Door een grote influx van World of Warcraft-spelers, die na schandalen bij Activision Blizzard de overstap naar Final Fantasy XIV hebben gemaakt, en de enorme populariteit van de nieuwe Endwalker-uitbreiding is het sinds de release van die tweede ontzettend druk op de servers. Spelers rapporteren uren wachttijd alvorens in te kunnen loggen en een oplossing lijkt vooralsnog niet in zicht.
Om een van kwaad naar erger-situatie te voorkomen, heeft de uitgever van spellen als NieR, Kingdom Hearts en Octopath Traveler daarom besloten drastische maatregelen te nemen. Te beginnen met een volledige verkoopstop van het spel voor het moment. Om tegen te houden dat nog meer mensen zich in de wachtrij gaan aansluiten, zijn digitale versies van de Starter Edition en Complete Edition direct offline gehaald en hebben retailers het verzoek gekregen om fysieke versies voor nu uit de rekken te halen. Uitbreidingen blijven wel los beschikbaar voor zij die al de game spelen. Reclames zijn waar mogelijk stop gezet, maar dat was niet altijd mogelijk. Ook de Free Trial is niet meer te benaderen, behalve voor zij die er al in zaten. Maar ook zij gaan de maatregelen voelen, daar prioriteit zal worden gegeven aan zij met een actief abonnement. Feitelijk betekent dit dat zij in de Trial-periode enkel nog buiten de piekuren een kans hebben om te kunnen spelen.
Over abonnees gesproken: zij zullen als tegemoetkoming voor de aanhoudende problemen twee weken extra gametime krijgen. Dit komt bovenop de zeven dagen die al eerder werden uitgedeeld. Iedereen die op 21 december, bij de uitrol van Patch 6.01, een actief abonnement heeft komt hiervoor in aanmerking. Deze patch zal tevens Error 2002 oplossen, die bovenop de lange wachttijden voor drama zorgde bij het inloggen. Volgens een blogpost van Naoki Yoshida lag de oorzaak in iets van de 1.0-versie, wat pas na uitvoering testen met vele spelers kon worden ontdekt. Hiervoor bedankt hij de spelers die melding hebben gemaakt en rapporten hebben ingediend. Tevens laat hij weten dat andere geplande patches, ook die met nieuwe content, vooralsnog op de geplande data zullen verschijnen om spelers die wel kunnen spelen niets te hoeven ontzeggen.
Zij die gefrustreerd of teleurgesteld zijn door dit nieuws willen natuurlijk graag een permanentere oplossing. Voorlopig zal die er echter niet zijn. Yoshida laat in de blogpost weten dat ze al sinds juli 2021 bezig zijn met het bouwen van een nieuw data center, om zo de capaciteit uit te breiden. Door problemen met de levering van serverapparatuur schiet dit echter niet op. Dit is een probleem waar bedrijven wereldwijd momenteel mee kampen door onder andere een chiptekort, een tekort aan halfgeleiders en een gebrek aan rauwe materialen. Daarnaast heeft de coronapandemie voor nog meer problemen gezorgd door lockdowns, hogere ziektecijfers en andere complicaties. De gevolgen hiervan zullen vermoedelijk nog jaren voelbaar zijn. Square Enix heeft volgens Yoshida al veel meer geld er tegenaan gegooid dan gebruikelijk, maar helaas heeft dat nog geen verlichting kunnen brengen.
''Met de hulp van IT-apparatuur verkopers wereldwijd beginnen we langzaam maar zeker informatie over aantallen en bezorgdatums te krijgen. Gezien de hoge specificaties waar FFXIV-servers aan moeten voldoen, naast het feit dat één enkel data center honderden servers bevat, hebben we steevast meer tijd nodig, maar er is vooruitgang te zien. In het verlengde hiervan zijn de Server en Infrastructure teams samen aan het werken om de nieuwe toevoegingen in te plannen en we hopen een soort roadmap te hebben aan het eind van januari.
We overwegen servers toe te voegen voor elke regio, waarbij we vooral kijken naar een grote toevoeging voor Noord-Amerika en Europa, en we zullen kijken naar het aantal servers, de tijd die het kost om op te bouwen en de stroom- en serverrekken-situaties om te zien of we dit beetje bij beetje of in een klap doen. Hoe dan ook is het plan om een groot aantal toevoegingen te doen, die we veilig en snel, met een minimale impact op de spelers, willen doen. We zullen jullie op de hoogte houden.''





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie