. Ik heb veel roguelites gespeeld, waarvan veruit de meeste co-op waren. Dit is mijn eerste singleplayer roguelite en het is voor mij de beste roguelite die ik tot nu toe heb gespeeld. De eindscore zou hoger uit kunnen vallen als er een vorm van online ranking in had gezeten. Sterker nog: het spelen van Warriors: Abyss heeft ervoor gezorgd dat ik Dynasty Warriors: Origins heb aangeschaft.
0 reacties op "Warriors: Abyss"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier