Wat GameDriver precies doet, is op zijn zachtst gezegd zeer interessant. Met het ontwikkelen van een game zijn er een aantal onderdelen zeer bepalend. De eerste is natuurlijk het maken van de game. De meeste ontwikkelaars zijn juist in dit onderdeel goed. Creatief zijn en nieuwe dingen bedenken is tenslotte leuk en uitdagend, maar daarna komt de sleur. Om een game goed te laten werken moet hij getest worden. Als ervaren tester van gewone software kan ik rustig zeggen dat dit op zijn zachtst gezegd als frustrerend en saai word ervaren. Talloze keren moeten dezelfde dingen worden herhaald, zodat kan worden bekeken of bijvoorbeeld de juiste foutmelding op het juiste moment komt. Bij games gaan ze heel ver met testen. Ik heb ooit eens iemand gehoord die vertelde dat, om zeker te weten dat ze over een object konden springen, ze duizend keer over het object moesten springen om te zien of er ergens iets niet goed ging. Bij dit laatste voorbeeld komt GameDriver kijken.
GameDriver biedt een framework, wat een soort standaard is dat klaar ligt om te gebruiken, waarbij het testen geautomatiseerd kan worden. Stel je voor; je hebt een object gemaakt waar de speler overheen moet kunnen springen. Dan kun je instellen dat GameDriver automatisch duizend keer gaat proberen over die steen te springen. Een computer kan dit nog eens sneller dan een mens en dus heb je ook direct resultaat hoe vaak dit goed gaat en hoe vaak niet. Zo kun je snel en efficiënt verder gaan met datgene wat games ontwikkelen leuk maakt, namelijk de werkelijke ontwikkeling. Nu kan dit dus ook met games die gebruik maken van Unreal Engine 4 en Godot.
"GameDriver's ondersteuning voor Unreal Engine 4 en Godot is een cruciale stap anaar het maken van betrouwbare en toegankelijke automatisering van het standaardiseren van het testproces in de industrie," zegt Shane Evans, Co-founder, Chief Product Officer, en Evangelist bij GameDriver. "De alomtegenwoordigheid van Unreal Engine 4 en de open source-gedachte van Godot maakt deze twee development engines de natuurlijke keuze om de bruikbaarheid van GameDriver uit te breiden."
Wil je meer weten over de ondersteuning van Unreal Engine 4 en Godot, dan kun je hier de blog vinden van GameDriver zelf.