RPG The Ascent werd bij release redelijk ontvangen, maar was zeker niet perfect. Een van de veelgehoorde kritiekpunten, is dat veel karakters geen stem hadden, hetgeen een enorm contrast was met de performance van de belangrijkste figuren van dit verhaal.
Om dat euvel te overwinnen heeft Neon Giant de handen ineengeslagen met Altered en Sweet Justice Sound met als doel meer karakters een stem te geven. En nee, daar hebben ze geen leger aan voice actors voor ingehuurd. In plaats daarvan gebruiken ze software Altered Studio.
Met de AI-software kan een stemacteur, in dit geval, Sam Hughes, elk karakter inspreken. Vervolgens kunnen parameters worden ingesteld en kan de stem enorm worden omgevormd, tot op het punt dat je zelfs het geslacht kan veranderen. Voorbeelden hiervan kun je zien in de video onderaan dit bericht.
''We streven er altijd naar om The Ascent het beste spel te maken dat het kan zijn, en meer voice over-dialogen toevoegen stond altijd op onze to do-lijst,'' schrijft Creative Director en medeoprichter Arcade Berg in een persbericht met de onthulling. ''We zijn verheugd dat we samen konden werken met het team van Altered, die in staat was om een geweldige oplossing aan te leveren die paste bij onze kleine studio-mentaliteit van slim en effectief werken om dit te bewerkstelligen met een klein team.
Als een kleine ontwikkelaar willen we altijd mensen en bedrijven met nieuwe en revolutionaire technologische oplossingen vinden en ondersteunen, en Altered Studio past zeker in dat plaatje. Ze waren fantastisch om mee te werken en we hopen dat andere ontwikkelaars kunnen profiteren van Altered Studio om hun voice overs op te schalen net zoals wij deden.''
''De resultaten spreken voor zich,'' vervolgt Sweet Justice Sound medeoprichter en Supervising Sound Designer Samuel Justice. ''Altered stelt projecten in staat om de voice over-schaal enorm toe te laten nemen zonder de grote financiële of tijdinvestering die normaal nodig is. Het dicht het gat tussen AAA-ontwikkelaars en indies verder en helpt ons met het verder pushen van de democratisering van game-ontwikkeling, hetgeen erg opwindend is.''
Zoals gezegd zijn de meeste stemmen in de game nu te danken aan Sam Hughes. Hij sprak voor Altered ruim achthonderd zinnen in. Dus dat hij nu iets te zeggen heeft is logisch. ''Horen hoe iemand anders acteert als mij, met letterlijk míjn optreden, zal voor altijd een van de coolste en meer bizarre ervaringen voor me blijven. Het was zo'n unieke kans, om mijn optreden naar nóg meer karakters naar de game te brengen op deze manier. Het is best verbazingwekkend en het resultaat is zeer indrukwekkend.
Na al deze lovende woorden, kan het natuurlijk niet anders dan dat ook iemand van Altered nog even iets wil zeggen. Zij stuurden Simon Barford, Head of Audio: ''We wilden met Altered Studio een oplossing bieden die ontwikkelaars de optie geeft om natuurlijke en geloofwaardige voice overs te hebben binnen in hun games, met AAA-productiewaardes. Bij The Ascent, zoals bij vele projecten van indie-studio's met een beperkt budget, waren in-game interacties vaak enkel ondertitelt. Altered Studio werd ontwikkeld om scheppers de middelen te geven om realistische voice overs aan interacties als deze toe te voegen en hun games te verbeteren. Door onze krachtige speech to speech software te gebruiken, heeft Altered Studio obstakels weggenomen die geassocieerd worden met stemmen in elk medium, waarmee we het maken van dialoog en stemmen voor zowel prototypes als productie snel, simpel en lokaal maken.''
De nieuwe update met de stemmen van Altered is nu te downloaden.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie