Tijdens speelsessies achter de schermen en informatieve gesprekken op E3 met de oprichter van Gearbox, Randy Pitchford, is duidelijk geworden dat Borderlands 2 geëvolueerd is in een heuse Role-Playing Shooter. Deze term lijkt Gearbox Software zelf te gebruiken bij het omschrijven van de tweede telg in deze serie.
Rond de tweede Borderlands is veel te doen geweest de voorbije dagen en veel nieuwe informatie is zo ook bekend gemaakt over het spel. De multiplayer mogelijkheden zijn stevig geupdate met bijvoorbeeld de mogelijkheid om een coop game online te joinen terwijl je split screen aan het spelen bent. Daarnaast zal je ook ongeacht je level en quest een coop game kunnen joinen waarbij de host de quest bepaald. Wens je te stoppen, dan gaat de coop host gewoon verder met spelen zonder dat hij er last van ondervindt dat jij het spel verlaat. Het is vergelijkbaar met het drop-in, drop-out systeem van Diablo III, hoewel je in Borderlands 2 gewoon verder zal kunnen spelen offline wanneer je op je eentje komt te staan.
De PC versie krijgt een eigen, PC-gerichte interface die veel beter aanvoelt dan die van de eerste Borderlands wat op zich al goed nieuws is voor PC gamers. Net zoals in het eerste spel zal je ook hopen verschillende wapens vinden, die ad random samengesteld worden door het spel. Er zijn letterlijk miljoenen verschillende combinaties en je zal altijd met spanning de volgende loot chest openen om te zien wat je er in zal vinden.
Ook op grafisch vlak stelt Borderlands 2 niet teleur. De treurige woestijn van Borderlands werd ingeruild voor een kleurrijke omgeving die op hoge resolutie wordt weergegeven. Er is heel wat nieuwe technologie aan de Unreal 3 Engine toegevoegd wat niet alleen resulteert in mooie beelden maar ook destruction en physics een boost gegeven heeft.
Het spel komt in september dit jaar op de markt.