hotness 19
Cryptmaster Cover
Preview

Cryptmaster

Wat hoorde ik nou?

Gepost door

De first-person dungeon crawler is een van de oudste genres in ons medium. Franchises als Wizardry en Ultima lieten het floreren in het Westen, maar tegenwoordig zijn het voornamelijk games uit Japan dit er nog op voortbouwen. Met Cryptmaster probeert men het initiatief terug te halen.

Dit hoopt men te doen door de welbekende combat mechanics volledig om te gooien. Weg zijn de turn-based aanvaringen vol menu’s en balkjes. In Cryptmaster is de pen daadwerkelijk machtiger dan het zwaard en zijn het jouw woorden die nieuwe paden openen. Mits je de juiste kan vinden.

Cryptmaster Preview-1

Lingo

Hetgeen waarmee Cryptmaster zich probeert te onderscheiden van diens voorganger, is met woordspelletjes. Als je een kist vind, typ je chest. De Game Master, een necromancer die jou terug tot leven heeft gewekt, pakt deze vervolgens en geeft je hints aan de hand van de woorden die je typt. Zeg bijvoorbeeld ‘’see’’ en hij vertelt je dat hij een bal haar ziet met een touwtje eraan. Dit blijkt een rat te zijn.

Dit betekent niet dat je opeens een rat aan jouw zijde hebt. In plaats daarvan worden de letters R, A en T gebruikt om zoals bij een oude spelshow letters om te draaien. Raadt je hiermee de skills die jouw team kan leren, dan kun je ze daarna daadwerkelijk inzetten. Denk aan Zap voor de heks en Hit voor de Warrior. Dit zijn vervolgens ook de woorden die je moet typen in gevechten om schade te doen, dus weten welke commando’s je tot je beschikking hebt is cruciaal.

Deze gevechten zijn mijn grootste hekelpunt aan de demo. Na enige experimentatie heb ik in grote lijnen door wat de mechanics zijn, maar een degelijke tutorial had zeker niet misstaan, vooral bij een game die zo ver afwijkt van het bekende pad.

Cryptmaster Preview-2

Stijl

Wat Cryptmaster verder opvallend maakt, is dat het vrijwel volledig in zwart en wit is. Dit is ongetwijfeld een stijlkeuze, maar ook een statement over dat de visuals niet zo belangrijk zijn in deze titel. De game laat zich daarom ook volledig spelen met stembesturing, al was dit nog niet beschikbaar in de demo.

Deze demo heb ik overigens twee keer gespeeld om een beetje te experimenteren met mijn opties. De meeste situaties hebben meerdere oplossingen en hoewel de Game Master zeker niet alles snapt, begrijpt hij voldoende commando’s om het leuk te maken. Zo kon ik bijvoorbeeld ‘’piss’’ gebruiken om een beeld te onteren. Dit deed ik uit kinderachtige humor, maar de game herkende en erkende het daadwerkelijk, hetgeen me meer genot deed voelen dan ik liever toe zou willen geven. Ik ga dus graag verder experimenteren eens het spel daadwerkelijk verschenen is.

Verwachting:

Hoe lang het leuk blijft, valt nog te bezien, echter is de eerste indruk van Cryptmaster een positieve. Deels van de originele mechanics, maar vooral ook omdat ik benieuwd ben wat voor ongein ik er allemaal mee uit kan halen.

0 reacties op "Cryptmaster"