Herkenbaarheid is namelijk iets waar de mens dol op is. Herkenbaarheid zorgt voor een gevoel van vertrouwen. Maar die herkenbaarheid is voor sommige recensenten de reden om een game in de fik te zetten om er vervolgens nog eens op te gaan stampen. Er moet geaccepteerd worden dat sommige concepten echt subliem zijn. Je zou er geen genoeg van moeten kunnen krijgen. Wat dat betreft is het credo ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’ hier zeker op zijn plaats. Want wie zit er nu eigenlijk te wachten op continu iets vernieuwends.
Het heeft wel alles te maken met het genre van de game. Niet elk genre valt namelijk klakkeloos te imiteren. Denk aan storytelling games. Je kunt je gameplay met schieten en klauteren nog zo goed op orde hebben, maar als het verhaal niet deugt, is de game verloren. Daarvoor kan je de mosterd niet bij een ander halen. Games waarbij het verhaal essentieel is, hebben het sowieso lastig. Het wel of niet leuk vinden van een verhaal is vaak ook een kwestie van smaak en smaken verschillen. Wanneer recensenten een verhaal bekritiseren, til ik daar vaak niet te zwaar aan. Waarom is het verhaal dan minder? Omdat er niet vier verschillende verhaallijnen tegelijk door elkaar lopen en daardoor het verhaal te voorspelbaar is? Houd toch op.
Games die minder op een verhaal leunen, zoals strategische spellen of management sims, moeten juist kijken naar welke games het wél goed hebben gedaan. Waarom zou je games als Supreme Commander en Age of Empires niet goed bestuderen? Games die staan als een huis moeten als voorbeeld dienen. Maak andere facties en andere krachten die de spelwereld beïnvloeden en sla je slag. Gamers mogen het gevoel krijgen dat het een tikkeltje herkenbaar overkomt, maar een nieuw sausje is prima. We genieten ervan.
Als we het hebben over vernieuwing, moet ik ook altijd denken aan games als FIFA en Call of Duty. Laatstgenoemde kwam een aantal jaar geleden met Warzone op de proppen. Om nog maar te zwijgen over al het vlieg- en stuntwerk dat in het verleden opeens aan de multiplayer werd toegevoegd. Kunt u zich nog Call of Duty 4: Modern Warfare herinneren, waar later nog een remake van is verschijnen? Noem mij een nostalgische zeurpiet, maar dát stond als een huis. Zorg dat zo’n concept met zijn tijd meegaat. Steek energie en audiovisuele ontwikkelingen, maar niet in knotsgekke nieuwe modi of andere mechanismes. Koester wat je hebt.

Hetzelfde geldt voor FIFA. Elke keer weer opnieuw leren hoe je een vrije trap of penalty moest inschieten. Elke keer weer een nieuwe manier om de bal optimaal te raken of een dribbel in te zetten. Geef spelers de kans om langer hun speelstijl te perfectioneren. Als een game goed is, dan is hij goed. Dan hoeven er niet voor elk deel gigantische toeters en bellen tevoorschijn te komen. Gebruik nadrukkelijk de feedback van de community. Vond het de game geweldig? Probeer dan niet telkens opnieuw het wiel uit te vinden.
Het hoeft namelijk niet altijd grootser. Gamers hebben ook niet alle tijd van de wereld. Ga door met waar je goed in bent. Heb je als ontwikkelaar het ei van Columbus gevonden, dan is het niet nodig een heel doosje van die eieren op je naam te schrijven. Nee, ontwikkelaar, blijf bij je leest.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie