Watch_Dogs is speciaal ontwikkeld om beter te werken op NVIDIA-hardware. Dat zou echter ten koste zijn gegaan van de prestatie op AMD-hardware. De oorzaak is het zogenaamde GameWorks-programma van NVIDIA.
Er worden heel wat klachten verwacht van PC-gamers over de prestaties van Watch_Dogs op hun AMD-rig. Ubisoft heeft bij het programmeren van hun action-adventure waarin hacking centraal staat, namelijk samengewerkt met het GameWorks-programma van NVIDIA. Dit initiatief helpt om de code voor de grafische kaarten van NVIDIA te optimaliseren, en dat ten koste van AMD.
De technici van AMD hebben door dat programma namelijk geen inzicht gekregen in de spelcode van Watch_Dogs. Zo hebben ze geen optimalisaties of bugs kunnen signaleren. AMD werkt nu druk aan een driver update, maar echte grote grafische issues zullen ze nooit kunnen verhelpen. Die zitten namelijk ingebakken in de eindcode van de hacking game. Het verschil in grafische prestaties tussen de kaarten van beide fabrikanten is volgens verschillende bronnen ook te merken.
Hoewel we enkel kunnen goedkeuren dat hardwarefabrikanten game developers helpen om de code van hun spel te optimaliseren voor hun producten, lijkt de balans met NVIDIA’s GameWorks toch te zijn overgeslagen. In plaats dat beide fabrikanten steeds betere producten naar gamers brengen, lijkt NVIDIA ervoor te kiezen om de hardware van de concurrentie te verkreupelen en daaruit zijn voordeel te halen. Dat is slecht nieuws voor de 40% van de PC-gaming markt die op AMD vertrouwt. En op de lange termijn voor alle PC-gamers.
Vanochtend lanceerde GameQuarter een video review die zich toespitst op de PS4-versie van de game, waarin onder andere duidelijk werd dat de PC-versie grafisch de beste mogelijkheden biedt.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie