hotness 0
WRC: Generations

WRC Generations

Voorlopig Kylotonns laatste ode aan de rallysport

WRC Generations is de laatste WRC game die gemaakt is door Kylotonn en uitgegeven door NACON. De volgende editie zal van de hand van Codemasters komen. Om deze reden heeft Kylotonn ervoor gekozen om een soort van best of te maken en er niet voor te kiezen de game de naam WRC 11 te geven, maar WRC Generations. Ik was daarom zeer benieuwd wat de ontwikkelaar die is gevestigd in Parijs voor ons in petto had.

WRC Generations beloofd ons de meest complete WRC game tot nu toe te zijn en daar is zeker niks aan gelogen. De game heeft maar liefst special stages in 22 landen, die samen goed zijn voor 750 kilometer aan asfalt, grind, zand en sneeuw. Deze editie bevat daarnaast 49 teams, met daar bovenop nog eens 37 auto’s uit de historie van de sport. Kortom: er is genoeg content om je mee te vermaken.

WRC 10

Om maar met de deur in huis te vallen: ik heb me zeker vermaakt met deze game, maar eigenlijk voelt het in elk opzicht aan als WRC 10. Er zijn een aantal kleine toevoegingen, zoals de hybride wagens. Deze hebben als extra toevoeging een elektrische aandrijving, welke voorzien is van drie standen. Een focust op acceleratie, de andere geeft je wat langer beschikking over extra vermogen en er is een stand die de middenweg tussen de eerste twee geeft. Het opladen van de batterij gebeurt middels de remmen en dat was het dan wel zo’n beetje.

wrc-generations-1

De meest in het oog springende toevoeging is eigenlijk het league-systeem. Deze geeft je de mogelijkheid om het op te nemen tegen andere spelers van ongeveer jouw niveau. Door races te winnen, klim je in rang en zullen je tegenstanders van een hoger niveau zijn. Dit is met recht een toevoeging te noemen.

Grafisch is de game eveneens vergelijkbaar met WRC 10. Dit maakt dat de game er visueel oké uitziet, maar niet fantastisch. De bolides en de tracks zijn best mooi, maar effecten als bijvoorbeeld regen, sneeuw en opstuivend zand zijn zeker voor verbetering vatbaar.

Een lastig begin

Zoals we van de reeks wel gewend zijn, is het lastig voor nieuwe spelers om de controller te pakken en direct zonder al te veel schade in een redelijk tempo een stage te voltooien. Om dit een beetje in de vingers te krijgen moet je echt wel even wat doorzettingsvermogen tonen. Als nieuweling zijn de eerste kilometers een beetje als Bambi die voor het eerst op het ijs staat. Heel anders dan bij diverse andere race games. Dit komt onder andere doordat je op onverhard terrein rijdt, de wegen vaak erg smal zijn en het spel in die zin aardig realistisch is, zelfs wanneer je alle hulpmiddelen hebt aanstaan, maar zodra je echter hebt doorgezet en je in staat bent om een stage met succes te voltooien geeft dit een hoop voldoening.

wrc-generations-2

Het leven van een coureur

Net als in de vorige delen is er een carriere modus. Deze is, zoals hierboven eigenlijk al benoemd, zo goed als een op een met die van WRC 10. Het WRC3-, WRC2- en WRC-kampioenschap zijn hierbij wederom vertegenwoordigd. Afhankelijk van je prestaties in de test die je krijgt voorgeschoteld, krijg je de keuze om te starten in het WRC2 manufacturer, WRC2 private of WRC3 championship. Gelijk in de topklasse en daarmee de klasse die het meest aanspreekt binnen de rallysport instappen is daarmee helaas niet mogelijk.

Zoals ervaren WRC-spelers gewend zijn kun je de kalender grotendeels zelf invullen. Iedere week kun je een keuze maken uit een aantal events waaraan je deelneemt, zoals bijvoorbeeld een training, een try-out of gewoon een rally. Daardoor heb je binnen het kader van de aangeboden activiteiten een zekere vrijheid.

Verder is er een dashboard, waarin je onder andere de Research & Development afdeling kunt aansturen. Ook kun je zien welke opdrachten het team aan je meegeeft. Daarnaast kun je je verzamelde punten inzetten om afdelingen te voorzien van extra resources. Ook het beheren van je crew keert terug in deze editie. Hier kun je extra personeel contracteren en bepalen wie welke functie mag vervullen. Verder biedt je hoofdkantoor de mogelijkheid tot het inzien van diverse statistieken en kun je in de test area vrij rondscheuren met je bolide.

wrc-generations-ps5-review-11

WRC Generations biedt een scala aan auto’s, tracks en mogelijkheden, maar als je al in het bezit bent van WRC 10 biedt het weinig nieuws. Eigenlijk alles wat we gewend zijn van de serie is beschikbaar in het spel, waarbij de grootste toevoeging de league mogelijkheid is. Dit zorgt ervoor dat WRC Generations een solide game is, waaraan ik zeker plezier heb beleefd. Grafisch is de game tevens oke, maar niet meer dan dat.