hotness 19
fight dvsp
News

Stelling van de maand: Digitale games zijn de toekomst, fysiek is een verouderd medium

Er zijn duidelijk verschillende meningen

Gepost door

Videogames zijn al sinds jaar en dag onderwerp van gesprek, maar de laatste tien à vijftien jaar is hier nog een onderdeel bijgekomen: de verkoop van videogames. Hier zijn duidelijk twee kampen te onderscheiden: de aanhangers van de fysieke games en de digitale kopers. Digitale aankopen, en dus ook de winkels, namen de afgelopen jaren in rap tempo toe, waar tegenover staat dat de fysieke videogame-winkel uit het straatbeeld aan het verdwijnen is. Zoals bijvoorbeeld de GameMania. De stelling van de maand is dus: Digitale games zijn de toekomst, fysiek is een verouderd medium

Sil

Deze stelling is door de jaren heen wel vaker voorbijgekomen en mijn antwoord is nog altijd dezelfde: nee. Het feit dat sites als Limited Run alsmaar populairder worden en in grotere getale verschijnen, bewijst dat de markt nog altijd zeer aanwezig is. Bovendien kan ik niet met een gerust hart digitaal kopen met de vele delistings, storefronts die ermee kappen en games die verdwijnen.

Peter

Als PC Masterrace ben ik het helemaal eens met de stelling. De kosten die het met zich meeneemt om de hele tijd dat gore plastic om te smelten tot een nutteloos ding met nutteloze dingen erop is inmiddels geldverspilling te noemen. Ik snap mensen die praten over het 'behoud van games', maar daar zijn musea voor. Dit betekent echter niet dat ik vind dat fysieke exemplaren moeten ophouden te bestaan. Het heeft een zekere romantische waarde, waar ook ik gevoelig voor kan zijn. Er zijn nog enkele uitzonderingen die graag fysieke games willen hebben en je merkt al dat die dan heel mooie fysieke kopieën kunnen kopen met allerlei tierelantijntjes erin, zoals glimmende kaarten, boekjes met plaatjes, zakdoeken met porno, sleutelhangers, stickers en allemaal andere relatiegeschenken, die je normaal gratis krijgt als je een auto wil kopen. Je betaalt ongeveer drie keer zoveel en hebt dan iets leuks voor in de kast, want dat is uiteindelijk waar de fysieke kopie heen gebonjourd wordt. Lekker stofhappen in de kast. Hartstikke romantisch...

David

Het gebruiksgemak van digitale games valt niet te ontkennen. Met een paar klikken heb je de nieuwste titel gedownload en kun je direct beginnen spelen. Toch zijn er stevige argumenten om kritisch te blijven over een volledig digitale toekomst in gaming. Bij fysieke games behoud je controle over je aankoop. Je kunt een uitgespeelde game ruilen met vrienden, uitlenen aan familie of gewoon verkopen als je er klaar mee bent. Deze vrijheid verdwijnt volledig bij digitale aankopen. Hoewel Nintendo recent een uitleensysteem heeft geïntroduceerd, blijft dit beperkt en ontoereikend.

De donkere kant van digitaal gaming wordt nu al zichtbaar. Wanneer een online dienst offline gaat, verdwijnt ook de mogelijkheid om je gekochte games opnieuw te downloaden. Nog zorgwekkender is de kwetsbaarheid van digitale accounts. Steam-accounts, vaak vol met twintig jaar aan aankopen, worden regelmatig doelwit van hackers. Vrienden van mij hebben hun complete collectie zien verdwijnen door beveiligingslekken. Hoewel Steam uitstekende klantenservice biedt, moet je wel kunnen bewijzen dat de games werkelijk van jou zijn.

Als Nintendo en Sony hun zin krijgen en alles volledig digitaal wordt, verdwijnt de concurrentie tussen retailers. Zonder fysieke alternatieven bepalen zij de prijzen, en die zullen ongetwijfeld stijgen. Erger nog: deze bedrijven krijgen ook de macht om te bepalen wanneer jij wel of niet mag spelen. Een verkeerde opmerking in een online game kan resulteren in een volledige ban van hun dienst en daarmee van je complete spellenbibliotheek.

Het argument voor behoud van games door fysieke media heeft ook zijn beperkingen. Meer dan de helft van alle games verschijnt tegenwoordig nooit fysiek, omdat digitale distributie voor indie-ontwikkelaars simpelweg veel goedkoper is. Als we werkelijk richting een digital only-toekomst bewegen, is het tijd om de risico's onder ogen te zien en dringend te werken aan een wettelijk kader dat consumenten beschermt. Zonder adequate regelgeving geven we onze rechten als eigenaar volledig uit handen aan grote techbedrijven. De digitale revolutie in gaming biedt veel voordelen, maar laten we niet blind zijn voor de prijs die we daarvoor betalen.

Mario

Ik ben er nog steeds niet over uit of digitale games de toekomst zijn. Ik merk wel dat ik telkens meer games digitaal koop. Althans, games die een multiplayer-modus hebben, koop ik tegenwoordig vaker digitaal. Games als Assassin's Creed, Final Fantasy en God of War koop ik nog steeds fysiek. Ik vind fysieke games ook nog steeds niet verouderd. Het heeft nog steeds zijn charme en als voordeel dat je de games kunt doorverkopen. Wel denk ik dat fysieke games zullen gaan verdwijnen, maar niet op korte termijn.

Stefan

Deze stelling of iets van diens strekking is al een aantal keren voorbij gekomen. Mijn antwoord is relatief simpel, want persoonlijk geef ik nog steeds de voorkeur aan een fysiek exemplaar. Simpelweg omdat deze soms tweedehands voor een leuke prijs te koop zijn of dat games geleend en uitgeleend kunnen worden. Daarnaast, als ze echt tegenvallen kun je ze ook nog eens verkopen. Al heb ik dat maar één keer in mijn leven gedaan, omdat ik toen wel heel erg teleurgesteld was in de game. Ik moet wel bekennen dat steeds meer van mijn games toch digitaal zijn. Dat komt doordat alle codes voor recensies tegenwoordig digitaal komen. Tevens pak ikzelf zo nu en dan een aanbieding mee in de shop. Wat betreft de toekomst weet ik het niet zo goed, want alhoewel er altijd verzamelaars zullen blijven bestaan, weet ik niet of het voor uitgevers rendabel blijft om fysieke exemplaren ter beschikking te stellen. Al hoor ik van vrienden toch ook vooral dat zij fysieke exemplaren kopen, vooral wanneer het om grote titels gaat.

Natascha

Fysieke games hebben in hun eigen vorm nog steeds waarde. Maar dan vooral voor verzamelaars en mensen die goodies leuk vinden. Ik vind het zelf bijvoorbeeld erg leuk om beeldjes, boeken en andere goodies uit special editions in mijn kast neer te zetten. Maar dat haalt niet weg dat de prijs van deze edities tegenwoordig niet meer matcht met wat je ervoor krijgt en ik ze daarom ook vaak laat liggen. Dat brengt me meteen bij het voordeel van digitale games. Deze zijn veel vaker en veel sneller afgeprijsd dan hun fysieke counterpart en ze hebben geen last van importheffingen en andere bijkomende kosten. Dat zie ik persoonlijk wel als een groot voordeel. Dus ik ga tegenwoordig enkel nog voor fysiek als het een leuke betaalbare special edition betreft, buiten dat ga ik lekker op de digitale platforms kijken.

Doeke

Daar kan ik volmondig "ja" op antwoorden. Digitale (verkrijgbare) games zijn zeker de toekomst. De voordelen van digitaal zijn vele malen groter dan de voordelen van fysieke (verkrijgbare) games, voor zowel consument als uitgever. In het geval van de uitgever: met een digitale game heb je geen distributie van plastic nodig, geen transportkosten, geen printjes van boekjes (ja, ik kom nog uit het boekjestijdperk). Embargo's zijn makkelijker te handhaven, minder spoilers voordat een game uitkomt.

In het geval van de consument: je hebt geen disc drive meer nodig (deze zitten al vaak niet eens meer standaard in een laptop), dus minder bewegende delen in je laptop die kapot kunnen gaan. Geen discs en/of cartridges die kapot kunnen gaan of onleesbaar worden, waardoor je de game opnieuw moet aanschaffen. Je hebt geen fysieke opslagruimte nodig. Je hebt je game altijd binnen wanneer je hem wil hebben en bij het opnieuw downloaden heb je altijd de laatste versie.

Natuurlijk zijn er ook verzamelaars en handelaars van fysieke games waarvoor het jammer is dat het medium wellicht verdwijnt. Maar denk je eens in: veel van de games die je nu fysiek koopt, zijn eigenlijk alleen maar installatiefiles of licenties, dus wat valt er daar nog aan te verzamelen en te verhandelen?

Ikzelf ben al digitaal sinds dat mogelijk was op de PS3. En daarvoor was ik al Steam-gebruiker vanaf Half-Life 2. Digitaal is dus eigenlijk niet de toekomst voor mij, het is het heden.

0 reacties op "Stelling van de maand: Digitale games zijn de toekomst, fysiek is een verouderd medium"