Uitgever en ontwikkelaar Ubisoft is recentelijk veelal negatief in het nieuws gekomen. Voor elke mooie trailer of release zijn er dubbel zo veel verhalen over slecht management, discriminatie, seksueel wangedrag en creatieve drooglegging. Iets wat reflecteert op het personeelsbestand.
In de afgelopen achttien maanden heeft een leegloop plaatsgevonden die intern ´´the great exodus´´ wordt genoemd. Vijf van de belangrijkste mensen achter Far Cry 6, evenals twaalf van de topontwikkelaars achter Assassin´s Creed: Valhalla hebben de uitgever achter series als Beyond Good & Evil, Rayman en Ghost Recon de rug toegekeerd om uiteenlopende redenen. Ook bij Ubisoft Montreal en Toronto zijn minimaal zestig werknemers per locatie gaan rennen. Dit heeft impact op lopende projecten, die volgens bronnen van tech-website Axios vertraging oplopen of zelfs in de koelkast zijn gezet. Een ontwikkelaar van buiten Ubisoft liet zelfs weten dat een bekende daar contact met hem opnam voor hulp met een probleem, daar niemand intern de benodigde kennis had.
Dezelfde website heeft gesproken met twaalf mensen die bij Ubisoft werken of hebben gewerkt, om zo een verklaring te vinden voor het vertrek van zoveel personeelsleden. Redenen die het hierbij kreeg waren slecht loon, betere aanbiedingen van de concurrent, frustratie met de creatieve richting die de uitgever uitgaat en de afhandeling van het schandaal rondom gedrag op de werkvloer. Een ontwikkelaar zei dat Ubisoft een ideaal doelwit is voor recruiters, gezien diens vele problemen.
Een voormalig werknemer zei over de games zelf: ''Er is iets met het management en het creatief voldoen aan het absolute minimum dat me afkeer gaf.'' Ondanks dat waren veel van de ex-werknemers op zich best positief over het bedrijf, tot gebeurtenissen van het afgelopen anderhalf jaar.
Geld is natuurlijk voor velen een doorslaggevende factor en wat niet helpt is dat Montreal, waar het team dat onder andere Valhalla en For Honor maakte gevestigd is, een hub is voor game-ontwikkelaars. Andere kansen zijn hierdoor aanwezig in overvloed. Zo zei één ontwikkelaar dat het door een overstap drie keer zo veel loon ontving. En dat is inderdaad een goede reden om de switch te maken. Met 12% verloop heeft Ubisoft meer personeelsverlies dan gemiddeld, maar het blijft achter bij bijvoorbeeld Activision-Blizzard.
Om hier gehoor aan te geven heeft Ubisoft recent loonsverhogingen aangekondigd voor diens Canadese filialen. Sindsdien is het verloop met 50% teruggelopen, al heeft het voor onvrede gezorgd bij andere locaties, die zich afvragen wanneer zij volgen.
De onvrede is echter, zoals je kon verwachten, het grootste rondom het schandaal en Ubisofts aanpak ervan. Veel belangrijke figuren binnen het bedrijf moesten nadat dit grootschalig in het nieuws kwam het veld ruimen en Ubisoft beloofde beterschap. Ruim duizend medewerkers hebben afgelopen zomer desondanks een brief getekend waarmee ze te kennen geven dat de genomen stappen niet voldoende zijn.
''Ik denk dat misbruik en een toxic werksfeer ondersteunden factoren zijn voor de meeste, maar niet de doorslag geven,'' zegt een van Axios' bronnen eens gevraagd naar waarom het verloop zo hoog is. ''Maar, voor vrouwen en mensen van kleur kan het wel als de beslissende factor ervaren worden.''
Een andere medewerker, die ondertussen ook de benen heeft genomen, zei dat die heeft geprobeerd om een bijdrage te leveren aan de beloofde verbeteringen, maar teleurgesteld was na een antwoord van hogere hand. ''Ze benadrukten voortdurend het ''verder gaan'' en ''vooruitkijken'', terwijl ze de klachten, zorgen en roepen van de medewerkers negeerden,'' vertelt de ex-medewerker. ''Het bedrijf zijn reputatie was te slecht voor woorden. Het is oprecht beschamend.''
Ubisoft doet ondertussen of diens neus bloedt. Een woordvoerder zegt dat een vragenlijst onder het personeel uitwijst dat personeel blij is en Ubisoft zou aanbevelen als een grote plaats om te werken. De survey zou een score van 74 hebben opgeleverd, hetgeen vergelijkbaar is met het gemiddelde van de game-industrie. Of dat goed of slecht nieuws is, is maar hoe je dat interpreteert, daar een 74 uit 100 natuurlijk geen geweldige score is. Maar of Ubisoft na deze leegloop de benodigde stappen neemt om richting een 80 te gaan, valt nog te bezien.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie