hotness 23
Logo
Preview

DarKnot

Een onvergeeflijke survival horror game

Gepost door

Je wordt wakker uit een droomloze slaap. Je kijkt om je heen. Het is pikkedonker; het enige dat je ziet, is een kaars, brandend op een houten kast. In de achtergrond hoor je dat er iemand slaapt, maar je kunt niet zien wie. Je loopt naar de kaars en pakt deze op. Nu kun je door de ruimte lopen en zie je ook wat. Je gaat op zoek naar een lichtknop. Je ziet dat je in een kamer bent met een bed en een bureau en uiteindelijk zie je daar ook een mooie grote rode lichtknop. Het is een bureaulamp. Op het bureau liggen vier of vijf tekeningen, die overduidelijk zijn getekend door een kind. Je ziet nu ook meer van de kamer en ziet nog een lichtknop bij een deur. Je drukt erop. Dit is het licht voor de hele kamer. Het is de slaapkamer van het kind achter de tekeningen. Het bureau met de tekening heeft enkele lades en één daarvan heeft een soort davidster getekend. Je opent de lade en daar zit iets in dat er vlezig en bloederig uitziet, hoewel je niet weet wat het is. Je laat het liggen en loopt door naar de gang. Hoewel je niet een lichtknop vindt om de gang te belichten zie je wel een andere ingang naar een andere kamer.

In deze nieuwe kamer zie je direct de lichtknop. Je drukt erop en je ziet dat het de badkamer is. In het bad ligt een vies, stinkend en inmiddels zacht geworden lijk van iemand. Je maakt een opmerking dat je die na het ritueel moet schoonmaken. In het kastje naast de vervuilde badkuip ligt een kastje. In het kastje ligt een ampullen bloed, vermoedelijk van de abominatie die nu in bad ligt. Je loopt uit de badkamer terug de donkere gang in. Aan de rechterkant is nog een kamer. Je ziet een bureau en een stem in je hoofd zegt dat daar een sleutel ligt. Je pakt de sleutel en loopt verder de gang in. Daar is een deur met een satanisch symbool erop getekend. De deur is op slot, maar je hebt een sleutel dus je kunt hem open doen.

De kamer waar je in komt, is er eentje die typisch is voor iemand die graag de duivel wil oproepen. En dat is ook precies wat je moet doen. Je ziet een document liggen met instructies en als je deze opent, hoor je in de achtergrond dat het kind wakker is geworden en hij klinkt een beetje raar. Het lijkt wel of hij ruzie heeft met zichzelf. Een van de attributen die je neer moet liggen op een bureau, is het bouwwerkje dat je eerder in de lade van het bureau hebt gezien. Je denkt verder niet over de rest na en loopt snel weer terug naar de slaapkamer, maar daar zie je het jongetje lopen. Opeens valt de jongen je aan, grijpt je keel vast. Je voelt al het leven uit je lichaam lopen, terwijl je langzaam sterft op de koude vloer.

DarKnot

Je wordt wakker in een donkere kamer. Je zit op dezelfde stoel als eerst en ziet alleen maar dezelfde kaars als eerst. Je weet wat je moet doen. Je pakt de kaars en loopt al naar de plaats waar de deur moet zijn. Je drukt de lichtknop in, maar er is geen reactie. Het licht gaat niet aan. Je zult het hele riedeltje opnieuw moeten doen, maar dit keer in het donker.

Een bokser die LSD heeft gebruikt

DarKnot is een game die gemaakt is door DarKnot team. Persoonlijk vind ik dat wel leuk, want je ziet niet zo vaak dat de ontwikkelstudio de naam van de game draagt. Dit team is overduidelijk erg toegewijd aan deze game. In het eerste kwartier is dit ook goed te zien. Het bovenbeschreven scenario is bijna letterlijk opgeschreven hoe ik voor de eerste keer de game ervaren heb. Je wordt wakker in een soort nachtmerrie en als je sterft, word je opnieuw wakker in dezelfde droom, maar dan wel met een paar andere details. Je moet een ritueel afmaken, voordat je wordt getransporteerd naar een compleet ander deel van de game. Waar het begin in first person is, is het tweede deel in third person en zie je ook meteen het eerste grote gebrek: de besturing. Die is op zijn zachtst gezegd merkwaardig te noemen. Het is ook niet helemaal te omschrijven hoe het aanvoelt, maar het voelt vreemd. Je protagonist beweegt net iets te scherp en onhandig, wat je vooral merkt in de combat.

Naarmate de game vordert, zul je vijanden tegenkomen en in het begin, als je nog geen vuurwapens hebt, zul je het moeten zien te redden door klappen uit te delen. Alleen heb ik wel hier het gevoel dat de persoon waarmee je speelt een soort lichamelijke handicap heeft. Hij mept maar een eind op weg in de lucht in de hoop dat hij iets raakt. Wat je ook doet en hoe hard je ook je best doet, het lijkt wel of je speelt met een bokser die iets te veel LSD genomen heeft. Gelukkig verandert dit als je de beschikking krijgt tot een vuurwapen. Deze schieten redelijk en zeker de shotgun maakt je dodelijk. De kogels in de vuurwapens zijn echter zo beperkt dat je er bij lange na niet alle vijanden ermee dood krijgt.

DarKnot

De game is voor het grote deel in third person. Op enkele momenten, wanneer je in een kleine ruimte veel moet doen, is de game in first person. Persoonlijk vind ik het jammer dat je niet de mogelijkheid hebt om dit zelf aan te passen. Third person heeft namelijk de neiging om de intensiteit weg te halen. Zeker als de animaties van je hoofdpersonage niet helemaal correct lijken te werken en met first person alles stukken beter aanvoelt.

De ontwikkelaars van de game geven aan dat het een hardcore survivalhorror is en daar hebben ze gelijk in. Hij is onvergeeflijk. De vraag is echter waarom. Is de game zo moeilijk en zijn de slechteriken zo goed gemaakt dat het veel pijn en moeite kost erdoorheen te komen of ligt de besturing zo dwars dat het je onmogelijk wordt gemaakt. Ik vrees dat ik toch moet gaan voor de laatste. De game heeft namelijk wel zijn geniale momenten. Hij is bijzonder atmosferisch. Op een gegeven moment loop je door een garage en word je aangevallen door een groepje zombies met heel veel honger. Het zijn er teveel en je zult moeten rennen, maar in die tussentijd moet je wel weten waar je naartoe moet gaan, wat best wel spannend is. De eerste paar keer ga je dood, maar op een gegeven moment gaat het lampje branden en weet je wat je moet doen. Dan ben je weer een stap verder op weg naar het einde.

DarKnot

Ik moet hierbij aangeven dat DarKnot nog in Early Access is en dit is geen eindoordeel. Hij bestaat uit meerdere seizoenen en alleen seizoen een kan nog worden gespeeld. Wat het DarKnot team daarna nog in de petto heeft voor ons, laat zich moeilijk raden. Om heel eerlijk te zijn weet ik niet helemaal wat ik precies heb gespeeld. Het lijkt wel een los bundeltje verhalen dat op willekeurige volgorde aan de speler wordt gepresenteerd. Vermoedelijk is in de volgende episodes meer te vertellen over het verhaal, voor mij is dit nu nog even lastig helemaal uit de doeken te doen.


Verwachting:

DarKnot heeft zeker potentie. De eerste tien minuten horen misschien wel tot de beste tien minuten die ik heb gespeeld in een indie horror game. Daarna gaat de kwaliteit vrij rap steeds meer achteruit. De besturing is gebrekkig. Zeker als er gevochten moet worden, gaat het bijna nergens over. De game ziet er mooi uit en de ontwikkelaars hebben zeker moeite besteed om de juiste atmosfeer te maken. De vijanden die je tegenkomt, vallen dan weer net als de besturing tegen. Ze zijn niet eng en zien er totaal inspiratieloos uit. De voice acting die er in zit, is op dit moment zeer slecht, maar meestal wordt dit pas in de latere Early Access-fases verbeterd. Het verhaal is nog niet volledig uit de doeken gedaan en daar is momenteel niet al teveel over te zeggen. Ben je een liefhebber van horrorgames en kun je door bepaalde bugs heen kijken? Dan is het de moeite waard om hier eens naar te kijken.

0 reacties op "DarKnot"